Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

(Nie)pełnosprawność - teatr - performans

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-F-NTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: (Nie)pełnosprawność - teatr - performans
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- poszerzenie i uszczegółowienie wiedzy w zakresie disability studies (gł. aspekt kulturowy; związki z teatrem i działaniami performatywnymi);

- uzmysłowienie zmian w społecznym postrzeganiu (nie)pełnosprawnego,

- ukazanie związku niepełnosprawność-sztuka (malarstwo, fotografia; film; komiks; muzyka, projekty teatralne/performatywne),

- przybliżenie form współpracy z osobami niepełnosprawnymi, sposobów aktywizowana osób wykluczonych społecznie, odkrywania i wykorzystywania ich twórczego potencjału w teatrze,

- kształtowanie kompetencji estetycznych i społecznych.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- studia nad niepełnosprawnością (disability studies )w odniesieniu do współczesnego teatru i performansu,

- niepełnosprawność – społeczeństwo; proces otwierania przestrzeni publicznej; sposoby uobecnia niepełnosprawności; rozważania dotyczące narzędzi, języka czy estetyki,

- strategie (re)prezentacji cielesnej odmienności (psycho)fizycznej w kulturze ([np. freak shows; cielesność (nie)normatywna; wykluczenie i stygmatyzacja),

- ciało - medium estetycznego doświadczenia; ciało - tożsamość - (nie)normatywność; choreografia inkluzywna; hiperwidoczność w teatrze,

- sztuka tworzona przez osoby niepełnosprawne; niepełnosprawność jako motyw działań artystycznych,

- aktor/widz z niepełnosprawnością; rozwój widowni jako przyszła zmiana,

- terapia a teatr; psychodrama; drama,

- modelowe projekty teatralne/performatywne.

Literatura:

Zalecana literatura:

Bodies in commotion. Disability and performance, ed. Philip Auslander, Carrie Sandahl, The University of Michigan Press 2008 (fragmenty).

Garland Thomson Rosemarie, Niezwykłe ciała Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze, Wrszawa 2020.

Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, red. Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa, Warszawa 2018.

Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, wybór i opracowanie E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017. (fragmenty).

Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych , cz. 2,red. I. Jajte-Lewkowicz, A. Piasecka, Łódź 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi disability studies oraz z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji,

- wykazywać się wrażliwością – etyczną i estetyczną – na różnorodność kulturową i stygmatyzację osób z (nie)pełnosprawnością,

- prezentować własną identyfikację kulturową i empatycznie rozumieć inne tożsamości,

- rozpoznawać specyfikę różnorodnych narzędzi i mediów, związanych z udziałem w teatrze i działaniach performatywnych,

- wykorzystywać rozmaite źródła wiedzy o studiach nad niepełnosprawnością z uwzględnieniem narzędzi intermedialnych oraz zastosować tę wiedzę ogólną w obserwacji praktyki życiowej,

- analizować, interpretować oraz wartościować zjawiska kulturowe, zarówno kultury rodzimej, jak i innych kultur,

- wykazywać się inwencją w zakresie samodzielnego myślenia i prezentacji jego wyników.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Piotrowska
Prowadzący grup: Magdalena Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Piotrowska
Prowadzący grup: Magdalena Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Piotrowska
Prowadzący grup: Magdalena Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)