Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Drama in Music. Man in the Face of the Sacred and the Profane in 17th-, 18th- and 19th-century Cultures

General data

Course ID: 03-F-DMC
Erasmus code / ISCED: 08.0 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Drama in Music. Man in the Face of the Sacred and the Profane in 17th-, 18th- and 19th-century Cultures
Name in Polish: Dramat w muzyce. Człowiek wobec sfer sacrum i profanum w kulturze XVII, XVIII i XIX stulecia
Organizational unit: (in Polish) Instytut Filologii Polskiej
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) filologia polska, wiedza o teatrze, media interaktywne i widowiska

Module learning aims:

(in Polish) C1 – prezentacja antropologii epok dawnych i omówienie jej wpływu na kształtowanie dzieł sztuki dramatyczno-muzycznej

C2 – poznanie wybranych historycznych, kulturowych i estetycznych koncepcji na temat zależności miedzy dramatem a muzyką

C3 – zaznajomienie się z wybranymi koncepcjami dramatu, jego źródeł, funkcji społecznych, teorii estetycznych i struktury

C4 – poznanie wybranych koncepcji dzieła muzycznego, nakierowanych na jego związki z dramatem (dramatycznością)

C5 – kształcenie umiejętności definiowania pojęć: dramat, dramatyczność, muzyczność na podstawie wybranych dzieł i faz historii rozwoju muzyki i literatury

C6 – kształcenie umiejętności analizowania i interpretacji dzieł o złożonej strukturze słowno-muzycznej z uwzględnieniem perspektyw: filologicznej, dramatologicznej, teatrologicznej i muzykologicznej

C7 – rozpoznawanie struktur dramatycznych w dziełach muzycznych i struktur muzycznych w dziełach literackich

C8 – prezentacja kontekstów filozoficzno-estetycznych istotnych w procesie analizy dzieła dramatyczno-muzycznego (pojęcia sacrum, profanum, prawdy, piękna, procesu twórczego, całości dzieła sztuki etc.)


Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) ------

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z elementami konwersatorium, prezentacja fragmentów nagrań

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Full description: (in Polish)

Celem proponowanego wykładu jest prezentacja antropologii epok dawnych i omówienie jej wpływu na kształtowanie dzieł sztuki dramatyczno-muzycznej. Prezentowane i omawiane będą różnorakie formy „dramatu w muzyce”, między innymi dramma per musica (na przykładzie "Orfeusza" Claudia Monteverdiego), tragédie lyrique ("Armida" Jeana Baptisty Lully’ego), Singspiel ("Czarodziejski flet" Wolfganga Amadeusa Mozarta), opera buffa ("Cyrulik sewilski" Gioachina Rossiniego), opera seria ("Rigoletto" Giuseppe Verdiego), dramat muzyczny i misterium muzyczne ("Parsifal" Richarda Wagnera), ponadto formy madrygałowe, kantatowe i oratoryjne. Wśród podejmowanych zagadnień pojawią się: problematyka ewolucji, transformacji i recepcji dzieła dramatyczno-muzycznego, kwestia obecności struktur dramatycznych w dziełach muzycznych i struktur muzycznych w dziełach literackich, problematyka autonomiczności i nieautonomiczności sztuki, a także konteksty filozoficzno-estetyczne (pojęcia sacrum, profanum, prawdy, piękna, procesu twórczego, całości dzieła sztuki etc.).

Bibliography: (in Polish)

C. Dahlhaus, Estetyka muzyki. Przeł. Z. Skowron. Warszawa 2007.

E. Fubini, Historia estetyki muzycznej. Przeł. Z. Skowron. Kraków 1997.

R.D. Golianek, Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja. Poznań 1998.

N. Harnoncourt, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przeł. M. Czajka, Warszawa 1999.

K. Kozłowski, Opera i dramat muzyczny. Poznań 2006.

Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.

D. Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, oprac. B. Koncewicz, Wrocław 2006 (tu: t.1: Teatrologia i dramatologia; Teatralność i sceniczność).

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych teorii estetycznych dotyczących związków muzyki i literatury oraz teatru

- potrafi definiować pojęcia: dramat, dramatyczność, muzyczność, muzyczność literatury, rozumie ich zależność od ogólniejszych koncepcji estetycznych i filozoficznych

- rozumie znaczenie ogólnych przemian w kulturze dla wykształcenia się różnorodnych koncepcji dzieła muzycznego i dzieła dramatycznego

- potrafi wskazać i umieścić we właściwym kontekście estetycznym i historycznym postaci i dzieła wybranych twórców, które realizują związki dramatu i muzyki

- umie analizować i nazywać struktury dramatyczne w muzyce rożnych stylów i gatunków

- rozumie potrzebę sięgania po różnorodne źródła z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii, muzykologii, posiada umiejętność ich samodzielnego doboru i wykorzystania

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- ocena aktywności w trakcie zajęć

- ocena końcowej pracy pisemnej

5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

4.5 – dobra i w niektórych obszarach bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

4.0 – dobry poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, braki i niedociągnięcia w niektórych zakresach o mniejszym znaczeniu

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, w niektórych ważnych zakresach błędy i niedociągnięcia

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, błędy faktograficzne, brak zrozumienia procesów i szerszych zjawisk

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)