Polski język migowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-PJM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polski język migowy |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu lingwistyki migowej, - zwiększenie świadomości na temat funkcjonowania głuchych w Polsce i trudnościach komunikacyjnych tych osób w słyszącej większości, - przekazanie wiedzy z zakresu gramatyki migowej, - rozwinięcie sprawności komunikacyjnej w polskim języku migowym. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - niesłyszący, niedosłyszący, słabosłyszący, głuchy, głuchoniemy, CODA... Głuchota w aspekcie medycznym, prawnym i społecznym, stereotyp Głuchego, - głuchy czy głuchy? Głuchota w ujęciu kulturowym: funkcjonowanie głuchych w społeczeństwie – perspektywa historyczna i współczesna, zróżnicowanie środowiska głuchych (Głuchy, głuchy, CODA), wyznaczniki kultury Głuchych, - alternatywne metody komunikacji: komunikacja oparta na kanale fonicznym i wizualno-przestrzennym, sposoby wykorzystywania alternatywnych metod komunikacji (komunikacja niewerbalna a języki migowe i Makaton), - PJM, SJM i polszczyzna – język czy języki? Wskazanie podobieństw i różnic między pjm, sjm a polszczyzną, pjm a sjm – język naturalny czy sztuczny? pjm a polszczyzna – wybrane elementy systemowe w perspektywie porównawczej, - daktylografia, - autoprezentacja: savoir-vivre w kontakcie z Głuchym, sposoby nawiązania kontaktu, przedstawienie się, podstawowe informacje o sobie, - wprowadzenie słownictwa z wybranych pól semantycznych: rodzina, charakter, praca, czas wolny, szkoła, dom, ubiór, wygląd zewnętrzny, jedzenie, - gramatyka przestrzeni: klasyfikatory, czasowniki kierunkowe, liczebniki inkorporowane. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Lane H., Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, tłum. R. Gałkowski, Warszawa 1996. Woźnicka E.(red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Łódź 2007. Sacks O., Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy, przeł. A. Małaczyński, Poznań 1998. Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, red. M. Świdziński, T. Gałkowski, Warszawa 2003. Mrozik M., Ci, którzy mówią inaczej. Głusi jako obcy w polskim społeczeństwie słyszących [w:] Inny i Obcy w kulturze, cz. I: Widziane, oglądane, czytane – oblicza Obcego, Warszawa 2008, s. 227-240. Bouvet D., Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, tłum. R. Gałkowski, 1996. Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących. Optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998. Świdziński M, Jak Głusi przyswajają język: o językach migowych i miganych [w:] Język migowy we współczesnym szkolnictwie na świecie i w Polsce, Malbork 2007, s. 16-24. Świdziński M., Języki migowe [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 679-692. Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, red. K. Michalewski, M. Świdziński, Łódź 2008. Edukacja niesłyszących. Publikacja pokonferencyjna, Łódź 2011. Jura M., Polszczyzna Głuchych [w:] Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń 2011, 37-50. Ladd P., Understanding Deaf Culture: In Search of Deafhood, Multilingual Matters, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi zdefiniować pojęcia: głuchy, Głuchy, niesłyszący, CODA, SODA, Kultura Głuchych, - potrafi wskazać różnice między polskim językiem migowym a systemem językowo-migowym, - zna alternatywne metody komunikacji, - zna alfabet palcowy (daktylografię), - zna podstawowe znaki polskiego języka migowego z zakresu pierwszego kontaktu, potrafi nawiązać kontakt z Głuchym i przedstawić się w polskim języku migowym, - zna leksykę migową z zakresu pól semantycznych: rodzina, charakter, praca, czas wolny, szkoła, dom, ubiór, wygląd zewnętrzny, jedzenie, - zna najważniejsze zagadnienia z gramatyki języka migowego: klasyfikatory, przestrzeń, znaki kierunkowe, liczebniki inkorporowane. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych pojęć z zakresu lingwistyki migowej i surdoglottodydaktyki, bardzo dobra znajomość znaków daktylograficznych i leksyki z wybranych pól semantycznych, bardzo dobra umiejętność wykorzystania przestrzeni jako elementu gramatyki języka migowego wraz z bardzo dobrym opanowaniem wybranych zagadnień gramatyki migowej. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie migania znaków daktylograficznych i leksyki. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość głównych terminów z zakresu lingwistyki migowej, słabsza znajomość znaków daktylograficznych i leksyki z wybranych pól semantycznych, niższe kompetencje w zakresie komunikacji w polskim języku migowym. dostateczny plus (+dst; 3,5): więcej niż dostateczna znajomość głównych terminów z zakresu lingwistyki migowej, nieznaczne braki w zakresie sprawności komunikacyjnej w polskim języku migowym, dostateczne opanowanie leksyki i elementów gramatyki pjm. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość głównych terminów z zakresu lingwistyki migowej, braki w zakresie sprawności komunikacyjnej w polskim języku migowym, dostateczne opanowanie leksyki i elementów gramatyki pjm. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych terminów z zakresu lingwistyki migowej, niedostateczne opanowanie leksyki migowej z wybranych pól semantycznych, jak również znaków daktylograficznych, niska sprawność komunikacji w pjm głównie w zakresie wykorzystania przestrzeni i elementów gramatyki języka migowego. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej), - jakość wykonania prac domowych, - umiejętność zaprezentowania podczas zaliczenia zdobytej wiedzy i kompetencji komunikacyjnych w polskim języku migowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ruta-Korytowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Ruta-Korytowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ruta-Korytowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Ruta-Korytowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ruta-Korytowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Ruta-Korytowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.