Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Literary Communication in the 21st Century

General data

Course ID: 03-KLW-22PKKDM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Literary Communication in the 21st Century
Name in Polish: Komunikacja literacka w XXI wieku
Organizational unit: (in Polish) Instytut Filologii Polskiej
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyki w kontekstach kultury (studia magisterskie)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Polonistyka w kontekstach kultury

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z nowymi zjawiskami w komunikacji literackiej

- wyćwiczenie umiejętności dostrzegania różnic w sposobach i możliwościach funkcjonowania życia literackiego w kulturze druku i w dobie komunikacji elektronicznej

- zapoznanie słuchaczy z problematyką definiowania zjawisk literackich w Internecie oraz elementami nowych metodologii badań nad piśmiennością oraz czytelnictwem w sieci

- przećwiczenie umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z różnych kanałów dystrybucji tekstów literackich, a także informacji o życiu literackim

- usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy o dynamice przemian praktyk literackich w zmieniającym się technologicznie środowisku

- wyćwiczenie umiejętności dostrzegania i charakterystyki ewolucji form


Year of studies (where relevant):

Year 2

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - lektura indywidualna

- praca z materiałami multimedialnymi online

- praca w grupie

- dyskusja panelowa

- burza mózgów

- publiczna prezentacja

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3 + 1 (opcjonalnie egzamin)

Short description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone nowym zjawiskom w komunikacji literackiej związanym przede wszystkim z mediami elektronicznymi i Internetem, a także z przemianami w kulturze i obiegach literackich w XXI wieku.

Full description: (in Polish)

1) Dwa modele komunikacji literackiej (kultura druku vs komunikacja elektroniczna).

2) Obiegi wydawnicze i współczesny rynek książki.

3) Życie literackie w internecie.

4) Technologie literatury – wpływ nośnika na przekaz literacki.

5) Kim jest pisarz w Internecie?

6) Blogi i osobiste strony pisarzy jako odpowiedź na wymagania nowoczesnej komunikacji.

7) Interaktywność: odbiorca jako twórca.

8) Przemiany piśmienności i literackości w sieci.

Bibliography: (in Polish)

Espen J. Aarseth, Cybertekst: Perspektywy literatury ergodycznej, przeł. D. Sikora, M. Pisarski, „Techsty”

http://www.techsty.art.pl/magazyn2/artykuly/aarseth_cybertekst.html

D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008

M. Amerika, Hypertextual Consciousness, Świadomość hipertekstualna 1.0, tłum. M. Pisarski http://www.techsty.art.pl/amerika/dynamic.html

P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.

B. Bodzioch-Bryła, G. Pieruszewska-Kobiela, A. Regiewicz, Literatura – nowe media. Homo irretitus w kultuze literackiej XX i XXI wieku, Toruń 2015.

J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst, remediacja druku, przeł. A. Małecka i M. Tabaczyński, Kraków-Bydgoszcz 2014.

J. Yellowlees Douglas The End of Books – Or Books without End? Reading Interactive Narratives, Michigan 2000.

U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, Warszawa 1996.

M. Fliciak, Wirtualny plac zabaw, Warszawa 2006.

Ł. Gołębiewski, E-book/book. Szerokopasmowa kultura, Warszawa 2009.

Ł. Gołębiewski, Gdzie jest czytelnik, Warszawa 2012.

A. Gumkowska (red.), Tekst (w)sieci, t. 2, Warszawa 2009.

A. Gwóźdź, Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Białystok 1998.

N. Katherine Hayles, Electronic Literature: New Horizons for the Literary, Notre Dame 2008

Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, Kraków 2011.

M. Janusiewicz, Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków 2013.

H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

Michał Koza, Czy znasz ten mem? Pragmatyka i polityka internetowych wspólnot interpretacyjnych

https://www.academia.edu/16473628/Czy_znasz_ten_mem_Pragmatyka_i_polityka_internetowych_wsp%C3%B3lnot_interpretacyjnych

P. Marecki (red.), Liternet. Literatura i Internet, Kraków 2002.

P. Marecki (red.), Liternet.pl, Kraków 2003.

M. Maryl, Moderatorzy i amatorzy. Nowe instytucje życia literackiego w sieci

M. Maryl, Technologie literatury. wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich, „Pamiętnik Literacki” 2010, z. 2.

M. Maryl, Literatura i e-społeczeństwo, „Teksty Drugie” 2012, nr 6.

A. Nasiłowska, Manifest kreatywnych, „Teksty Drugie” 2012, nr 6.

Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa, pod red. K. Bazarnik, Kraków 2002.

M. Maryl, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2013, z 2.

M. Maryl, The Apology of Popular Fiction. Everyday uses of literature in Poland, w: Directions in Empirical Literary Studies, red. S. Zyngier, M. Bortolussi i in., Amsterdam 2008.

M. Maryl, Virtual Communities – Real Readers: New Data in Empirical Studies of Literature w: New Beginnings in the Study of Literature. red. Willie van Peer i Jan Auracher, Cambridge 2008.

M. Maryl, K. Niewiadomski, Blog=książka?, „Przegląd Humanistyczny” 2013, nr 4.

Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, P. Rodak,Warszawa 2014.

K. Olechnicki, Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu, Warszawa 2009.

J. W. Rettberg, Blogowanie, Warszawa 2012.

M. Rychlewski, Książka jako towar, książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013.

P. Sitarski Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Rabid, Kraków 2002

D. Ulicka, Tekst (w) sieci, t. 1, Warszawa 2009.

E. Szczęsna (red.), Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, Kraków 2015.

M. Świtała, Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- omówić klasyczny model komunikacji literackiej i umieć odnieść do niego nowe zjawiska komunikacji literackiej w Internecie;

- dostrzegać i charakteryzować wpływ różnych mediów oraz kanałów dystrybucji na specyfikę komunikacji literackiej;

- scharakteryzować najważniejsze zmiany, które zaszły w komunikacji literackiej pod wpływem Internetu i mediów społecznościowych (interaktywność, personalizacja, wielokanałowość, wspólnotowość, autokreacyjność, problem praw autorskich , decentralizacja, wymienność ról nadawczo-odbiorczych itd.);

- scharakteryzować miejsce i status literatury w kulturze konwergencji i multimediów;

- scharakteryzować nowe formy aktywności pisarzy i czytelników;

- wskazać najważniejsze portale internetowe, strony pisarzy, blogi poświęcone literaturze i krytyce literackiej;

- wymienić nowe gatunki literatury w Internecie i widzieć ich związek z innymi sztukami (gry komputerowe, filmy);

- dostrzegać i rozumieć zjawiska literackie w kontekście dynamicznego modelu kultury XXI wieku, z uwzględnieniem uwarunkowań socjologicznych, rynkowych i technologicznych (hipertekstowość, interaktywność, nawigowalność, jednorazowość itp.).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium ustne, egzamin ustny (opcjonalnie).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)