History of Polish Theatre
General data
Course ID: | 03-HTP-22WDL-E |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Polish Theatre |
Name in Polish: | Historia teatru polskiego |
Organizational unit: | (in Polish) Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku DL-WOT |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | specialist |
Major: | (in Polish) Wiedza o teatrze |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami i zjawiskami w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do połowy dziewiętnastego wieku; - przedstawienie form i przemian życia teatralnego w wybranych ośrodkach – m. in. Krakowie, Warszawie, Lwowie, Wilnie, Gdańsku i Poznaniu - ukazanie związków życia teatralnego kolejnych epok z ówczesną historią, polityką , życiem codziennym i kulturą literacką - omówienie biografii najwybitniejszych twórców teatralnych |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie dotyczy |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Wszystkie materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM oraz Bibliotece Wydziałowej Wydz. Fil. Pol. i Klas. UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład. Ostatnie 15 minut każdego wykładu przeznaczone jest na ewentualne pytania i dyskusję. Zestawienie poruszanych w trakcie zajęć problemów: Formy średniowiecznych widowisk polskich w świetle zachowanych świadectw Wokół poetyki misterium i moralitetu Teatralizacja ceremoniału sprawowania władzy na dworach polskich od XV do XVII wieku (konteksty polityczne, widowiskowe i obyczajowe) Teatr dworski okresu renesansu – przestrzeń i dramat Teatr polskich jezuitów – formy widowisk i ich związki z życiem miasta Scena sowizdrzalska – konteksty społeczne i artystyczne Dramma per musica na dworze Wazów Widowiska czasów saskich Początki działalności i rozwój Teatru Narodowego w XVIII wieku Artystyczna biografia Wojciecha Bogusławskiego Polskie szkolnictwo teatralne w XIX wieku Najważniejsze ośrodki życia teatralnego na ziemiach polskich w XIX wieku Twórczość dramatyczna Mickiewicza i Słowackiego wobec przemian europejskiej sztuki widowiskowej Scena krakowska w drugiej połowie XIX wieku – idee i twórcy Dzieje teatrów poznańskich w XIX wieku |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 4 punkty ECTS |
Short description: |
(in Polish) Wykład z Historii teatru polskiego trwa dwa semestry. W trakcie kolejnych zajęć studenci poznają najważniejsze zjawiska, formy dramatyczno-teatralne, modele przestrzeni oraz związki teatru różnych epok z wydarzeniami historycznymi, społecznymi i ekonomicznymi. W trakcie wykładu dominuje porządek chronologicznej narracji, choć w niektórych przypadkach (np. rozwój idei teatru publicznego) wykładowca rezygnuje z takiej formy omawiania zjawisk na rzecz narracji problemowej. |
Bibliography: |
(in Polish) • Grzeszczuk S., Błazeńskie zwierciadło. Rzecz o humorystyce sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, Kraków 1994 (fragmenty); • Judkowiak B., Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje, Poznań 2007 (fragmenty); • Kowalczyk J., Sławne theatrum na weselu podkanclerzego Jana Zamoyskiego. Premiera Odprawy posłów greckich (1578), „Pamiętnik Teatralny” 1964, z. 3; • Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997 (fragmenty); • Lewański J., Dramat i średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981 (fragmenty); Modzelewski Z., Estetyka średniowiecznego dramatu liturgicznego (cykl Wielkiego Tygodnia w Polsce), „Roczniki Humanistyczne” 1964, z. 1; • Limon J., Gdański teatr „elżbietański”, Wrocław 1989 (fragmenty); • Okoń J., Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Wrocław 1970 (fragmenty); • Olszewski K., Inscenizacje na dworze Augusta II Sasa, „Pamiętnik Teatralny” 1954, z. 3-4; • Poplatek J., Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce, Wrocław 1957 (fragmenty); • Raszewski Z., Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990; • Raszewski Z., Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, [w:] Staroświecczyzna i postęp czasu. O teatrze polskim 1765 – 1865, Warszawa 1963; • Ratajczakowa D., „Teatr mój widzę powszechny...” – Wojciecha Bogusławskiego zbiór zasad funkcjonowania sceny ojczystej, „Wiek Oświecenia”, t. 12: Wojciech Bogusławski i teatr polski w XVIII wieku; • Szweykowska A., Dramma per musica w teatrze Wazów. 1635-1648, Kraków 1976 (fragmenty); • Teatr Narodowy w dobie Oświecenia. Księga pamiątkowa sesji poświęconej 200-leciu Teatru Narodowego, pod red. E. Heise, K. Wierzbickiej-Michalskiej, Wrocław 1967 (tu teksty: T. Sivert, Nad tekstem „Mimiki” Wojciecha Bogusławskiego; J. Lipiński, O grze aktorów polskich w XVIII wieku; E. Szwankowski, Polskie zespoły aktorskie w XVIII wieku); • Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, pod red. T. Siverta i E. Heise, Warszawa 1982 (fragmenty); • Tomkiewicz W., Widowiska dworskie w okresie renesansu, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3; • Wierzbicka-Michalska K., Teatr w Polsce w XVIII wieku, Warszawa 1977 (fragmenty). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - Scharakteryzować i porównać najważniejsze nurty w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat dziewięćdziesiątych XIX wieku - Wskazać i omówić najważniejsze dla omawianych epok formy dramatyczno – teatralne oraz modele teatralnej przestrzeni - Porównać dzieje scen w wybranych ośrodkach miejskich i uzasadnić ich znaczenie dla historii teatru w Polsce - Przedstawić związki teatru z życiem codziennym i społeczno – politycznym w poszczególnych epokach - Scharakteryzować dokonania najwybitniejszych twórców teatralnych poszczególnych epok i osadzić je w kontekście dziejów konkretnych scen - Omówić najistotniejsze wydarzenia związane z rozwojem instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce - Scharakteryzować związki zachodzące pomiędzy dziejami polskiej sceny a historią teatru europejskiego - |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Pisemne zaliczenie po I semestrze, w trakcie którego wymagany będzie materiał omówiony w trakcie kolejnych wykładów. Do każdego wykładu podana zostanie bibliografia. Po II semestrze także zaliczenie na ocenę w formie pisemnej. Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne: - Dramatyzacje liturgiczne okresu Wielkiego Tygodnia w Polsce - Teatr dworski w Polsce w okresie renesansu - Dramma per musica na dworze Wazów - Geneza narodzin Sceny Narodowej (konteksty społeczne, polityczne i artystyczne) - Pierwsze lata działalności Teatru Narodowego - Początki instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce – Szkoła Dramatyczna Wojciecha Bogusławskiego - Mimika Wojciecha Bogusławskiego jako podręcznik sztuki aktorskiej - Ludwik Osiński i jego wizja Sceny Narodowej - Polscy romantycy wobec przemian w teatrze europejskim - Narodziny stałej sceny polskiej w Poznaniu |
Internships: |
(in Polish) Brak |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.