Environmental Ethics
General data
Course ID: | 03-ES-21PFDL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Environmental Ethics |
Name in Polish: | Etyka środowiskowa |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - przekazanie studentom wiedzy z zakresu ekofilozofii, etyki globalnej, idei zrównoważonego rozwoju, polityki energetycznej UE oraz praw zwierząt, - uświadomienie celowości oraz metody użycia wiedzy i umiejętności z zakresu etyki środowiskowej w pracy edukacyjnej oraz wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, - wykazanie znaczenia i interdyscyplinarnego wymiaru edukacji ekologicznej – jej związków z dbałością o rozwój społeczny człowieka, z jego samowiedzą historyczną oraz polityczną, - wskazanie na doniosłe, przyszłościowe znaczenie etyki środowiskowej w naukach i w życiu społecznym w XXI w. – na jej głos w sytuacjach katastrof społecznych (głód, wojny klimatyczne, migracje itd.). |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), metoda laboratoryjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - wykład wprowadzający: zagadnienia i problemy etyki środowiskowej jako interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy (2 wykłady), - globalizacja: kryzys ekologiczny jako kryzys społeczny i polityczny; polityka energetyczna - kształtowanie się "ładu globalnego" (3 konwersatoria), - prawa zwierząt (m.in. wg Petera Singera i J.S. Foera) - krytyka badań laboratoryjnych; postulat nongatunkowizmu; przemysłowa hodowla mięsa; karnizm versus weganizm (3 konwersatoria). |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: „Ekologia. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Warszawa 2009. „Ethos” – nr 102, kwiecień-czerwiec 2013; tytuł numeru: Nasi „bracia mniejsi”, Lublin 2013. J.S. Foer, Zjadanie zwierząt, tłum. D. Dymińska, Warszawa 2013. P. Singer, Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Szczęsna, A.Anichlewicz, Warszawa 2004 (szczególnie rozdz. 2). P. Singer et J.Mason, Etyka a to, co jemy, tłum.E.Lazari, Warszawa 2012. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. C.Cieśliński, Warszawa 2006 (szczególnie rozdz. 2). H. Welzer, Wojny klimatyczne, tłum. M.Sutowski, Warszawa 2010. J. Ziegler, Geopolityka głodu, tłum. E.Cylwik, Warszawa 2013. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się: - studenci znają historię dyscypliny jaką jest „etyka środowiskowa” – jej kształtowanie się w XX w. w tradycji niekontynentalnej oraz od lat 80-tych w Polsce (m.in. ekologia głęboka, Ruch Wyzwolenia Zwierząt, hipoteza Gai; etyka antropocentyczna, biocentyczna, holistyczna itd.), - studenci znają podstawowe dokumenty traktujące o światowej polityce ekologicznej (Rio, Kioto, Stern-Report, Green Deal 2020 i inne), - studenci rozumieją kryzys ekologiczny w jego wymiarze społeczno-politycznym, są w stanie podać przykłady katastrof społecznych przełowu XX/XXI w., których źródłem był kryzys klimatyczny, - studenci znają dokładnie historię kształtowania się tematyki praw zwierząt – potrafią przywołać stanowiska filozoficzne od antyku po brytyjski utylitaryzm, traktujące o prawach zwierząt, oraz znają wiodącą dwudziestowieczną literaturę przedmiotu, - studenci potrafią przywołać szereg eksperymentów traktujących o inteligencji zwierząt (ssaków naczelnych, krukowatych, gryzoni, delfinów), począwszy od badań behawioralnych połowy XX w. aż po aktualne badania kognitywistów i neuroantropologów, - studenci rozumieją specyfikę badań na gruncie bioniki, potrafią wskazać kilka przykładów odkryć na tym polu, - studenci potrafią wykorzystać zdobyte informacje, wykazują gotowość do podejmowania działań inspirowanych zdobytą wiedzą. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student (1) nie ma więcej niż 1 nieusp. nieobecność; (2) brał bardzo aktywny udział w trakcie wszystkich zajęć laboratoryjnych – zgłaszał pytania merytoryczne i wnioski własne podczas dyskusji. dobry plus (+db; 4,5): student (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania merytoryczne i wnioski własne podczas co najmniej 6 zajęć laboratoryjnych. dobry (db; 4,0): student (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 4 zajęć laboratoryjnych. dostateczny plus (+dst; 3,5): Student (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 2 zajęć laboratoryjnych. dostateczny (dst; 3,0): atudent (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności, (2) brał aktywny udział w laboratorium – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 1 zajęć laboratoryjnych. niedostateczny (ndst; 2,0): atudent (1) ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności - i tym samym nie może otrzymać oceny pozytywnej, albo/i (2) nie był nigdy aktywny oraz nie był przygotowany do kolokwium ustnego na ostatnich zajęciach (konieczność przeprowadzenia kolokwium wynikała z braku aktywności Studenta). |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Danuta Michałowska | |
Group instructors: | Alicja Dłużewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Alicja Dłużewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Ewa Nowak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.