Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Polish Language Didactics Laboratory (part II) - Evaluation of Practice in Secondary School

General data

Course ID: 03-LDJPE-r2PFDU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Polish Language Didactics Laboratory (part II) - Evaluation of Practice in Secondary School
Name in Polish: Laboratorium dydaktyki języka polskiego cz. 2 - ewaluacja praktyki w szkole ponadpodstawowej
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.50 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem jest podjęcie w grupie oraz indywidualnie refleksji na temat dotychczasowego kształcenia dydaktycznego (wiedzy, umiejętności doświadczeń z praktyki) oraz możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności w praktyce na przedmiocie język polski.


Cele szczegółowe:

- poszerzenie i pogłębienie umiejętności dydaktycznych na przedmiocie język polski w szkole ponadpodstawowej,

- poszerzenie i pogłębienie autorefleksji nad własnym przygotowaniem zawodowym oraz planowaniem działań w obszarze rozwoju zawodowego z uwzględnieniem doświadczeń nabytych w ramach praktyk w szkole ponadpodstawowej,

- kształtowanie gotowości do podejmowania współpracy z nauczycielami i specjalistami na drodze doskonalenia profesjonalnego warsztatu nauczyciela,

- wzbudzanie wrażliwości na etyczne dylematy w pracy nauczyciela. Ocena gotowości do bycia nauczycielem polonistą.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja, praca z tektem, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1,5

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- refleksja na temat dotychczasowego kształcenia psychologiczno-pedagogicznego (wiedzy, umiejętności doświadczeń z praktyki) odniesienie do indywidualnych potrzeb i wartości jako studenta i przyszłego nauczyciela (osobiste odniesienie, uwewnętrznienie treści),

- rozpoznanie i analiza powiązań między treściami realizowanymi na różnych przedmiotach psychologiczno-pedagogicznych, wspieranie tworzenie umysłowej mapy mamy całości - zintegrowanie treści,

- zasoby własne w pracy nauczyciela - projektowanie ścieżki własnego rozwoju, identyfikacja potrzeb i celów osobistych i zawodowych, metody i techniki samorozwojowe, kompetencje komunikacyjne.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura (fragmenty wskazane podczas zajęć):

Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.

D. Wadowski, Ewaluacja w praktyce nauczyciela, w, Nowe wyzwania polonisty. Metodyka. Pomiar. Ewaluacja, red. B. Myrdzik, Lublin 2002, s. 331-344.

Dokumenty prawa oświatowego: Podstawa programowa, dokumenty CKE.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- posiada wiedzę i umiejętności oraz jest gotów wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu dydaktyki przedmiotowej w celu analizy sytuacji obserwowanych na praktykach,

- jest gotów podejmować autorefleksję nad własnym rozwojem zawodowym, potrzebami i celami w procesie identyfikacji z rolą nauczyciela,

- potrafi projektować i autoewaluować ścieżkę własnego rozwoju, zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego w zakresie nauczanego przedmiotu,

- jest gotów do rozpoznawania etycznych aspektów pracy nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji komunikacyjnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0) ponadprzeciętnie aktywny udział w zajęciach, wysoki poziom materiałów zgormadzonych w teczce praktyk, poziom komentarzy i refleksji wskazujący na pogłębioną wiedzę i kompetencje dydaktyczne.

dobry plus (+db; 4,5).

dobry (db; 4,0) aktywny udział w zajęciach, dobry poziom materiałów zgormadzonych w teczce praktyk, poziom komentarzy i refleksji wskazujący na dobrą wiedzę i kompetencje dydaktyczne.

dostateczny plus (+dst; 3,5).

dostateczny (dst; 3,0) dostateczny udział w zajęciach, dostateczny poziom materiałów zgormadzonych w teczce praktyk, poziom komentarzy i refleksji wskazujący na wystarczającą wiedzę i kompetencje dydaktyczne.

niedostateczny (ndst; 2,0) niespełnianie powyższych wymagań.

Kryteria oceniania:

- teczka praktyk zawierająca konspekty, plany dydaktyczne oraz pomoce dydaktyczne wytworzone w czasie praktyk,

- pisemna autoanaliza doświadczeń zawodowych nabytych w trakcie praktyk w szkole ponadpodstawowej (odpowiadająca wymaganiom sformułowanym przez prowadzącego zajęcia).

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aneta Grodecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Beata Udzik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Krzysztof Koc
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)