Scientific Information
General data
Course ID: | 03-IN-21PFDL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Scientific Information |
Name in Polish: | Informacja naukowa |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - poznanie i opanowanie narzędzi nowoczesnego warsztatu bibliograficznego i technik stosowanych w informacji naukowej w obszarze dziedzin polonistycznej i historycznej, - wypracowanie umiejętności wyszukiwania, analizowania i selekcji informacji, materiałów, tekstów źródłowych i opracowań do badania historii literatury i kultury dawnej i współczesnej w różnorodnych aspektach i kontekstach; zdobycie umiejętności nowoczesnej kwerendy (tradycyjnej i elektronicznej) z wykorzystaniem bibliografii i kompendiów tradycyjnych, biobibliograficznych baz danych, cyfrowych bibliotek naukowych oraz krytycznego podejścia do źródeł informacji, - wykształcenie podstawowych umiejętności poprawnego przygotowania i redakcji tekstu i jego prezentacji, - rozwinięcie umiejętności uczenia się, zdolności samodzielnej pracy badawczej i pracy w zespole oraz umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny dokumentacji i informacji naukowej w badaniach humanistycznych. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, metody aktywizujące. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - biblioteka i Internet w pracy humanisty; katalogi kartkowe i elektroniczne; witryna czasopism: przegląd i prezentacja, - dokument i bibliografia dawniej i dziś – rys historyczny, definicje i typologia, - pokaz dokumentów dawnych (zbiory specjalne Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu); rola i funkcja książki w kulturze, - od inkunabułów do e-booków; dodzaje wydań; elektroniczne bazy pełnotekstowe, - dokumentacja – rodzaje bibliografii, słowników, kompendiów źródłowych w postaci drukowanej i baz danych online oraz sposoby ich wykorzystania, - bibliografia narodowa i bibliografie specjalne; od Bibliografii polskiej Estreicherów do baz danych w systemie Mak Biblioteki Narodowej, - Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji; webliografia, czyli co jest dostępne w sieci, - opis bibliograficzny: rodzaje, zasady, normy; metodyka sporządzania aparatu naukowego i bibliografii załącznikowej, - przypisy: typy, zasady opracowania, normy cytowania, - elementarne zasady poprawnej redakcji i edycji tekstu (referatu i prac dyplomowych); podstawowe reguły dobrego składu w komputerowym edytorze tekstu (wprowadzanie, poprawianie i formatowanie tekstu, przygotowanie wydruku). |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Ayad Sara, Cave Roderick, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, przeł. E. Romkowska, Warszawa 2015. Czachowska Jadwiga, Loth Roman, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977. Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971. Gelb Michael J., Myśleć jak Leonardo da Vinci, przeł. P. Turski, wyd. 2 uzup., Poznań 2004. Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, pod red. Leszka Kolankiewicza, Warszawa 2003. Kopertowska-Tomczak Mirosława, ECDL. Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2009. Pacek Jarosław, Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym, Warszawa 2010. Polszczyzna na co dzień, pod red. Mirosława Bańko, Warszawa 2006. Prokop-Kacprzak Aleksandra, Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji bez tajemnic, [w:] Zarządzanie informacją w nauce, pod red. D. Pietruch-Reizes, Katowice 2008, s. 187–195 [online]. [Dostęp: 10 września 2010]. Dostępny w Internecie: http://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=16624&dirids=1 Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. Starnawski Jerzy, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej, wyd. 3 zm., Warszawa 1982; wyd. 4, Warszawa 2012. Szkutnik Zdzisław, Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005. Winek Teresa, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi nazwać i zdefiniować różne rodzaje dokumentów i posługiwać się podstawową terminologią z zakresu bibliologii, bibliografii i informacji naukowej, - potrafi nazwać i scharakteryzować rodzaje bibliografii i innych typów prac dokumentacyjnych istotnych dla badacza humanisty, rozróżniać wartość i funkcjonalność zbiorów tradycyjnych i cyfrowych oraz repozytoriów i baz danych dostępnych online, - potrafi wykorzystać i zastosować metody i techniki nowoczesnej kwerendy bibliograficznej i bibliotecznej, wyszukiwać informację w źródłach tradycyjnych i cyfrowych; ocenić, opracować i uporządkować materiały źródłowe na zadany temat sporządzając typowe zestawienie bibliograficzne, - potrafi przetworzyć i stosować poznane reguły i zasady bibliograficzne do samodzielnego sporządzenia opisów bibliograficznych, przypisów i komentarzy do prac pisemnych, - potrafi przygotować wszelkie prace pisemne (referaty, prace dyplomowe) zgodnie z zasadami poprawnej redakcji i edycji tekstu w wersji elektronicznej (zna edytory tekstów i programy do prezentacji multimedialnych), - potrafi organizować samodzielnie swój warsztat pracy i wykazywać dbałość o jakość i rzetelność wykonywanych zadań, - potrafi współpracować z grupą w zakresie wymiany i weryfikacji wykorzystywanych materiałów postępując zgodnie z etycznymi zasadami wynikającymi z prawa autorskiego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; bardzo dobra orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji; dobra orientacja w bibliografiach; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy. dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; bardzo dobra orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; dobra znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; znajomość metodyki bibliograficznej oraz przeciętna umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy, która wymaga poważnego uzupełnienia. dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; dostateczna orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; mierna znajomość metodyki bibliograficznej oraz wyraźne braki w umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w analizie oraz opracowaniu aparatu naukowego. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; niewystarczająca orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; niezadowalająca znajomość metodyki bibliograficznej oraz całkowity brak umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Barbara Koncewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Barbara Koncewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Zofia Dambek-Giallelis | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.