Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LIN-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska jako obca |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest wykształcenie: - zdolności do refleksji nad różnorodnymi aspektami językoznawstwa - umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa, umiejętność samodzielnego opisu wybranych problemów z dziedziny lingwistyki - wiedzy na temat struktury systemu językowego oraz na temat wybranych problemów metodologicznych językoznawstwa |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Definicja języka. Język jako system znaków. Funkcje języka. Struktura aktu komunikacji. Budowa systemu językowego i jego podsystemów. Językoznawstwo i dyscypliny językoznawcze. |
Pełny opis: |
Definicja języka. Język jako system znaków. Charakterystyka języka - konwencjonalność języka -foniczność, dwustopniowość, abstrakcyjność i polisemiczność znaków językowych - dwuklasowość języka - uniwersalność systemu językowego System językowy i jego realizacja - granice systemu językowego - tekst, wypowiedź, dyskurs - rola elementów paralingwistycznych w mówieniu Funkcje języka - trójkąt Karla Bühlera - schemat Romana Jakobsona - teoria Leona Zawadowskiego i Haliny Kurkowskiej - koncepcja Johna L. Austina Struktura aktu komunikacji - termin pragmatyka - typy aktów mowy - teoria implikatur Herberta P. Grice’a Budowa systemu językowego - hierarchiczna budowa języka - podsystem fonologiczny Podsystem morfologiczny - termin morfem - typy i funkcje morfemów - słowotwórstwo - fleksja Podsystem składniowy - reguły składniowe - typy schematów składniowych - zdania złożone i ich rodzaje Części mowy - podział leksemów na klasy funkcjonalne - części mowy – charakterystyka Struktura semantyczna słownictwa - słownik jako zasób pojęć - relacje semantyczne między leksemami - subiektywna kategoryzacja świata - derywacja słowotwórcza Językoznawstwo jako nauka humanistyczna - interpretacja i wartościowanie Dyscypliny językoznawcze - językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne - językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne - typy badań porównawczych Podstawowe problemy językoznawstwa historycznego - źródła i przyczyny zmian językowych - badania diachroniczne - pojęcie prajęzyka - kształtowanie się języka polskiego |
Literatura: |
Bühler Karl, Teoria języka, Kraków 2004 Eco Umberto, W poszukiwaniu języka uniwersalnego, Warszawa 2002 Furdal Antoni, Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000 Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2010 (podręcznik) Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002 Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa - zilustrować nabytą wiedzę przykładami w języku polskim - zdobyć się na refleksję metajęzykową - czytać i rozumieć lektury z zakresu językoznawstwa w języku polskim - orientować się w problemach badawczych współczesnych dyscyplin lingwistycznych - wykazać się znajomością struktury polskiego systemu językowego - orientować się w podstawowych problemach językoznawstwa historycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy w grupie) - wartość merytoryczna wypowiedzi oraz prezentacji przedstawianych na zajęciach - poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na pisemnym teście zaliczeniowym |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.