Nauki pomocnicze bałkanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-NPB-12BADL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki pomocnicze bałkanistyki |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku bałkanistyki (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie z tematyką i problemami współczesnych badań literaturoznawczych dotyczących Bałkanów, - kształtowanie zdolności krytycznej oceny zjawisk kulturowych; umiejętności łączenia wiedzy z zakresu literatury, socjologii, kultury, sztuki i historii, rozwinięcie umiejętności prawidłowego korzystania ze źródeł naukowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja na poziomie podstawowym perspektyw i ujęć podmiotowych terminów takich, jak Bałkany i bałkanistyka; wskazanie ich definicji oraz miejsca w dyskursach literaturoznawczych; ukazanie najważniejszych szkół teoretycznoliterackich i metodologicznych, - przedstawienie na poziomie podstawowym stanu badań bałkanistycznych; omówienie ich literaturoznawczych ram oraz interdyscyplinarnego charakteru, związków z innymi dyscyplinami naukowymi; wskazanie powiązań poszczególnych projektów teoretycznoliterackich z dyskursami filozoficznymi oraz dyskursami wywiedzionymi z innych obszarów kultury, - prezentacja na poziomie podstawowym katalogu najważniejszych tematów i problemów badawczych literaturoznawczych, historiograficznych i antropologicznych studiów bałkanistycznych oraz określenie związku z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi; przedstawienie najważniejszych rozwiązań wypracowanych przez szkoły teoretycznoliterackie, - przedstawienie i omówienie podstawowych lektur z dziedziny metodologii badań literackich, z zakresu teorii i metodologii literaturoznawstwa w obszarze bałkanistyki, - prezentacja na poziomie podstawowym znaczenia badań bałkanistycznych w refleksji literaturoznawczej oraz systemie nauk humanistycznych i społecznych; ukazanie ich specyfiki i wkładu w rozwój refleksji literaturoznawczej; ukazanie znaczenia poszczególnych szkół teoretycznoliterackich w odniesieniu do ich wkładu w procesy komunikacji interpersonalnej i interkulturowej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2007. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków 2007. A. Burzyńska, Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001. M. P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji. Kraków 1999. A. Łebkowska, Między teoriami a fikcją literacką. Kraków 2001. S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. Przeł. A. Szahaj. Kraków 2002. S. Greenblatt, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. Redakcja i wstęp K. Kujawińska- Courtney. Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna perspektywy i ujęcia definicyjne podmiotowych terminów oraz usystematyzowaną wiedzę na temat historycznie uporządkowanych szkół historyczno- i teoretycznoliterackich, dziejoznawczych i antropologicznych, - posiada wiedzę o stanie literaturoznawczych, historiograficznych i antropologicznych badań bałkanistycznych, ich zakresie i obecnych w nich rozwiązaniach metodologicznych; potrafi w szerszym zakresie powiązać poszczególne projekty teoretycznoliterackie z inspirującymi je dyskursami filozoficznymi oraz z dyskursami wywiedzionymi z innych obszarów kultury, - potrafi wyjaśnić związki tematów i problemów badawczych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi; potrafi wykorzystywać narzędzia wypracowane przez szkoły teoretycznoliterackie, historiograficzne i antropologiczne, - posiada wiedzę na temat podstawowych lektur z dziedziny metodologii badań literackich, historycznych i antropologicznych z zakresu teorii i metodologii literaturoznawstwa w obszarze bałkanistyki, - posiada umiejętność wskazania miejsca i znaczenia bałkanistyki w refleksji literaturoznawczej oraz systemie nauk historycznychi antropologii kulturowej; potrafi waloryzować znaczenie poszczególnych szkół teoretycznoliterackich w odniesieniu do ich wkładu w procesy komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po międzykulturowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, bardzo dobra umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, zadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, niezadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariusz Filip, Marzanna Kuczyńska, Jędrzej Paszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Illona Czamańska, Izabella Main, Joanna Rękas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabella Main, Jędrzej Paszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.