Praktyczna nauka języka serbskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-JS-21SCDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka serbskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu X-S1-FilSerbChor Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii serbskiej (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język serbski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poszerzenie praktycznej znajomości języka serbskiego, - kontynuacja pracy nad umiejętnościami pisania, czytania i mówienia w języku serbskim na poziomie podstawowym rozszerzonym (B2 +/A1), - poszerzenie wiedzy gramatycznej i słowotwórczej właściwej dla tego poziomu, - pogłębienie wiedzy o serbskim kontekście kulturowym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu „Praktyczna nauka języka serbskiego” z pierwszego roku studiów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 13 (6+7) |
Skrócony opis: |
Na II roku studiów celem zajęć jest poznanie bardziej złożonych struktur gramatycznych oraz przyswojenie większego zakresu słownictwa. Treści nauczania obejmują ćwiczenia gramatyczne, leksykalne, konwersacyjne i przekładowe. Przedmiotem nauki są m.in.: tryby, aspekty i strony czasownika, związki międzywyrazowe, szyk zdania i interpunkcja. Podczas zajęć z praktycznej nauki języka serbskiego na II roku nacisk kładziony jest na ugruntowanie i poszerzenie zdobytej wiedzy. Wyrobienie w studentach określonych nawyków językowych, np. szybkiego o poprawnego reagowania na zadane pytanie, sprawnego posługiwania się formami gramatycznymi, zwłaszcza tymi, które sprawiają studentom szczególną trudność. Poszerzenie zasobu słownictwa poprzez czytanie ze zrozumieniem dłuższych artykułów prasowych, krótkich opowiadań i słuchanie fragmentów utworów literackich. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - praca i zatrudnienie; narzędzia do pracy; praca i przyjaźń; praca zespołowa i indywidualna; pisanie CV i listu motywacyjnego; rozmowa kwalifikacyjna, - planowanie czasu wolnego i weekendu (kino, teatr, koncerty, imprezy sportowe); hobby, - podróże (socjologiczne, kulturowe i edukacyjne aspekty podróży); aktywny lub pasywny urlop; planowanie podróży (wakacje letnie i zimowe; morze, góry); wyszukiwanie ofert turystycznych; prasa, internet i usługi biur podróży; typy zakwaterowania (hotel, kwatery prywatne, kempingi), - transport, komunikacja, ruch; połączenia telefoniczne i komunikacja internetowa; pisma oficjalne, - nauka języków obcych (socjologiczny, kulturowy i edukacyjny aspekt nauki języka obcego); wybór i motywacja; sposoby uczenia się; polityka językowa, - jakość życia; artykuły spożywcze i odzież; praca i wypoczynek; rola pieniędzy, - kiedyś i dziś, pokoleniowe różnice (tradycyjna i nowoczesna rodzina) i stosunek do młodych / starszych; różnice w systemie edukacji; płeć i społeczeństwo, - Serbia w świecie, świat w Serbii; gwiazdy, wynalazcy, naukowcy, pisarze, artyści, sportowcy, politycy ...; wymiana kulturowa i naukowa; wady i zalety życia poza ojczyzną, - rodzina i związki; prawo i stosunki małżeńskie i rodzinne; przemoc domowa; męsko-damska przyjaźń; relacje z przełożonym i podwładnym, - prezenty, karty okolicznościowe, święta; wychowanie religijne; święta państwowe; pisanie kartki z życzeniami, - oglądanie wybranego filmu fabularnego; film jako gatunek sztuki; czytanie i pisanie recenzji filmowych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: I. Bjelaković, J. Vojnović: Naučimo srpski 2, Novi Sad 2004. P. Ćosić, Srpski za strance. Priručnik za lektore i studente srpskog kao stranog jezika, Poznań, 2004. M. Alanović, N. Bugarski i dr., Naučimo srpski 2, Novi Sad 2004. G. Vićentijević, Lj. Živanić, Srpski jezik 2, Beograd 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - zrozumieć jasno sformułowane wypowiedzi na znane mu tematy, z którymi spotyka się w pracy, szkole, itd.; rozumie główne wątki programów radiowych i telewizyjnych, mówiących o sprawach bieżących lub o sprawach interesujących go prywatnie lub zawodowo, kiedy są podawane stosunkowo wolno i wyraźnie; zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady, pod warunkiem, że temat nie jest mu całkowicie obcy; zrozumieć większość filmów w standardowej odmianie języka, - zrozumieć teksty składające się głównie z mowy codziennej lub języka swoich zainteresowań, zrozumieć opis wydarzeń, uczuć i pragnień zawarty w prywatnej korespondencji; czytać artykuły i raporty, które zajmują się współczesnymi problemami, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy; zrozumieć współczesną prozę literacką, - poradzić sobie w większości sytuacji, jakie mogą wyniknąć w trakcie podróży przez obszar, gdzie mówi się danym językiem; bez przygotowania dołączyć się do rozmowy na tematy, które są mu znane, mają osobisty charakter lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących); komunikować się płynnie i spontanicznie, tworzyć interakcje z rodzimymi użytkownikami języka; może aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów, - łączyć wyrażenia, opisywać przeżycia i zdarzenia, nadzieje, marzenia i aspiracje; potrafi relacjonować i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne reakcje i wrażenia; może mówić na wiele tematów związanych z obszarem jego zainteresowań; potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia, podając wady i zalety różnych rozwiązań, - pisać proste teksty na tematy, które są mu znane bądź go interesują; pisać prywatne listy, opisując swoje przeżycia i wrażenia; pisać zrozumiale, popełniając mało błędów; napisać opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw swojego punktu widzenia, - posługiwać się rozbudowanym słownictwem, - popełniając mało błędów; ma pogłębioną wiedzę na temat ortografii języka serbskiego, - stosować w mowie i piśmie podstawowe zasady fonetyczne i wyjątki języka serbskiego, - rozróżnić słowa odmienne i nieodmienne; opanował stopniowanie przymiotników i przysłówków, - rozpoznać funkcje komunikatywne zdań, używa prostych i złożonych zdań, wprowadzając pewne typy zdań podrzędnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: Kształtuje się na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego: <60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% bdb. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w konwersacjach), - wartość merytoryczna wykonanych zadań pozalekcyjnych, - sprawność posługiwania się językiem serbskim na poziomie B1, - zaliczenie wszystkich testów kontrolnych, - umiejętność zaprezentowania na egzaminach pisemnym i ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ana Takherboucht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stanislava Kostić | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.