Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka mediów - główne kierunki i koncepcje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-F-SMG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka mediów - główne kierunki i koncepcje
Jednostka: Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty fakultatywne Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

USOS, sylabus, kontakt z prowadzącym.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, analiza dzieł w grupach – ćwiczenia praktyczne, krytyka fragmentów audiowizualnych. Lektura wskazanej literatury. Prace zaliczeniowe.

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawową terminologią związaną ze sztuką mediów, w szczególności relacjami mediów elektronicznych z działaniami artystycznymi od II poł. XX wieku do czasów współczesnych. Przedstawione zostaną wybrane cechy, strategie i media twórców poszczególnych nurtów: sztuki cybernetycznej; art@science; bio art’u; sztuki wideo; instalacji interaktywnej; sztuki wykorzystującej technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, sztucznej inteligencji, robotyki, mediów mobilnych, sieciowych etc. Fakultet wprowadza studentów w złożone zagadnienie sztuki mediów i daje podstawowe narzędzia teoretyczne pozwalające na analizę dzieł sztuki mediów.

Literatura:

R. W. Kluszczyński, Paradygmat sztuk nowych mediów.

R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

C. Paul, Digital Art, London 2015.

R. W. Kluszczyński (red.), W stronę trzeciej kultury, Łódź 2016.

P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Katowice 2010.

J. Brockman, Trzecia kultura, przeł. P. Amsterdamski i in., Warszawa 1996.

M. Składanek, Sztuka generatywna. Metoda i praktyki, Łódź 2017.

J. Walewska, Portret artysty jako inżyniera. Twórczość Edwarda Ihnatowicza, Toruń 2015.

Małgorzata Dancewicz, Performans postmedialny, Wrocław 2019.

S. Dixon, Digital performance, Cambridge 2007.

R. W. Kluszczyński, T. Załuski (red.), Wideo w sztukach wizualnych, Łodź-Lublin 2018.

L. Haustein, Sztuka wideo, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2012, nr 107.

P. Krajewski, V. Kutlubasis-Krajewska (red.), Od monumentu do marketu. Sztuka wideo i przestrzeń publiczna, Wrocław 2005

P. Zawojski (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, Katowice 2015.

A. Przegalińska, Istoty wirtualne. Jak fenomenologia zmieniała sztuczną inteligencję, Kraków 2016.

M. Składanek, Sztuka generatywna. Metody i praktyki, Łódź 2017.

R. W. Kluszczyński (red.), Ken Feingold. Figury mowy, Gdańsk 2014.

R. W. Kluszczyński (red.) Bill Vorn i jego histeryczne maszyny. Sztuka i kultura robotów, Gdańsk 2014.

R. W. Kluszczyński (red.), Stelarc. Mięso, metal, kod / rozchwiane chimery, Gdańsk 2014.

R. Ilnicki, Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Poznań 2011.

M. Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012.

J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, A. Małecka, M. Tabaczyński, Bydgoszcz-Kraków 2014.

E. J. Aarseth, Cybertekst. Spojrzenie na literaturę ergodyczną, przeł. M. Pisarski, M. Tabaczyński, Bydgoszcz-Kraków 2014.

M. Pisarski, Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.

Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006.

E. Wójtowicz, Net art, Kraków 2008.

A. Nacher, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Kraków 2016.

E. Wójtowicz, Net art, Kraków 2008.

E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Gdańsk 2016.

S. Zielinski, Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, przeł. K. Krzemień-Ojak, Warszawa 2010.

Portale:

monoskop.org

digitalartarchive.at

ubu.com

rhizome.org

eai.org

Efekty uczenia się:

- umiejętność analizy tekstów poświęconych sztuce i kulturze medialnej;

- analiza dzieł;

- podstawowe rozeznanie w strategiach artystów;

- obsługa archiwów internetowych;

- wiedza dotycząca praktyk archiwizacji i kuratorowania sztuki mediów;

- znajomość ważniejszych festiwali, wystaw i instytucji;

- podstawowe rozeznanie w zagadnieniu historii i archeologii sztuki mediów;

- rozpoznawanie i analizowanie relacji sztuki, nauki i technologii w wybranych dziełach;

- analiza wpływu sztuki mediów na inne fenomeny kulturowe;

- rozeznanie w transdyscyplinarnej terminologii sztuki mediów;

- znajomość głównych nurtów i koncepcji.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność, udział w dyskusji, praca w grupach, praca zaliczeniowa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)