Media interaktywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-MI-12MDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Media interaktywne |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Media Interaktywne i Widowiska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Omówienie problematyki mediów interaktywnych opartych na zasadzie aktywnego dialogu pomiędzy użytkownikami. - Analiza i interpretacja linii historycznej mediów interaktywnych – od awangardowych działań futurystów, dadaistów, surrealistów, przez eksperymenty drugiej awangardy, formy sztuki poszerzonej, instalacji, teatru, aż po nowe media oraz najnowsze eksperymenty sztuki technologicznej. - Wielokontekstowa analiza dzieł sztuki w oparciu o współczesne teksty teoretyczne i filozoficzne. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | IV rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały udostępniane przez prowadzącego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, prezentacja indywidualna, prezentacja zespołowa, |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 11 |
Skrócony opis: |
W czasie kursu omówione zostanę najważniejsze zagadnienia związane z tematyką współczesnej kultury cyfrowej, sztuki interaktywnej, nowych mediów i ich teorii. |
Pełny opis: |
Szczegółowa tematyka kursu: media interaktywne – podstawowe definicje początki pojęcia immersji – pierwsze eksperymenty technologiczne pierwsze eksperymenty interaktywne: negocjowanie nowego typu relacji pomiędzy wykonawcą i odbiorcą przemiany obiektu sztuki w sieci relacji kontekstowej eksperymenty technologiczne pierwszej awangardy teatr multimedialny w XX wieku innowacyjne systemy ekspozycyjne projekty sztuki poszerzonej (expanded art) artystyczne teorie sztuki permutacyjnej: John Cage, Merce Cunningham, Nam June Paik teorie sztuki cybernetycznej: Roy Ascott, Nam June Paik muzyka generatywna, muzyka elektroniczna interaktywne fabuły (gry wideo, film, widowiska) sztuka nowych mediów digital performance i widowiska interaktywne współczesne ośrodki badawcze, centra wystawiennicze i artystyczne, ich linie programowe oraz osiągnięcia komercyjne projekty interaktywne i technologiczne Technologia mediów interaktywnych, omówienie podstawowych platform (software i hardware) |
Literatura: |
Steve Dixon, Digital Performance. A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, Cambridge 2007. Gabriella Giannachi, Nick Kaye, Performing Presence. Between the Live and the Simulated, Manchester 2011. Ryszard Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010 Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006. Multimedia from Wagner to Virtual Reality, ed. Randall Packer, Ken Jordan, New York 2002. Christiane Paul, Digital Art, London 2005. Roberto Simanowski, Digital Art and Meaning: Reading Kinetic Poetry, Text Machines, Mapping Art, and Interactive Installations, Minnesota 2011. Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. Mirosław Filiciak, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: omówić problematykę mediów interaktywnych opartych na zasadzie aktywnego dialogu pomiędzy użytkownikami zanalizować i zinterpretować linie historycznego rozwoju mediów interaktywnych – od awangardowych działań futurystów, dadaistów, surrealistów, przez eksperymenty drugiej awangardy, formy sztuki poszerzonej, instalacji, teatru, aż po nowe media oraz najnowsze eksperymenty sztuki technologicznej. posługiwać się różnymi metodologiami badawczymi z zakresu sztuki interaktywnej, widowisk multimedialnych i różnych form teatru dokonać analizy wpływu mediów interaktywnych na współczesną kulturę i sztukę przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej sztuki i kultury technologicznej wskazać najważniejsze ośrodki badawcze i artystyczne zajmujące się sztuką i kulturą interaktywną, technologiczną, nowomedialną omówić relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi zjawiskami naukowymi, społecznymi, artystycznymi w zakresie historycznym i współczesnym mediów interaktywnych wskazać komercyjne wykorzystanie mediów interaktywnych i omówić jego znaczenie dla współczesnej kultury |
Metody i kryteria oceniania: |
− aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); − wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; − znajomość problematyki (współczesnej i historycznej) sztuki oraz mediów interaktywnych − umiejętność wskazywania szerokich kontekstów (artystycznych, społecznych, naukowych, technologicznych, politycznych) zjawisk historycznych i współczesnych w obrębie kultury i sztuki medialnej − aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie wypracowanych efektów − umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. − wartość merytoryczna pisemnej pracy rocznej/dokumentacji projektu Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, bardzo dobre opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii sztuki interaktywnej, mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami artystycznymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; bardzo dobra znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, biegła umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji metodologicznych 3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii sztuki interaktywnej, mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami artystycznymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; zadowalająca znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, zadowalająca umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 3,0 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii sztuki interaktywnej, mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami artystycznymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; słaba znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, słaba umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, nieumiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, niezadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii sztuki interaktywnej, mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami artystycznymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.