Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LS-21BADL
Kod Erasmus / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 LUB 3.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

bałkanistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem zajęć jest poszerzenie praktycznej znajomości słowiańskiego nowożytnego języka regionu z elementami wiedzy o kulturze regionu. W ciągu trzech lat uczenia się student opanowuje zintegrowaną umiejętność rozumienia ze słuchu, pisania, czytania i mówienia w słowiańskim nowożytnym języku regionu na poziomie znajomości A2 (docelowo B1). Poznaje system gramatyczny wskazanego języka i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu, zapoznając się równocześnie z kontekstem kulturowym, literackim i pragmatycznym. Kształtuje umiejętności konwersacji i tworzenia wypowiedzi pisemnych w słowiańskim nowożytnym języku regionu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu 03-LS-12BADL.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

10 (5+5)

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- pogłębiona wiedza na temat odmiennych i nieodmiennych części mowy w słowiańskim języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim); koniugacja czasowników słowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym; deklinacja rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki ; liczebniki, zaimki osobowe, zaimki dzierżawcze, zaimki wskazujące, zaimki pytające; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,

- pogłębiona wiedza na temat struktury syntaktycznej słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego), tworzenie mniej lub bardziej rozbudowanych zdań prostych i złożonych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości A2,

- praca i zatrudnienie; narzędzia do pracy; praca i przyjaźń; praca zespołowa i indywidualna; przygotowanie się i przebieg rozmowy kwalifikacyjnej,

- planowanie czasu wolnego i weekendu (kino, teatr, koncerty, imprezy sportowe); hobby, podróże (socjologiczne, kulturowe i edukacyjne aspekty podróży); aktywny lub pasywny urlop; planowanie podróży (wakacje letnie i zimowe; morze, góry); wyszukiwanie ofert turystycznych; prasa, Internet i usługi biur podróży; typy zakwaterowania (hotel, kwatery prywatne, kempingi),

- komunikacja, ruch; połączenia telefoniczne i komunikacja internetowa, Facebook, Instragram, Twitter, szybkie łącza; globalizacja i portale społecznościowe; nauka języków obcych (socjologiczny, kulturowy i edukacyjny aspekt nauki języka obcego); wybór i motywacja; sposoby uczenia się; polityka językowa,

- ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania tekstów użytkowych (list prywatny, komunikaty elektroniczne, notatki itp.) oraz dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny itp.).

Literatura:

Zalecana literatura:

Р. Трајкоска, Македонски без мака, УКИМ, Скопје 2006;

В. Ајдиновска-Папазовкка, Добродојдовте на македонски јазик , РИ, Скопје 2000.

Christina E. Kramer, Macedonian for beginning and intermediate students, Press, England 1999.

Б. Конески, Граматика на македонскиот литературен јазик, Просветно дело, Скопје 1976.

Б. Видоески, З. Тополињска, В. Пјанка, Македонско – полски и полски – македонки речник, Варшава – Скопје 1990.

E. Хаджиева, H. Гарибова, A. Ефтимова. Български език за чужденци: Общ курс, София, 2006.

Ст. Петрова, Пр. Цанкова, Ел. Куртева, Кр. Томова, И. Илиев. Учете български език (първо ниво), София, 2004.

Ж. Колева-Златева, Б. Емилиянова, В. Седефчева. Аз говоря български. Български език за чужденци, Велико Търново, 2004.

N. Topuzov, I. Mihaylova. България е малка, но хубава. Część 1. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.

V. Maldjieva. България е малка, но хубава. Część 2. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.

N. Milićević-Dobromirov, B. Novković. Učimo srpski. Novi Sad, 2013.

I. Bjelaković, J. Vojnović. Naučimo srpski – Let's Learn Serbian. Novi Sad, 2006.

B. Ćorić, Srpski za strance. Beograd, 1995.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,

- ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i reguł fonetycznych słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) wraz z wyjątkami na poziomie A2,

- ma pogłębioną wiedzę na temat deklinacji rzeczowników, przymiotników i liczebników oraz koniugacji czasowników na poziomie A2; używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówki,

- zna i posługuje się materiałem leksykalno-gramatycznym, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie A2,

- stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie A2, wyjaśniając swój punkt widzenia,

- ma pogłębioną wiedzę na temat ortografii i zna zasady pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać różnego rodzaju teksty,

- potrafi pisać proste teksty na tematy, które są mu znane bądź go interesują; pisać prywatne listy, opisując swoje przeżycia i wrażenia; napisać opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw swojego punktu widzenia,

- rozumie jasno sformułowane wypowiedzi na znane mu tematy, z którymi spotyka się w pracy, szkole, itd.; rozumie główne wątki programów radiowych i telewizyjnych, mówiących o sprawach bieżących lub o sprawach interesujących go prywatnie lub zawodowo, zrozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady, pod warunkiem, że temat nie jest mu całkowicie obcy; zrozumie większość filmów w standardowej odmianie języka,

- potrafi posługiwać się słowiańskim językiem regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim) w większości sytuacji, jakie mogą wyniknąć w trakcie podróży przez obszar, gdzie mówi się danym językiem; bez przygotowania dołączyć się do rozmowy na tematy, które są mu znane, mają osobisty charakter lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących); komunikuje się płynnie i spontanicznie, tworzy interakcje z rodzimymi użytkownikami języka; może aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów,

- zrozumie teksty realizowane w słowiańskim nowożytnym języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim) na poziomie A2, składające się głównie z mowy codziennej lub języka swoich zainteresowań, zrozumie opis wydarzeń, uczuć i pragnień zawarty w prywatnej korespondencji; czyta artykuły i raporty, które zajmują się współczesnymi problemami, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy; zrozumie współczesną prozę literacką,

- dysponuje pogłębioną wiedzą na temat regionu, w którym używany jest słowiański język nowożytny (bułgarski, serbski lub macedoński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w konwersacjach),

- wartość merytoryczna wykonanych zadań pozalekcyjnych,

- sprawność posługiwania się językiem macedońskim na poziomie B2,

- zaliczenie wszystkich testów kontrolnych,

- umiejętność zaprezentowania na egzamach pisemnym i ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Stanislava Kostić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Jarysz-Markaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krum Krumov
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krum Krumov
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)