Dydaktyka języka polskiego: Literatura na lekcjach języka polskiego/Literatura dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-L-22PFDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka polskiego: Literatura na lekcjach języka polskiego/Literatura dla dzieci |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami literatury dziecięcej i młodzieżowej, ze szczególnym uwzględnieniem jej specyfiki, miejsca w kulturze, w tym – sposobu funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie, - świadomość konieczności interdyscyplinarnego podejścia do tekstów literatury dziecięcej i młodzieżowej (psychologia, pedagogika, metodyka nauczania języka polskiego, nauka o mediach itp.), - doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów z zakresu literatury dla młodego czytelnika, - kształtowanie umiejętności wartościowania literatury dziecięcej i młodzieżowej, - uwrażliwienie na złożoność społecznego funkcjonowania literatury dziecięcej i młodzieżowej (literatura jako narzędzie socjalizacji). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, ustna/pisemna indywidualna analiza i interpretacja wybranej/wskazanej książki dla młodego czytelnika (1. lektura szkolna, 2. książka spoza listy lektur), pisemnie zespołowo opracowana propozycja listy lektur (uwzględniająca specyfikę adresata i współczesne zjawiska literackie, w których uczestniczy młody czytelnik) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - literatura dziecięca i dzieciństwo (interdyscyplinarność studiów nad dzieciństwem, historia dzieciństwa, literatura dziecięca a inne media, rola literatury w rozwoju dziecka), - literatura dziecięca i młodzieżowa – zagadnienia definicyjne („osobność” literatury dziecięcej, semiotyczna natura tekstów dla młodego odbiorcy), - literatura dziecięca i młodzieżowa – w perspektywie odbiorcy; dziecko jako odbiorca literatury (psychologiczne mechanizmy odbioru, wartościowanie dziecięce a dorosłe); czytelnik młodzieżowy i jego potrzeby; społeczne konteksty odbioru; problematyka literatury dla młodego czytelnika a prefiguratywność współczesnej kultury, - „nurty, konwencje, tematy” – najważniejsze zjawiska literatury dziecięcej i młodzieżowej w kontekście historycznym; wybrane teksty z zakresu klasyki – klasyczne i nowe opracowania; rendencje w najnowszej literaturze dziecięcej i młodzieżowej (np. współczesna literatura fantastyczna dla młodego czytelnika), - krytyka literatury dla młodego czytelnika – tradycja oraz nowe kierunki; zagadnienia cenzury oraz tabu; literatura dziecięca/młodzieżowa a ideologia (np. gender, postkolonializm a literatura dziecięca), - literatura dziecięca/młodzieżowa – w obiegu szkolnym; kanon szkolny; szkolna lektura klasyki z uwzględnieniem nowszych tendencji w badaniach literackich; wielokulturowość w literaturze dla młodego czytelnika – na lekcjach języka polskiego. - literatura dziecięca/młodzieżowa – w perspektywie biblioterapeutycznej; biblioterapia w paradygmacie narracyjnym; storytelling. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992. Baluch A., Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, Warszawa 1987. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, t. 1-2, Warszawa 1985 (lub inne wyd.). Cieślikowski J., Literatura i podkultura dziecięca Wrocław 1975. K. Kuliczkowska, W świecie prozy dla dzieci, Warszawa 1983. Kwiatkowska-Ratajczak M., Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994. Lasoń-Kochańska G., Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny, Słupsk 2010. Propp W., Morfologia bajki, Warszawa 1976. Smuszkiewicz A., Fantastyka i pajdologia. Studia i szkice, Poznań 2013. Zając M., Promocja książki dziecięcej: podręcznik akademicki, Warszawa 2000. Żurakowski B., W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma podstawową wiedzę dotyczącą specyfiki i zadań literatury dla młodego czytelnika, jej miejsca w kulturze, problematyki odbioru przez niedorosłych czytelników, - posługuje się terminologią funkcjonującą w obszarze badań literatury dla młodego czytelnika, - zna wybrane pozycje należące do arcydzieł literatury dziecięcej i młodzieżowej (polskiej i światowej) oraz teksty z literatury nowej, potrafi dokonać ich analizy i interpretacji w kontekście dziecięcości - z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, - potrafi wyjaśnić, na czym polega potrzeba interdyscyplinarności badań nad literaturą dziecięcą i młodzieżową, potrafi wyszukać informacje z innych dziedzin (źródeł) i wykorzystać je w analizie i interpretacji literatury dla młodego odbiorcy (psychologia rozwojowa, pedagogika, kultura masowa itp.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi przygotować dojrzałą analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin, dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury. dobry (db; 4,0): student potrafi przygotować poprawną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, umiejętnie przywołuje konteksty interpretacyjne, w pracy zdarzają się drobne usterki, dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury. dostateczny (dst; 3,0): student przygotowuje analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej, formułuje uzasadnione założenia interpretacyjne, projektuje adekwatne konteksty interpretacyjne, znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur - dostateczna. niedostateczny (ndst; 2,0): nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anita Gis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.