Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Serbian Modern Literature: Seminar

General data

Course ID: 03-KLS-11SCDL-E
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Serbian Modern Literature: Seminar
Name in Polish: Konwersatorium z serbskiej literatury współczesnej
Organizational unit: Institute of Slavic Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii serbskiej (studia licencjackie)
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów serbistycznych (studia licencjackie)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Srpski
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat literatury i kultury serbskiej w ujęciu synchronicznym i diachronicznym, kształtowanie zdolności krytycznej oceny zjawisk i procesów literackich, umiejętność interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z zakresu teorii i historii literatury, formowanie umiejętności prowadzenia dyskusji w grupie oraz porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa serbskiego i południowosłowiańskiego, umiejętność docenienia różnorodności kulturowej,

- umiejętność analizowania i syntezowania, wiedza podstawowa z zakresu teorii i historii literatury, umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym oraz czytania i prowadzenia dyskusji; umiejętność czytania literatury oraz tekstów krytycznoliterackich na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, zdobywanie umiejętności pisania pracy, kształtowanie podstawowej wiedzy na temat kultury i zjawisk w współczesnej literaturze kraju.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza na poziomie podstawowym na temat historii, kultury i literatury Serbii i Bałkanów, a także zjawisk z zakresu literatury powszechnej; podstawowa wiedza na temat historii i rozwoju Europy po drugiej wojnie światowej oraz podstawowa wiedza z historii najnowszej (rozpad Jugosławii).

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych dzieł współczesnej literatury serbskiej, dostępnych w przekładzie na język polski,

- prezentacja kierunków rozwoju serbskiej literatury współczesnej w odniesieniu do specyfiki regionu południowosłowiańskiego, bałkańskiego i środkowoeuropejskiego oraz procesu historycznoliterackiego,

- prezentacja na poziomie podstawowym wiedzy o literaturze, kulturze oraz historii Jugosławii, Serbii i Europy w szczególności po drugiej wojnie światowe,

- prezentacja na poziomie podstawowym sylwetek współczesnych pisarzy kraju w kontekście kulturowym, społecznym i politycznym omawianego okresu,

- analiza i interpretacja wybranych dzieł literackich i ich powiązanie z głównymi prądami literatury i kultury europejskiej.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Todorova Maria, Bałkany wyobrażone, przeł. Piotr Szymor i magdalena Budzinska, Wołowiec 2008.

Koch Magdalena, My i Oni, Swój i Obcy: Bałkany XX wieku z perspektywy kolonialnej i postkolonialnej, „Porównania”, nr. 6/2009, s. 75-93.

Ślawska Magdalena, Proza autobiograficzna pokolenia jugonostalgików, Wrocław 2013.

Chaszczewicz-Rydel Marta, Obrazy Bałkanów. Mity, stereotypy, nowa imagologia, Wrocław 2013.

Karl-Markus Gauß, Umierający Europejczycy, Wołowiec 2007 (rozdział o Żydach sefardyjskich)

Ivan Čolović, Bałkany – terror kultury, przeł. Magdalena Petryńska, Wołowiec 2007.

Duda Maciej, Polskie Bałkany. Proza postjugosłowiańska w kontekście feministycznym, genderowym i postkolonialnym. Recepcja polska, Kraków 2013.

Taczyńska Katarzyna, Dowcip trwający dwa i pół roku. Obraz Nagiej Wyspy w serbskim dyskursie literackim i historycznym końca XX i początku XXI wieku, Warszawa 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać najważniejsze prądy, zjawiska, reprezentantów współczesnej literatury serbskiej; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu typologicznym,

- potrafi na poziomie podstawowym te zjawiska powiązać z tradycjami, historią kraju, wyjaśnić, zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki,

- posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym,

- potrafi modyfikować zdobytą wiedzę, budować na poziomie podstawowym ujęcia uogólniające; potrafi ilustrować rozważania ogólne przykładami z literatury i kultury,

- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów i autorek,

- potrafi omówić i kategoryzować określone zjawiska literatury serbskiej i powiązać je z analogicznymi w innych literaturach europejskich; posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych, zaprezentować w szerszych kontekstach teoretycznoliterackich, historycznych, politycznych,

- potrafi wyjaśnić specyfikę współczesnej literatury serbskiej na tle najważniejszych wydarzeń politycznych i społecznych z drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku (rozpad Jugosławii, utworzenie państw narodowych, kontekst regionalny, kontekst językowy).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych tekstów literackich, znajomość tekstów krytycznych związanych z tematyką, umiejętność powiązania treści dzieła z życiorysem autora, odniesienie do kontekstu pozaliterackiego, bardzo dobra umiejętność analizy dzieła, samodzielność myślenia i oceniania faktów, bardzo dobrze przygotowana prezentacja indywidualna.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)