Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of Ethics (part I-I)

General data

Course ID: 03-DE11-22PFDL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of Ethics (part I-I)
Name in Polish: Dydaktyka etyki cz. 1-1
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.)
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

Całość programu ma obejmować poznanie różnych form prowadzenia zajęć oraz umiejętność zastosowania wybranych metod, ich dobór i implementację w nauczaniu etyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Nadrzędnym celem będzie wykształcenie u słuchaczy umiejętności budowania własnego warsztatu pracy. Uzyskane kompetencje znajdą zastosowanie do interpretacji Podstawy programowej, rozkładu materiału i tworzenia konspektów zajęć, jak i będą uzupełniane o elementy wspomagania procesu kształcenia z wykorzystaniem mediów elektronicznych.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza o etyce.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda projektu.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- samodzielne prowadzenie lekcji etyki z użyciem różnorodnych metod dydaktycznych,

- źródła i pozyskiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych do tworzenia konspektów lekcji tyki,

- projektowanie optymalnego procesu kształcenia obejmującego cykl lekcji etyki,

- znajomość i interpretacja programu nauczania i podstawy programowej do przedmiotu Etyka (szkolnictwo ponadpodstawowe) w kategoriach celów i metod,

- zasady i kryteria ewaluacji wyników nauczania etyki,

- eksperta, przewodnik i doradca etyczny w realiach edukacyjnych,

- kanon zasad dydaktyki etyki,

- oferta podręczników do nauczania etyki zatwierdzonych przez MEN,

- status etyki jako przedmiotu nauczania w szkolnictwie ponadpodstawowym,

- wyzwania stojące przed nauczycielem etyki w szkole ponadpodstawowej (wieloetniczność, wielokulturowość, różnice światopoglądowe etc.),

- narzędzia multimedialne niezbędne w pracy nauczyciela.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Z. Bauman, „Życie w pośpiechu, czyli wyzwania dla edukacji w epoce płynnej nowoczesności”, [w] Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. Jacek Konieczny, Znak, Kraków 2007.

J. Dewey, ,,Mowa a kształcenie myślenia”, [w] Jak myślimy?, przeł. Zofia Bastgenówna, PWN, Warszawa 1988.

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tł. J. Hołówka, PWN, Warszawa 2000.

A. Malitowska, Od etyki filozoficznej do etyki zawodowej.

P. Mroczkiewicz, Dwa spojrzenia na etykę, (w) Problemy etyczności i etyki w szkole – teoria i praktyka, wyd. Ad rem, Jelenia Góra 2009.

W. Ostrowski, Uwagi o kształceniu filozoficznym i dydaktyce filozofii, (w:) A. Pacewicz, A. Olejarczyk, J. Jaskóła (red.), Philosophia Itinera, Wrocław 2009.

J. Płaziak-Janiszewska (red.), Kierunek Wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2016.

J. Płaziak-Janiszewska, Alicja Skrzypczak (red.), Kierunek Dialog, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Poznań 2017.

K. Vopel, ,,Nie samym chlebem... Eksperymenty dla młodzieży wyjaśniające znaczenie wartości” wyd. Jedność 2003.

M. Woźniczka, Powrót do nauczania filozofii i etyki w szkole, (w) Zeszyty Szkolne nr 3(25) lato 2007, wyd. Stentor Warszawa 2007.

A. Ziemna, Ł. Malinowski, Ludzkie ścieżki. Program nauczania etyki na II/III/IV etapie edukacyjnym Podstawa programowa (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-–-etyka-.pdf) (przykładowy program nauczania).

Portal edukacyjny: www.etykawszkole.pl – zapoznaj się z budową rozkładu.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- umie samodzielnie przeprowadzić lekcji etyki przy użyciu różnorodnych metod dydaktycznych,

- potrafi pozyskiwać materiały i pomoce dydaktyczne oraz tworzyć konspekty lekcji etyki,

- potrafi zaprojektować optymalny proces kształcenia obejmujący cykl lekcji etyki,

- gruntownie zna i umie interpretować wymogi programu nauczania i podstawy programowej do przedmiotu Etyka (szkolnictwo ponadpodstawowe) w kategoriach celów i metod,

- zna zasady i kryteria ewaluacji wyników nauczania etyki,

- jest gotów do roli eksperta, a także przewodnika i doradcy etycznego w realiach edukacyjnych,

- zna kanoniczne zasady dydaktyki etyki,

- umie posługiwać się podręcznikami do nauczania etyki dopuszczonymi przez MEN,

- rozumie status etyki jako przedmiotu nauczania w szkolnictwie ponadpodstawowym,

- ma świadomość wyzwań stojących przed nauczycielem etyki w szkole ponadpodstawowej (wieloetniczność, wielokulturowość, wieloetniczność, różnice światopoglądowe, etc.),

- potrafi korzystać z wyposażenia multimedialnego niezbędnego w pracy nauczyciela.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne bardzo dobre przygotowanie z bieżących zagadnień i lektur, uzsadnianie wypowiedzi, staranne wykonanie ćwiczeń i zadań, kompletne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne i zaliczeniowe, kompletna wiedza.

dobry plus (+db; 4,5): mniej regularne przygotowanie, mniej staranne uzasadnianie wypowiedzi, nadal względnie kompletna wiedza.

dobry (db; 4,0): nieregularne i mniej staranne przygotowanie, mało gruntowna znajomość i interpretacja lektur; niezbyt staranne wykonanie zadań; niekompletna wiedza.

dostateczny plus (+dst; 3,5): nieregularne przygotowanie, niestaranne wykonanie zadań; powierzchowność i niekompletność wiedzy.

dostateczny (dst; 3,0): regularne nieprzygotowanie do zajęć; niewykonanie połowy zadań; znikoma lub powierzchowna wiedza.

niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzygotowanie, niewykonanie zadań, poniżej 60% wiedzy.

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: Danuta Michałowska
Group instructors: Danuta Michałowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Anna Malitowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Anna Malitowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)