Analiza dzieła operowego. Arcydzieła literatury pięknej w teatrze operowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-ADO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła operowego. Arcydzieła literatury pięknej w teatrze operowym |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Cele kształcenia: | C1 - zaznajomienie studentów z ważnymi dziełami operowymi wraz z umiejętnością odniesienia ich do ogólnego kontekstu przemian historycznych i kulturowych w teatrze operowym XVII, XVIII, XIX i XX wieku C2 - opanowanie i doskonalenie przez studentów umiejętności analityczno-interpretacyjnych, które pozwolą im dotrzeć do warstwy sensów omawianych dzieł operowych, uchwycić ich wymiary estetyczne oraz ułatwią ustalenie ich rangi w obrębie historii opery i teatru operowego, co z kolei umożliwi dalsze samodzielne poszukiwania interpretacyjne C3 - kształcenie umiejętności samodzielnych wypowiedzi ustnych na temat dzieł operowych (z możliwością przygotowania prezentacji, również multimedialnej, na wybrany i zgodny z programem zajęć temat) C4 - kształtowanie świadomości komparatystycznej oraz interdyscyplinarnej, umożliwiającej połączenie historii opery i teatru operowego z historią innych sztuk (np. historii literatury pięknej, teatru dramatycznego, literatury, malarstwa) |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - ocena aktywności w trakcie zajęć - zaliczenie ustne |
Pełny opis: |
Konwersatorium dedykowane jest osobom zainteresowanym nie tylko literaturą piękną, ale również muzyką i teatrem operowym. Przedmiotem zajęć będzie wieloaspektowa analiza i interpretacja utworów dramatyczno-muzycznych inspirowanych arcydziełami literatury europejskiej, między innymi dramatami Szekspira ("Hamlet" Ambroise’a Thomasa, "Otello" i "Makbet" Giuseppe Verdiego, "Romeo i Julia" Charles’a Gounoda, "Burza" Thomasa Adesa, "Sen nocy letniej" Benjamina Brittena), wybitnymi dziełami z epoki preromantyzmu i romantyzmu ("Faust" Ferruccia Busoniego, "Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego, "Ernani" Giuseppe Verdiego) oraz utworami podejmującymi problematykę wywodzącą się z europejskich –¬ antycznych i nowożytnych – mitologii ("Elektra" Richarda Straussa, "Tragedia florencka" Alexandra Zemlinsky'ego). Analiza, dokonywana z trojakiej perspektywy – literackiej (libretto), muzycznej (partytura) i teatralnej (inscenizacja) – pozwoli uwypuklić wielorakie i szerokie konteksty: filozoficzne, estetyczne i kulturowe, w których można interpretować dzieło operowe. Zajęcia będą prowadzone przez literaturoznawcę i muzykologa, dzięki czemu ogląd wybranych utworów dramatyczno-muzycznych będzie uwzględniał ich wielopłaszczyznową przynależność zarówno do historii literatury, jak i historii teatru i muzyki. |
Literatura: |
A. Borkowska-Rychlewska, Szekspir w operze XIX wieku. Romantyczne konteksty, inspiracje i nawiązania E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, przeł. Z. Skowron, Kraków 1997. B. Horowicz, Teatr operowy. Historia opery. Realizacje sceniczne. Perspektywy, Warszawa 1963. P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1-2, Kraków 2008. K. Kozłowski, Opera i dramat muzyczny. Szkice, Poznań 2006. Bliżej opery. Twórcy – dzieła – konteksty, red. Jarosław Mianowski, Ryszard Daniel Golianek, Toruń 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wskazać arcydzieła operowe i omówić ich tematykę oraz kształt estetyczny z użyciem terminologii z zakresu badań nad literaturą, teatrem operowym i formami dramatyczno-muzycznymi - analizować i interpretować reprezentatywne dla historii opery dzieła dramatyczno-muzyczne, wykorzystując do tego znajomość kontekstu literackiego, historycznego i kulturowego oraz wiedzę o wybranych metodologiach badań nad operą i teatrem operowym - rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne kształtujące operę i teatr operowy - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dotyczące opery i teatru operowego oraz stosować umiejętności badawcze i praktyczne (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii i teorii teatru operowego |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - sprawność analityczno-interpretacyjna - umiejętność zaprezentowania podczas ustnego zaliczenia wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.