Europejskie i rodzime konteksty kultury chorwackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-ERK-22CSDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejskie i rodzime konteksty kultury chorwackiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii chorwackiej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Kształtowanie zdolności krytycznej oceny zjawisk i procesów literackich, umiejętności interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z zakresu teorii literatury, historii, historii literatury powszechnej, formowanie umiejętności prowadzenia dyskusji w grupie/zespole oraz porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa chorwackiego, umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat historii kultury i literatury Chorwacji oraz zjawisk z zakresu historii powszechnej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda badawcza (dociekania naukowego). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - zaprezentowanie w pogłębionym zakresie kultury chorwackiej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych zjawisk i kierunków rozwoju, - zaprezentowanie na poziomie zaawansowanym poszczególnych tradycji budujących kulturę chorwacką; ukazanie najważniejszych elementów tych tradycji, - przedstawienie na poziomie poszerzonym lokacji kultury chorwackiej i jej odniesień wobec wschodniego i zachodniego kręgu cywilizacyjnego, ukazanie związków kultury chorwackiej z różnych okresów jej rozwoju z analogicznymi okresami kultury europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania, - przedstawienie omawianych tradycji i kontekstów kulturowych na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych w Europie Środkowej i na Bałkanach, - prezentacja omawianych zjawisk i kontekstów kultury chorwackiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki. |
Literatura: |
Zalecana literatura: F. Znaniecki, Nauki o kulturze, przeł. J. Szacki, Warszawa 1971. M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa 2003. Sujecka, Przestrzeń jako metafora w dialogu pojęć między Bałkanami i Europą. Czy Europa jest metaforą dla Bałkanów?, „Studia Litteraria Polono-Slavica” 2008, nr 8, 2008, numer tematyczny: Metafory w dyskursie humanistycznym, w mówieniu publicznym i w mowie potocznej, red. J. Sujecka, s. 177–188. G. Szwat-Gyłybowa, Stereotyp Turka w piśmiennictwie bułgarskim XIX stulecia a grzechy europejskiego orientalizmu, (w:) Kategoria narodu w kulturach słowiańskich, pod red. T. Dąbek-Wirgowej i A.Z. Makowieckiego, Warszawa 1993, s. 71–76. Etnogeneza, historia i kultura ludów bałkańskich w starożytności, red. W. Pająkowski, L. Mrozewicz, Poznań 1990. B. Uspienski, Religia i semiotyka, Gdańsk 2001. Semantyka Rosji na Bałkanach, Colloquia Balkanica, t. 1, red. J. Sujecka, Warszawa 2011. M. Czerwiński, Chorwacja między Europą a Bałkanami. Analiza dyskursu prasowego, w: W poszukiwaniu nowego kanonu. Reinterpretacje tradycji kulturalnej w krajach postjugosłowiańskich po 1995 roku, red. M. Dąbrowska-Partyka, Kraków 2005, s. 97–116. M. Dąbrowska-Partyka, Chorwacja w Europie – Europa w Chorwacji. Przewartościowania w obrębie kanonu literatury chorwackiej, [w:] W poszukiwaniu nowego kanonu…, s. 351–370 Kola, Europa w dyskursie polskim, serbskim i chorwackim. Rekonfiguracje krytyczne, Toruń 2011. Wielkie mity narodowe Słowian, red. A. Gawarecka, A. Naumow, B. Zieliński, Poznań 2001. Kultura po przejściach, osoby z przeszłością, t.1. Polski dyskurs postzależnościowy – Konteksty i perspektywy badawcze, Kraków 2011. Bałkany w XX i XXI wieku: historia, polityka, kultura, red. H. Stys i Sz. Sochacki. Toruń 2009. Jezernik, Dzika Europa. Bałkany w oczach zachodnich podróżników, tłum. P. Oczko, Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi na poziomie poszerzonym definiować i opisywać podstawowe zjawiska, tradycje i konteksty kultury chorwackiej; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu genetycznym i typologicznym, - potrafi w sposób kompleksowy te zjawiska, tradycje i konteksty powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, - umie odnajdywać kulturowe odniesienia tekstów literackich i ujmować je za pomocą narzędzi komparatystyki literackiej, - umie kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować określone zjawiska kultury chorwackiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych kulturach europejskich, potrafi budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować zjawiska kultury w odniesieniu do wschodniego i zachodniego kręgu cywilizacyjnego, - zyskuje umiejętność wyjaśniania i interpretowania zjawisk literackich w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych, - potrafi analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty kultury, korzystając z najnowszych ustaleń slawistyki literaturoznawczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze) bałkańskiej oraz jej wschodnich i zachodnich kontekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.