Historia serbskiego języka literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HSJ-32SCDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia serbskiego języka literackiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii serbskiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów serbistycznych (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z najważniejszymi procesami rozwojowymi serbskiego języka literackiego, - doskonalenie umiejętności syntezy i analizy dawnych i współczesnych zjawisk i procesów językowych oraz umiejętność przewidywania kierunków rozwoju, - usystematyzowanie językoznawczej wiedzy teoretycznej dotyczącej języka literackiego, - kształtowanie świadomości i wrażliwości na dziedzictwo językowe Słowiańszczyzny południowej, zwłaszcza obszaru serbskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów w serbskim języku współczesnym, znajomość zagadnień z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej języka serbskiego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach, aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - język literacki i role przez niego spełniane, norma językowa - rozróżnienie terminologiczne, - przegląd etapów rozwojowych w dziejach serbskiego języka literackiego, - dzieła o fundamentalnym znaczeniu dla rozwoju języka na poszczególnych etapach (zabytki językowe, słowniki, gramatyka, literatura), - zmiany w alfabecie i rozwój normy ortograficznej, - rozwój warstwy leksykalnej języka serbskiego, kodyfikacja utrwalonych zmian językowych, innowacje, - puryzm językowy w poszczególnych okresach rozwoju języka serbskiego, - zmiany ustrojów i rozpad terytorialny państw oraz ich konsekwencje w obszarze językowym, - współczesna norma językowa i przewidywane tendencje na przyszłość. |
Literatura: |
Zalecana literatura: R. Bońkowski, Słowianie środkowopołudniowi na przełomie XX i XXI wieku. Język – Religia – Naród - Państwo, Katowice 2010. H. Jaroszewicz, Nowe tendencje normatywne w standardowych językach chorwackim i serbskim, Opole 2004. B. Oczkowa, Zarys historii języka serbsko-chorwackiego, Kraków 1983. B. Oczkowa, Chorwaci i ich język. Z dziejów kodyfikacji normy literackiej, Kraków 2006. Słowiańskie języki literackie, red. B. Oczkowa, E. Szczepańska, T. Kwoka, Kraków 2011. A. Spagińska-Pruszak, Sytuacja językowa w byłej Jugosławii, Gdańsk 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - opisuje najważniejsze zmiany na przestrzeni dziejów w rozwoju serbskiego języka literackiego, - rozróżnia pojęcia: język literacki, gwara, dialekt oraz przyporządkowuje tekst do miejsca jego powstania, - powiązać przyczyny i skutki zmian językowych oraz wyjaśnić ich znaczenie, - analizuje przykładowy tekst z danego okresu rozwoju języka, umie zaklasyfikować go pod względem czasu powstania, odnajduje innowacje językowe i uzasadnia ich pojawienie się pod wpływem czynników wewnętrznych lub/i zewnętrznych na rozwój języka, - opisuje tendencje rozwojowe serbskiego języka literackiego, - potrafi przedstawić rolę wybitnych twórców oraz postaci historycznych w kształtowaniu serbskiego języka literackiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy, umiejętności i kompetencji wynikających z treści kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.