Literary Communication in the 21st Century
General data
Course ID: | 03-KLW-22PKKDM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Literary Communication in the 21st Century |
Name in Polish: | Komunikacja literacka w XXI wieku |
Organizational unit: | (in Polish) Instytut Filologii Polskiej |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyki w kontekstach kultury (studia magisterskie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Polonistyka w kontekstach kultury |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z nowymi zjawiskami w komunikacji literackiej - wyćwiczenie umiejętności dostrzegania różnic w sposobach i możliwościach funkcjonowania życia literackiego w kulturze druku i w dobie komunikacji elektronicznej - zapoznanie słuchaczy z problematyką definiowania zjawisk literackich w Internecie oraz elementami nowych metodologii badań nad piśmiennością oraz czytelnictwem w sieci - przećwiczenie umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z różnych kanałów dystrybucji tekstów literackich, a także informacji o życiu literackim - usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy o dynamice przemian praktyk literackich w zmieniającym się technologicznie środowisku - wyćwiczenie umiejętności dostrzegania i charakterystyki ewolucji form |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - lektura indywidualna - praca z materiałami multimedialnymi online - praca w grupie - dyskusja panelowa - burza mózgów - publiczna prezentacja |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 + 1 (opcjonalnie egzamin) |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone nowym zjawiskom w komunikacji literackiej związanym przede wszystkim z mediami elektronicznymi i Internetem, a także z przemianami w kulturze i obiegach literackich w XXI wieku. |
Full description: |
(in Polish) 1) Dwa modele komunikacji literackiej (kultura druku vs komunikacja elektroniczna). 2) Obiegi wydawnicze i współczesny rynek książki. 3) Życie literackie w internecie. 4) Technologie literatury – wpływ nośnika na przekaz literacki. 5) Kim jest pisarz w Internecie? 6) Blogi i osobiste strony pisarzy jako odpowiedź na wymagania nowoczesnej komunikacji. 7) Interaktywność: odbiorca jako twórca. 8) Przemiany piśmienności i literackości w sieci. |
Bibliography: |
(in Polish) Espen J. Aarseth, Cybertekst: Perspektywy literatury ergodycznej, przeł. D. Sikora, M. Pisarski, „Techsty” http://www.techsty.art.pl/magazyn2/artykuly/aarseth_cybertekst.html D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008 M. Amerika, Hypertextual Consciousness, Świadomość hipertekstualna 1.0, tłum. M. Pisarski http://www.techsty.art.pl/amerika/dynamic.html P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007. B. Bodzioch-Bryła, G. Pieruszewska-Kobiela, A. Regiewicz, Literatura – nowe media. Homo irretitus w kultuze literackiej XX i XXI wieku, Toruń 2015. J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst, remediacja druku, przeł. A. Małecka i M. Tabaczyński, Kraków-Bydgoszcz 2014. J. Yellowlees Douglas The End of Books – Or Books without End? Reading Interactive Narratives, Michigan 2000. U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, Warszawa 1996. M. Fliciak, Wirtualny plac zabaw, Warszawa 2006. Ł. Gołębiewski, E-book/book. Szerokopasmowa kultura, Warszawa 2009. Ł. Gołębiewski, Gdzie jest czytelnik, Warszawa 2012. A. Gumkowska (red.), Tekst (w)sieci, t. 2, Warszawa 2009. A. Gwóźdź, Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Białystok 1998. N. Katherine Hayles, Electronic Literature: New Horizons for the Literary, Notre Dame 2008 Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, Kraków 2011. M. Janusiewicz, Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków 2013. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007. Michał Koza, Czy znasz ten mem? Pragmatyka i polityka internetowych wspólnot interpretacyjnych https://www.academia.edu/16473628/Czy_znasz_ten_mem_Pragmatyka_i_polityka_internetowych_wsp%C3%B3lnot_interpretacyjnych P. Marecki (red.), Liternet. Literatura i Internet, Kraków 2002. P. Marecki (red.), Liternet.pl, Kraków 2003. M. Maryl, Moderatorzy i amatorzy. Nowe instytucje życia literackiego w sieci M. Maryl, Technologie literatury. wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich, „Pamiętnik Literacki” 2010, z. 2. M. Maryl, Literatura i e-społeczeństwo, „Teksty Drugie” 2012, nr 6. A. Nasiłowska, Manifest kreatywnych, „Teksty Drugie” 2012, nr 6. Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa, pod red. K. Bazarnik, Kraków 2002. M. Maryl, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2013, z 2. M. Maryl, The Apology of Popular Fiction. Everyday uses of literature in Poland, w: Directions in Empirical Literary Studies, red. S. Zyngier, M. Bortolussi i in., Amsterdam 2008. M. Maryl, Virtual Communities – Real Readers: New Data in Empirical Studies of Literature w: New Beginnings in the Study of Literature. red. Willie van Peer i Jan Auracher, Cambridge 2008. M. Maryl, K. Niewiadomski, Blog=książka?, „Przegląd Humanistyczny” 2013, nr 4. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, P. Rodak,Warszawa 2014. K. Olechnicki, Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu, Warszawa 2009. J. W. Rettberg, Blogowanie, Warszawa 2012. M. Rychlewski, Książka jako towar, książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013. P. Sitarski Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Rabid, Kraków 2002 D. Ulicka, Tekst (w) sieci, t. 1, Warszawa 2009. E. Szczęsna (red.), Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, Kraków 2015. M. Świtała, Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2005. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - omówić klasyczny model komunikacji literackiej i umieć odnieść do niego nowe zjawiska komunikacji literackiej w Internecie; - dostrzegać i charakteryzować wpływ różnych mediów oraz kanałów dystrybucji na specyfikę komunikacji literackiej; - scharakteryzować najważniejsze zmiany, które zaszły w komunikacji literackiej pod wpływem Internetu i mediów społecznościowych (interaktywność, personalizacja, wielokanałowość, wspólnotowość, autokreacyjność, problem praw autorskich , decentralizacja, wymienność ról nadawczo-odbiorczych itd.); - scharakteryzować miejsce i status literatury w kulturze konwergencji i multimediów; - scharakteryzować nowe formy aktywności pisarzy i czytelników; - wskazać najważniejsze portale internetowe, strony pisarzy, blogi poświęcone literaturze i krytyce literackiej; - wymienić nowe gatunki literatury w Internecie i widzieć ich związek z innymi sztukami (gry komputerowe, filmy); - dostrzegać i rozumieć zjawiska literackie w kontekście dynamicznego modelu kultury XXI wieku, z uwzględnieniem uwarunkowań socjologicznych, rynkowych i technologicznych (hipertekstowość, interaktywność, nawigowalność, jednorazowość itp.). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium ustne, egzamin ustny (opcjonalnie). |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.