Didactics of Ethics (part I-I)
General data
Course ID: | 03-DE11-22PFDL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Didactics of Ethics (part I-I) |
Name in Polish: | Dydaktyka etyki cz. 1-1 |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: Całość programu ma obejmować poznanie różnych form prowadzenia zajęć oraz umiejętność zastosowania wybranych metod, ich dobór i implementację w nauczaniu etyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Nadrzędnym celem będzie wykształcenie u słuchaczy umiejętności budowania własnego warsztatu pracy. Uzyskane kompetencje znajdą zastosowanie do interpretacji Podstawy programowej, rozkładu materiału i tworzenia konspektów zajęć, jak i będą uzupełniane o elementy wspomagania procesu kształcenia z wykorzystaniem mediów elektronicznych. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza o etyce. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda projektu. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 1 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - samodzielne prowadzenie lekcji etyki z użyciem różnorodnych metod dydaktycznych, - źródła i pozyskiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych do tworzenia konspektów lekcji tyki, - projektowanie optymalnego procesu kształcenia obejmującego cykl lekcji etyki, - znajomość i interpretacja programu nauczania i podstawy programowej do przedmiotu Etyka (szkolnictwo ponadpodstawowe) w kategoriach celów i metod, - zasady i kryteria ewaluacji wyników nauczania etyki, - eksperta, przewodnik i doradca etyczny w realiach edukacyjnych, - kanon zasad dydaktyki etyki, - oferta podręczników do nauczania etyki zatwierdzonych przez MEN, - status etyki jako przedmiotu nauczania w szkolnictwie ponadpodstawowym, - wyzwania stojące przed nauczycielem etyki w szkole ponadpodstawowej (wieloetniczność, wielokulturowość, różnice światopoglądowe etc.), - narzędzia multimedialne niezbędne w pracy nauczyciela. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Z. Bauman, „Życie w pośpiechu, czyli wyzwania dla edukacji w epoce płynnej nowoczesności”, [w] Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. Jacek Konieczny, Znak, Kraków 2007. J. Dewey, ,,Mowa a kształcenie myślenia”, [w] Jak myślimy?, przeł. Zofia Bastgenówna, PWN, Warszawa 1988. M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tł. J. Hołówka, PWN, Warszawa 2000. A. Malitowska, Od etyki filozoficznej do etyki zawodowej. P. Mroczkiewicz, Dwa spojrzenia na etykę, (w) Problemy etyczności i etyki w szkole – teoria i praktyka, wyd. Ad rem, Jelenia Góra 2009. W. Ostrowski, Uwagi o kształceniu filozoficznym i dydaktyce filozofii, (w:) A. Pacewicz, A. Olejarczyk, J. Jaskóła (red.), Philosophia Itinera, Wrocław 2009. J. Płaziak-Janiszewska (red.), Kierunek Wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2016. J. Płaziak-Janiszewska, Alicja Skrzypczak (red.), Kierunek Dialog, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Poznań 2017. K. Vopel, ,,Nie samym chlebem... Eksperymenty dla młodzieży wyjaśniające znaczenie wartości” wyd. Jedność 2003. M. Woźniczka, Powrót do nauczania filozofii i etyki w szkole, (w) Zeszyty Szkolne nr 3(25) lato 2007, wyd. Stentor Warszawa 2007. A. Ziemna, Ł. Malinowski, Ludzkie ścieżki. Program nauczania etyki na II/III/IV etapie edukacyjnym Podstawa programowa (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-–-etyka-.pdf) (przykładowy program nauczania). Portal edukacyjny: www.etykawszkole.pl – zapoznaj się z budową rozkładu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - umie samodzielnie przeprowadzić lekcji etyki przy użyciu różnorodnych metod dydaktycznych, - potrafi pozyskiwać materiały i pomoce dydaktyczne oraz tworzyć konspekty lekcji etyki, - potrafi zaprojektować optymalny proces kształcenia obejmujący cykl lekcji etyki, - gruntownie zna i umie interpretować wymogi programu nauczania i podstawy programowej do przedmiotu Etyka (szkolnictwo ponadpodstawowe) w kategoriach celów i metod, - zna zasady i kryteria ewaluacji wyników nauczania etyki, - jest gotów do roli eksperta, a także przewodnika i doradcy etycznego w realiach edukacyjnych, - zna kanoniczne zasady dydaktyki etyki, - umie posługiwać się podręcznikami do nauczania etyki dopuszczonymi przez MEN, - rozumie status etyki jako przedmiotu nauczania w szkolnictwie ponadpodstawowym, - ma świadomość wyzwań stojących przed nauczycielem etyki w szkole ponadpodstawowej (wieloetniczność, wielokulturowość, wieloetniczność, różnice światopoglądowe, etc.), - potrafi korzystać z wyposażenia multimedialnego niezbędnego w pracy nauczyciela. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne bardzo dobre przygotowanie z bieżących zagadnień i lektur, uzsadnianie wypowiedzi, staranne wykonanie ćwiczeń i zadań, kompletne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne i zaliczeniowe, kompletna wiedza. dobry plus (+db; 4,5): mniej regularne przygotowanie, mniej staranne uzasadnianie wypowiedzi, nadal względnie kompletna wiedza. dobry (db; 4,0): nieregularne i mniej staranne przygotowanie, mało gruntowna znajomość i interpretacja lektur; niezbyt staranne wykonanie zadań; niekompletna wiedza. dostateczny plus (+dst; 3,5): nieregularne przygotowanie, niestaranne wykonanie zadań; powierzchowność i niekompletność wiedzy. dostateczny (dst; 3,0): regularne nieprzygotowanie do zajęć; niewykonanie połowy zadań; znikoma lub powierzchowna wiedza. niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzygotowanie, niewykonanie zadań, poniżej 60% wiedzy. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Danuta Michałowska | |
Group instructors: | Danuta Michałowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Anna Malitowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Anna Malitowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.