Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Environmental Ethics

General data

Course ID: 03-ES-21PFDL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Environmental Ethics
Name in Polish: Etyka środowiskowa
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.)
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- przekazanie studentom wiedzy z zakresu ekofilozofii, etyki globalnej, idei zrównoważonego rozwoju, polityki energetycznej UE oraz praw zwierząt,

- uświadomienie celowości oraz metody użycia wiedzy i umiejętności z zakresu etyki środowiskowej w pracy edukacyjnej oraz wychowawczej z dziećmi i młodzieżą,

- wykazanie znaczenia i interdyscyplinarnego wymiaru edukacji ekologicznej – jej związków z dbałością o rozwój społeczny człowieka, z jego samowiedzą historyczną oraz polityczną,

- wskazanie na doniosłe, przyszłościowe znaczenie etyki środowiskowej w naukach i w życiu społecznym w XXI w. – na jej głos w sytuacjach katastrof społecznych (głód, wojny klimatyczne, migracje itd.).

Year of studies (where relevant):

Year 2

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), metoda laboratoryjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- wykład wprowadzający: zagadnienia i problemy etyki środowiskowej jako interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy (2 wykłady),

- globalizacja: kryzys ekologiczny jako kryzys społeczny i polityczny; polityka energetyczna - kształtowanie się "ładu globalnego" (3 konwersatoria),

- prawa zwierząt (m.in. wg Petera Singera i J.S. Foera) - krytyka badań laboratoryjnych; postulat nongatunkowizmu; przemysłowa hodowla mięsa; karnizm versus weganizm (3 konwersatoria).

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

„Ekologia. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Warszawa 2009.

„Ethos” – nr 102, kwiecień-czerwiec 2013; tytuł numeru: Nasi „bracia mniejsi”, Lublin 2013.

J.S. Foer, Zjadanie zwierząt, tłum. D. Dymińska, Warszawa 2013.

P. Singer, Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Szczęsna, A.Anichlewicz, Warszawa 2004 (szczególnie rozdz. 2).

P. Singer et J.Mason, Etyka a to, co jemy, tłum.E.Lazari, Warszawa 2012.

P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. C.Cieśliński, Warszawa 2006 (szczególnie rozdz. 2).

H. Welzer, Wojny klimatyczne, tłum. M.Sutowski, Warszawa 2010.

J. Ziegler, Geopolityka głodu, tłum. E.Cylwik, Warszawa 2013.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się:

- studenci znają historię dyscypliny jaką jest „etyka środowiskowa” – jej kształtowanie się w XX w. w tradycji niekontynentalnej oraz od lat 80-tych w Polsce (m.in. ekologia głęboka, Ruch Wyzwolenia Zwierząt, hipoteza Gai; etyka antropocentyczna, biocentyczna, holistyczna itd.),

- studenci znają podstawowe dokumenty traktujące o światowej polityce ekologicznej (Rio, Kioto, Stern-Report, Green Deal 2020 i inne),

- studenci rozumieją kryzys ekologiczny w jego wymiarze społeczno-politycznym, są w stanie podać przykłady katastrof społecznych przełowu XX/XXI w., których źródłem był kryzys klimatyczny,

- studenci znają dokładnie historię kształtowania się tematyki praw zwierząt – potrafią przywołać stanowiska filozoficzne od antyku po brytyjski utylitaryzm, traktujące o prawach zwierząt, oraz znają wiodącą dwudziestowieczną literaturę przedmiotu,

- studenci potrafią przywołać szereg eksperymentów traktujących o inteligencji zwierząt (ssaków naczelnych, krukowatych, gryzoni, delfinów), począwszy od badań behawioralnych połowy XX w. aż po aktualne badania kognitywistów i neuroantropologów,

- studenci rozumieją specyfikę badań na gruncie bioniki, potrafią wskazać kilka przykładów odkryć na tym polu,

- studenci potrafią wykorzystać zdobyte informacje, wykazują gotowość do podejmowania działań inspirowanych zdobytą wiedzą.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student (1) nie ma więcej niż 1 nieusp. nieobecność; (2) brał bardzo aktywny udział w trakcie wszystkich zajęć laboratoryjnych – zgłaszał pytania merytoryczne i wnioski własne podczas dyskusji.

dobry plus (+db; 4,5): student (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania merytoryczne i wnioski własne podczas co najmniej 6 zajęć laboratoryjnych.

dobry (db; 4,0): student (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 4 zajęć laboratoryjnych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): Student (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 2 zajęć laboratoryjnych.

dostateczny (dst; 3,0): atudent (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 1 zajęć laboratoryjnych.

niedostateczny (ndst; 2,0): atudent (1) ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności - i tym samym nie może otrzymać oceny pozytywnej, albo/i (2) nie był nigdy aktywny oraz nie był przygotowany do kolokwium ustnego na ostatnich zajęciach (konieczność przeprowadzenia kolokwium wynikała z braku aktywności Studenta).

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Danuta Michałowska
Group instructors: Alicja Dłużewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Alicja Dłużewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Ewa Nowak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)