Literatury słowiańskie w ujęciu porównawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LSUP-21CSDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatury słowiańskie w ujęciu porównawczym |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii chorwackiej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - systematyzacja wiedzy na temat ewolucji konwencji literackich w różnych środowiskach językowych, - poznanie tradycji kształtujących regionalne wspólnoty literackie, - poszerzenie znajomości materiału historycznoliterackiego z zakresu słowiańskich literatur pokrewnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość na poziomie zaawansowanym literatury kraju specjalności. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - cel, zakres i metody badań komparatystycznych w literaturoznawstwie, - opis kulturowych makroregionów Słowiańszczyzny i ich tradycji lokalnych, - chronologizacja pokrewnych zjawisk w dwudziestowiecznych literaturach słowiańskich w ujęciu systemowym, - prezentacja prac komparatystycznych opisujących regionalne współzależności piśmiennictw bałkańskich oraz środkowoeuropejskich, - problem literatur słowiańskich jako systemu, - praca z tekstami programowymi poszerzająca znajomość poetyk sformułowanych z obszaru piśmiennictw pokrewnych, - paralelna analiza utworów literackich w ramach powiązanych modeli w różnych piśmiennictwach. |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Kornhauser, Literatury zachodnio- i południowosłowiańskie XX wieku w ujęciu porównawczym, Kraków 1994. J. Kornhauser, Słowiańska neoawangarda a problemy komparatystyki, [w:] Wspólny język, Katowice 1983. J. Kornhauser, Świadomość regionalna i mit odrębności, Kraków 2001. H. Janaszek-Ivaničková, O współczesnej komparatystyce literackiej, Warszawa 1989 (wybrane rozdziały). Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek – Ivaničková, Warszawa 1997. Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie, red. A. Nowicka-Jeżowa, Izabelin 1998. Narodowy i ponadnarodowy charakter literatury, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 1996. Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, red. M. Bobrownicka, Kraków 1996. Modernizm w literaturach słowiańskich (zachodnich i południowych), red. M. Bobrownicka, Kraków 1973. Literatury słowiańskie w okresie awangardowego przełomu, red. Z. Niedziela, Kraków 1979. Studia porównawcze z literatur słowiańskich, red. Z. Niedziela, Kraków 1992. Z. Kovač, Słowiańskie wspólnoty międzyliterackie – południowosłowiańskie konteksty interliterackie, [w:] Narodowy i ponadnarodowy model kultury, red. B. Zieliński, Poznań 2002. E. Madany, Z problemów periodyzacji literatur Jugosławii po 1945 r. w aspekcie porównawczym, [w:] Polska-Jugosławia. Paralele i związki literackie, red. H. Janaszek-Ivaničkova, E. Madany, Wrocław 1987. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi na poziomie zaawansowanym definiować i opisywać podstawowe prądy i okresy rozwojowe literatur południowosłowiańskich, przedstawiając je w ujęciu typologicznym, - potrafi w sposób pogłębiony dokonać analizy porównawczej południowosłowiańskich zjawisk artystycznych na tle historycznym i kulturowym, - posiada umiejętność budowania syntezy chronologicznej i przestrzennej, ilustrując ją konkretnymi przykładami z twórczości artystycznej, - posiada umiejętność systematyzowania wiedzy i budowania ujęcia uogólnionego oraz rekonstruowania równoległych faz rozwojowych w literaturach południowosłowiańskich, - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu komparatystycznym i interdyscyplinarnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bogusław Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bogusław Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.