Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Theatre and Drama History (Middle Ages – Renaissance)

General data

Course ID: 03-HTD-12WDL-E
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Theatre and Drama History (Middle Ages – Renaissance)
Name in Polish: Historia teatru i dramatu (średniowiecze - renesans)
Organizational unit: (in Polish) Instytut Teatru i Sztuki Mediów
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku DL-WOT
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Wiedza o teatrze

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Cel (cele) modułu kształcenia:

- zdobycie wiedzy z zakresu historii teatru europejskiego (od średniowiecza dorenesansu);

- poznanie wybranych tekstów dramatu europejskiego;

- rozwinięcie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł (teksty literackie, prace naukowe, komentarze, zabytki archeologiczne, ikonografia, nagrania spektakli itp.) oraz ich zastosowania w odniesieniu do omawianych zagadnień teatralnych;

- zdobycie podstawowej wiedzy o metodologiach badań (szkołach badawczych) historii teatru europejskiego poszczególnych epok;

- rozwinięcie umiejętności odnoszenia zagadnień z zakresu teatru dawnego do sztuki współczesnej oraz umiejętności interpretowania współczesnych odwołań do dawnego teatru;

- wyrobienie wstępnych umiejętności z zakresu pisania prac naukowych, przygotowywania i przedstawiania własnych opracowań danego problemu;

- rozwinięcie umiejętności referowania cudzych poglądów, dyskutowania w grupie, wyciągania wniosków i argumentowania;

- wypracowanie wstępnych umiejętności działań interdyscyplinarnych (na przecięciu teatrologii, filologii, historii i historii sztuki, antropologii itp.);

- wypracowanie umiejętności dostrzegania, analizowania i doceniania zmienności i różnorodności kulturowej.



Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie dotyczy

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Wszystkie materiały dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM oraz Bibliotece Wydziałowej Wydz. Fil. Pol. i Klas.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład i konwersatorium (30 + 30 godzin).

Wybór tematu pracy semestralnej i związane z nią konsultacje odbywają się w trakcie indywidualnych spotkań.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 4 punkty ECTS

Short description: (in Polish)

Wykład zapoznaje studentów z najważniejszymi zjawiskami w dziejach teatru europejskiego okresu średniowiecza i renesansu, przedstawia najważniejsze gatunki dramatyczno-teatralne oraz charakterystyczne dla omawianych epok modele przestrzeni. W ramach osobnych bloków tematycznych przedstawione zostaną formy widowisk dworskich okresu renesansu. Ważnym elementem rozważań będą widowiska realizowane w kolegiach jezuickich. W trakcie wykładu przedstawione będą związki pomiędzy teatrem a dążeniem jezuickich pedagogów do urzeczywistnienia ideału „wymownej pobożności”.

Bibliography: (in Polish)

• D. Wiles, Teatr w Rzymie i chrześcijańskiej Europie, [w:] Historia teatru, pod red. J. R. Browna, przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999, s. 49-92;

• L. G. Clubb, Teatr włoskiego renesansu, tamże, s. 107-141;

• V. Dixon, Teatr hiszpańskiego renesansu, tamże, s. 142-172;

• P. Thomson, Angielski teatr okresu renesansu i restauracji, tamże, s. 173-219;

• W. D. Howarth, Francuski teatr renesansowy i neoklasyczny, tamże, s. 220-251;

• Schmitt Jean – Claude, Gest w średniowiecznej Europie, tłum. H. Zaremska, Warszawa 2006 (tu rozdział 7: Mowa gestów, s. 265-306);

• M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980 (tu rozdziały: Średniowiecze, s. 182-258; Odrodzenie, s. 267-321);

• T. Michałowska, Formy i nurty życia teatralnego, [w:] tejże, Średniowiecze, wyd. 8, Warszawa 2002, s. 237-253.

• J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1995 (tu rozdziały: Wczesny dramat humanistyczny, s. 91-94; Dramat nieregularny, s. 102-128; Teatr i dramat końca XVI wieku, s. 411-423);

• Słownik literatury staropolskiej, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław 1991 (hasła: Teatr, Misterium, Moralitet, Dialog);

• Adamczyk M., Rozważania nad poetyką misterium, „Pamiętnik Literacki” 1972, z. 3;

• Drzewicka A., Skupienie i zabawa. Twórczość dramatyczna w średniowiecznej Francji do końca XIII wieku, Kraków 1998;

• Heers J., Święta głupców i karnawały, przeł. Grażyna Majcher, Warszawa 1995;

• Lewański J., Dramat i średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981;

• Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski, red. A. Loba, Gdańsk 2006;

• Piwowarczyk D., Obyczaj rycerski w Polsce późnośredniowiecznej (XIV-XV wiek), Warszawa 2005 (obowiązują wskazane przez prowadzącego fragmenty);

• Bieńkowski T., Teatr i dramat szkół różnowierczych w Polsce, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1968.

• Kowalczyk J., Sławne theatrum na weselu podkanclerzego Jana Zamoyskiego. Premiera „Odprawy posłów greckich” (1578), „Pamiętnik Teatralny” 1964, z. 3.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- wyróżnić i scharakteryzować główne okresy w dziejach teatru europejskiego oraz wyjaśnić zmieniające się funkcje i znaczenie teatru w poszczególnych epokach;

- właściwie stosować specjalistyczną terminologię dotyczącą dzieła teatralnego i dramatycznego;

- omówić dominanty estetyczne i ideowe w teatrze i dramaturgii poszczególnych epok, wskazać i scharakteryzować najważniejszych twórców teatru i dramatu;

- rozpoznać i nazwać gatunki dramatyczne, wskazać poszczególne części dzieła dramatycznego i określić ich funkcje;

- dokonać analizy wskazanych fragmentów dramatu oraz porównać różne ujęcia tego samego motywu lub postaci;

- - posłużyć się tekstem naukowym, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz;

- dokonać analizy i zaproponować interpretację współczesnego dzieła (dramatycznego i teatralnego) odnoszącego się do tradycji teatralnej i dramatycznej;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia zajęć jest otrzymanie pozytywnej oceny z pracy semestralnej oraz zdanie egzaminu przeprowadzanego w formie pisemnej.

Internships: (in Polish)

Nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)