Gramatyka opisowa języka serbskiego 1 (fonetyka i fonologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-GOJS-12SCDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka serbskiego 1 (fonetyka i fonologia) |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii serbskiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów serbistycznych (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poznanie funkcjonowania języka jako prymarnego kodu dźwiękowego, - poznanie struktury fonetycznej i fonologicznej języka serbskiego, - opis cech prozodycznych języka serbskiego, - wskazanie uwarunkowań zmian fonetycznych w języku serbskim. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego w zakresie podstawowym; umiejętność objaśnienia podstawowych terminów z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego. Znajomość języka serbskiego na poziomie A1. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja, analiza eksploracyjna. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - typologiczna i genetyczna charakterystyka języka; miejsce języka serbskiego w słowiańskiej wspólnocie językowej, zasięg terytorialny języka; gramatyka opisowa a gramatyka normatywna, - fonetyka i fonologia - metody i narzędzia badawcze; fonetyka jako nauka o budowie dźwięku mowy, fonologia jako nauka o fonemach, morfonologia, - budowa i funkcjonowanie narządów mowy, powstawanie dźwięku mowy; zasady artykulacji, - kryteria klasyfikacji głosek serbskich; alternacje samogłoskowe i spółgłoskowe, - fonologia: fonem i alofon; inwentarz fonemów serbskich, - upodobnienia głoskowe; powstawanie, rodzaj i rola w wypowiedzi, - ortografia i alfabet; pismo fonetyczne, alfabet fonetyczny (serbski i międzynarodowy), - prozodyczne cechy mowy i ich rola w języku; akcent i melodia. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Клајн, Иван (2005). Граматика српског језика за странце. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Mrazović, Pavica i Zora Vukadinović (2009). Gramatika srpskog jezika za strance. Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića. Станојчић, Живојин и Љубомир Поповић (2002). Граматика српскога језика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Subotić, Ljiljana (2005). Ortoepska i ortografska norma standardnog srpskog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet, Odsek za medijske studije. Пешикан, Митар, Пижурица Мато и Јован Јерковић (2010). Правопис српскога језика. Нови Сад: Матица српска. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma podstawową wiedzę na temat budowy fonetycznej i fonologicznej języka serbskiego, - zna podstawową terminologię z zakresu budowy fonetycznej, fonologicznej serbszczyzny, - potrafi samodzielnie zanalizować zjawiska systemu fonologicznego współczesnego języka serbskiego, - potrafi w odpowiedni sposób zastosować wiedzę na temat budowy gramatycznej języka do analizy fonetycznej, fonologicznej płaszczyzny języka serbskiego, - docenia znaczenie gramatyki dla prawidłowego funkcjonowania procesu komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po społeczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka serbskiego, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka serbskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka serbskiego, dobrze wykonana (większe uchybienia lub nierozwiązane jedno zadanie) analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium). dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka serbskiego z niewielkimi uchybieniami, dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami. dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka serbskiego, słabo wykonana (poniżej 60%) analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium). niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka serbskiego, nie wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych lub wykonana poniżej 50% zadań (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tatiana Ganenkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ana Takherboucht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.