Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Chorwacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-HC-12CSDL-E
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Chorwacji
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii chorwackiej (studia licencjackie)
Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów kroatystycznych (studia licencjackie)
Strona przedmiotu: http://slavic.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

a) interpersonalne:

- umiejętność dyskutowania na tematy naukowe, odnoszenia się do różnych opinii,

- zdolności krytyczne i umiejętności interdyscyplinarne,

- rozumienie, docenianie różnorodności kulturowej i etniczno-religijnej.


b) instrumentalne:

- zdolność krytycznej analizy i interpretacji dziejów narodu oraz państwa chorwackiego,

- orientacja na temat czynników determinujących ewolucję tożsamości historycznej Chorwatów,

- rozumienie charakteru przemian społeczno-politycznych i gospodarczych na ziemiach chorwackich,

- umiejętność historycznej interpretacji tekstów literackich.


c) systemowe:

- kojarzenie faktów z różnorodnych dziedzin humanistyki (historia, kultura, literatura, socjologia, psychologia społeczna),

- rozumienie różnic i analogii między różnymi kręgami kulturowymi.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa znajomość języka chorwackiego oraz historii Europy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda badawcza (dociekania naukowego), demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- cywilizacyjne, religijne i polityczne podziały na ziemiach chorwackich w dziejach,

- pochodzenie Chorwatów w świetle źródeł historycznych i legendarnych,

- społeczno-polityczne warunki kształtowania się państwowości chorwackiej w średniowieczu,

- ziemie chorwackie jako "przedmurze chrześcijaństwa" w ujęciu historycznym,

- narodowościowe tło chorwackiego odrodzenia narodowego w XIX wieku,

- chorwackie idee państwowotwórcze w XIX i XX wieku; inspiracje i ewolucja,

- stosunek Chorwatów do monarchii jugosłowiańskiej (1918-1918),

- rola ruchu ustaszy w chorwackich dziejach narodowych,

- miejsce komunistycznego ruchu oporu (1941-1945) w świadomości historycznej Chorwatów,

- Chorwaci wobec komunistycznej federacji jugosłowiańskiej,

- Chorwacja na mapie geopolitycznej Bałkanów w latach 90. XX wieku,

- główen dylematy chorwackiej polityki wewnętrznej i zagranicznej w latach 2000-2012.

Literatura:

Zalecana literatura:

Podręczniki:

W. Balcerak, Powstanie państw narodowych w Europie środkowo-wschodniej, Warszawa 1974.

W. Felczak, T. Wasilewski, Historia Jugosławii, Wrocław 1985.

J. Kozeński, Agresja na Jugosławię 1941, Poznań 1980.

T. Macan, Povijest hrvatskoga naroda, Zagreb 1992.

D. Pavličević, Historia Chorwacji, Poznań 2004.

J. Skowronek, M. Tanty, T. Wasilewski, Historia Słowian Południowych i Zachodnich, Warszawa 1977.

W. Szulc, Przemiany społeczno-gospodarcze Jugosławii w okresie międzywojennym (1918-1941), Poznań 1980.

Materiały źródłowe:

Građa o stvaranju jugoslovenske države, red. D. Jankovic, B. Krizman, Beograd 1964, t. I, II.

F. Šišić, Dokumenti o postanku Kraljevine SHS 1914-1919, Zagreb 1920.

A. Trumbić, Izabrani politički spisi, Zagreb 1998.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- rozumie prawidłowości historyczne rządzące zmianami terytorialnego zasięgu chorwackiego osadnictwa w dziejach i współcześnie,

- refleksyjnie podchodzi do teorii naukowych ukazujących rolę Chorwatów w dziejach Europy środkowej i południowo-wschodniej od średniowiecza do XX wieku,

- podważa stereotypy narodowe korzystając z wiedzy historycznej,

- wskazuje, określa związki między poszczególnymi zjawiskami z dziejów społeczno-politycznych ziem chorwackich a nurtami teoretycznymi w naukach społecznych,

- dostrzega i rozumie historyczne powody zróżnicowania ludności chorwackiej pod względem jej obyczajów, języka, tradycji regionalnych,

- rozróżnia charakterystyczne elementy chorwackiej świadomości historycznej i rozumie ich wpływ na życie narodowe Chorwatów,

- interpretuje problematykę polityczną w powiązaniu z zagadnieniami o charakterze społeczno-kulturowym.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).

dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).

Kryteria oceniania:

- przygotowanie recenzji, zgodnej z omówionymi podczas zajęć zasadami warsztatu naukowego, na wybrany przez studenta temat (75% oceny końcowej),

- aktywność i obecność na zajęciach (25% oceny końcowej),

- maksymalnie trzy nieobecności nieusprawiedliwione.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Illona Czamańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Illona Czamańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Illona Czamańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)