(Nie)pełnosprawność - teatr - performans
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-NTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (Nie)pełnosprawność - teatr - performans |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poszerzenie i uszczegółowienie wiedzy w zakresie disability studies (gł. aspekt kulturowy; związki z teatrem i działaniami performatywnymi); - uzmysłowienie zmian w społecznym postrzeganiu (nie)pełnosprawnego, - ukazanie związku niepełnosprawność-sztuka (malarstwo, fotografia; film; komiks; muzyka, projekty teatralne/performatywne), - przybliżenie form współpracy z osobami niepełnosprawnymi, sposobów aktywizowana osób wykluczonych społecznie, odkrywania i wykorzystywania ich twórczego potencjału w teatrze, - kształtowanie kompetencji estetycznych i społecznych. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - studia nad niepełnosprawnością (disability studies )w odniesieniu do współczesnego teatru i performansu, - niepełnosprawność – społeczeństwo; proces otwierania przestrzeni publicznej; sposoby uobecnia niepełnosprawności; rozważania dotyczące narzędzi, języka czy estetyki, - strategie (re)prezentacji cielesnej odmienności (psycho)fizycznej w kulturze ([np. freak shows; cielesność (nie)normatywna; wykluczenie i stygmatyzacja), - ciało - medium estetycznego doświadczenia; ciało - tożsamość - (nie)normatywność; choreografia inkluzywna; hiperwidoczność w teatrze, - sztuka tworzona przez osoby niepełnosprawne; niepełnosprawność jako motyw działań artystycznych, - aktor/widz z niepełnosprawnością; rozwój widowni jako przyszła zmiana, - terapia a teatr; psychodrama; drama, - modelowe projekty teatralne/performatywne. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bodies in commotion. Disability and performance, ed. Philip Auslander, Carrie Sandahl, The University of Michigan Press 2008 (fragmenty). Garland Thomson Rosemarie, Niezwykłe ciała Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze, Wrszawa 2020. Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, red. Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa, Warszawa 2018. Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, wybór i opracowanie E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017. (fragmenty). Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych , cz. 2,red. I. Jajte-Lewkowicz, A. Piasecka, Łódź 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi disability studies oraz z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji, - wykazywać się wrażliwością – etyczną i estetyczną – na różnorodność kulturową i stygmatyzację osób z (nie)pełnosprawnością, - prezentować własną identyfikację kulturową i empatycznie rozumieć inne tożsamości, - rozpoznawać specyfikę różnorodnych narzędzi i mediów, związanych z udziałem w teatrze i działaniach performatywnych, - wykorzystywać rozmaite źródła wiedzy o studiach nad niepełnosprawnością z uwzględnieniem narzędzi intermedialnych oraz zastosować tę wiedzę ogólną w obserwacji praktyki życiowej, - analizować, interpretować oraz wartościować zjawiska kulturowe, zarówno kultury rodzimej, jak i innych kultur, - wykazywać się inwencją w zakresie samodzielnego myślenia i prezentacji jego wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.