Historia literatury polskiej (literatura staropolska i oświeceniowa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HLP-11SPDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej (literatura staropolska i oświeceniowa) |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku DL FilSlowPol/FSP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zadaniem kursu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień składających się na historię dawnej literatury polskiej w kontekście literatury powszechnej oraz kształtowanie i rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji dawnych tekstów literackich. Zajęcia mają charakter warsztatowy i zakładają omówienie problemów wskazanych przez prowadzącego, np.: trzech podstawowych tradycji kultury europejskiej; twórczości wybranych pisarzy polskich oraz autorów literatury europejskiej w kontekstach biograficznych, społecznych, politycznych i kulturowych; zjawisk tradycji literackiej wskazanych epok i elementów komparatystyki; tendencji i konwencji w literaturze omawianych okresów; kategorii estetycznych i etycznych; przemian topiki; obiegów kulturowych; prądów i formacji kulturowych, rozwoju języka literackiego i stylów wskazanego okresu; ewolucji form podawczych i wersyfikacyjnych oraz gatunków literackich; tudzież zagadnienia inne - zgodne z wyborem prowadzącego i celami przedmiotu. |
Pełny opis: |
Cele i efekty kształcenia: interpersonalne: zdobycie umiejętności zabierania głosu w celu sprawozdania, formułowania argumentacji i wniosków, polemiki, prowadzenia i podsumowania dyskusji; instrumentalne: na podstawie literatury dawnej i opracowań - zdobycie umiejętności zbierania danych, ich analizowania i syntezowania, umiejętności dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów, lektury utworów literackich i tekstów naukowych, doboru i wykorzystania kontekstów, wdrażanie do posługiwania się podstawowymi kompendiami i słownikami rzeczowymi, literaturą naukową i językiem specjalistycznym w mowie i na piśmie; umiejętności pisarskie w zakresie interpretacji utworów lub zjawisk w formie rozprawki, eseju (kompozycja, przeprowadzanie wywodu, użycie językowych środków perswazji, konstruowanie przypisów i bibliografii); systemowe: rozwijanie umiejętności badawczych i uczenia się, łączenia kompetencji zdobywanych na innych przedmiotach oraz zdolności do pracy samodzielnej. |
Literatura: |
1. T. WITCZAK: Literatura Średniowiecza, wyd. 3 zmien., Warszawa 1999 i wyd. nast. 2. J. ZIOMEK: Literatura Odrodzenia, Warszawa 1987 i wyd. nast. 3. C. HERNAS: Literatura baroku, Warszawa 1987 i wyd. nast. 4. M. KLIMOWICZ: Literatura Oświecenia, Warszawa 1988 i wyd. nast. 5. R. PRZYBYLSKI: Klasycyzm, czyli Prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Warszawa 1983 i wyd. nast. (obowiązuje cz. 2: Prawdziwy koniec Królestwa Polskiego). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.