Historia czeskiego języka literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HCJL-32FCZDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia czeskiego języka literackiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów bohemistycznych (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie z istotnymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju piśmiennictwa języka czeskiego, - wskazanie sytuacji dyglosji w historii języka czeskiego, - ukazanie różnicujących i utożsamiających cech zabytków języka czeskiego z perspektywy genetycznej, - ukazanie współczesnego języka czeskiego jako efektu przemian, jakie zachodziły w jego historii we wcześniejszych okresach jego istnienia, - wykształcenie umiejętności lingwistycznej interpretacji dawnych tekstów czeskich (z perspektywy diachronicznej). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość gramatyki opisowej języka czeskiego. Znajomość gramatyki opisowej języka czeskiego. Kompetencja językowa na poziomie B1 oraz znajomość podstawowych terminów z zakresu językoznawstwa historycznego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - wspólne pochodzenie języka czeskiego i polskiego; najstarsze zabytki słowiańskiego i czeskiego języka literackiego, - bohemizmy w tekstach starocerkiewnosłowiańskich; glosa w Mszale kijowskim i w tekstach łacińskich; najstarsze czeskie zdania, - rozkwit czeszczyzny w czasach Karola IV; kroniki czeskie; zabytki doby staroczeskiej (w języku czeskim, niemieckim i łacińskim), - język najstarszych czeskich pieśni duchownych i utworów poetyckich, - wkład braci czeskich w rozwój języka czeskiego, wpływ języka Biblii kralickiej na kodyfikację języka czeskiego, - średniowieczne gramatyki i słowniki języka czeskiego; reformatorskie działania Jana Husa, - tło historyczne czeszczyzny literackiej w XIV i XV wieku oraz w wieku XVI, - zabytki doby średnioczeskiej; okres „temna” i przebudzenia; działania Františka Martina Pelcla i Josefa Dobrovskiego, - czeskie odrodzenie narodowe; powstanie „nowej wersji” języka czeskiego; język czeski w drugiej połowie XIX w.; gramatyki i słowniki języka czeskiego; puryzm językowy. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Sławski F., Języki słowiańskie, w: Języki indoeuropejskie, red. L. Bednarczuk, Warszawa 1988. Cuřín F., Vývoj spisovné češtiny, Praha 1985. Havránek B., Vývoj českého spisovného języka, Praha 1980. Orłoś T. Z., Studia bohemistyczne cz. I i cz. II, Kraków; 1993. Němec I. a kol., Slova a dějiny. Praha 1980. Siatkowska E., Siatkowski J., Wybór tekstów staroczeskich, Warszawa 1988. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma uporządkowaną wiedzę na temat zabytków języka czeskiego i odpowiednio charakteryzuje je na wszystkich etapach rozwoju języka czeskiego, - ma podstawową wiedzę z zakresu analizy różnic między historycznymi a współczesnymi cechami tekstów języka czeskiego (oraz wybranymi tekstami języka polskiego), - posiada umiejętność wyjaśniania procesów rozwojowych piśmiennictwa czeskiego i jego wpływów na piśmiennictwo zachodniosłowiańskie, - potrafi wyszukiwać w tekstach odpowiednie elementy językowe, analizować je i określać ich związek z danym okresem rozwoju języka czeskiego, - potrafi powiązać zjawiska historycznojęzykowe z analogicznymi zjawiskami w kulturze słowiańskiej i – szerzej – europejskiej oraz je zanalizować, - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa językowego krajów Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z historii języka czeskiego, bardzo dobra orientacja w zagadnieniach z historii języka czeskiego na ćwiczeniach, bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z językoznawstwa historycznego na ćwiczeniach, na kolokwium. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z historii języka czeskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobra orientacja w zagadnieniach z historii języka czeskiego na ćwiczeniach z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z językoznawstwa historycznego na ćwiczeniach, na kolokwium z niewielkimi uchybieniami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z historii języka czeskiego, dobra (większe uchybienia) orientacja w zagadnieniach z historii języka czeskiego na ćwiczeniach, dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z językoznawstwa historycznego na ćwiczeniach, na kolokwium. dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z historii języka czeskiego z niewielkimi uchybieniami, dobra (większe uchybienia) orientacja w zagadnieniach z historii języka czeskiego na ćwiczeniach z niewielkimi uchybieniami, dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z językoznawstwa historycznego na ćwiczeniach, na kolokwium z niewielkimi uchybieniami. dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z historii języka czeskiego, słaba (poniżej 60%) orientacja w zagadnieniach z historii języka czeskiego na ćwiczeniach, mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z językoznawstwa historycznego na ćwiczeniach, na kolokwium. niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z historii języka czeskiego, brak orientacji w zagadnieniach z historii języka czeskiego na ćwiczeniach lub orientacja bardzo słaba, nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią z językoznawstwa historycznego na ćwiczeniach, na kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Roman Sliwka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Balowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Balowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Balowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.