Cyberliteratura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-C-12SZPDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cyberliteratura |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | sztuka pisania |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem zajęć Cyberliteratura jest przekazanie studentom opisu oraz komentarza odnośnie do sytuacji, w jakiej znalazła się literatura wraz z rozwojem nowych mediów, nowych forów prezentacji, zmienionego charakteru periodyków literackich, otwarciem na inny typ odbioru i zarazem rozproszeniem dotychczasowych obiegów, a przede wszystkim odnośnie do nowych postaci literatury – techstu, intertekstu, bloga i in. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - początki, rozwój oraz przejawy instytucjonalizacji literatury cyfrowej na świecie i w Polsce, - język literatury wobec języka technologii cyfrowych, - cyberliteratura - radykalna nowa jakość czy nowa postać tradycyjnego pisarstwa?, - autor i odbiorca cyberliteratury, - powieść hipertekstowa, eksperyment artystyczny w sieci, blogosfera, - tekst jako techst. |
Literatura: |
Zalecana literatura: N. Montfort, Exploratory Programming for the Arts and Humanities, MIT 2016. M. Maryl, Kim jest pisarz (w internecie), „Teksty Drugie” 2012, nr 6. M. Maryl, Moderatorzy i amatorzy. Nowe instytucje życia literackiego w sieci, w: tegoż, Życie literackie w sieci, Warszawa 2015. Espen Aarseth, Autor cyborgiczny: problem poetyki zautomatyzowanej, Władać czytelnikiem: polityka „interakcji”, idem: Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną, Kraków-Bydgoszcz 2014. M. Filiciak, Tekst jako plik. Techno-społeczne wymiary czytania na przykładzie przemian procesów dystrybucji tekstów akademickich), „Teksty Drugie” 2012, nr 6. M. Kazimierczak, Użytkownik, nadawca i odbiorca w Web 2.0, „Teksty Drugie” 2012, nr 6. Ł. Gołębiewski, Kim jest odbiorca? – społeczeństwo sieci, w zb.: Gdzie jest czytelnik, Warszawa 2012. A.M. Szczepan-Wojnarowska, Blogi jako forma literacka, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 4. K. Hoffmann, Hejtuję litblogi? Blogi o literaturze a krytyka literacka. U. Pawlicka, Literatura cyfrowa a literackość i komunikacja literacka, w zb.: Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, pod red. E. Szczęsnej, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna etapy rozwoju i „mapę” występowania cyberliteratury, - posługuje się słownikiem literatury cyfrowej (m. in. techst, hipertekstualność, literatura bityczna, blog, cyberpunk, demoscena, uncreative writing), - rozumie charakter autorstwa utworów literatury cyfrowej – autor jako menedżer, wyszukiwarka internetowa, inżynier tekstu, - zna zakresy i mechanizmy funkcjonowania opinii literackiej w sieci, - zna problemy etycznej odpowiedzialności za wolność otwartego dostępu do cyfrowych przestrzeni, - potrafi krytycznie analizować interakcje w świecie cyfrowym, np. w blogosferze lub na portalach literackich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich, biegła umiejętność powiązania treści kursu z procesem wartościowania. dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich, nieznacznie ograniczona umiejętność powiązania treści kursu z procesem wartościowania. dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, przyzwoity poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Dopuszczalne braki w zakresie wiedzy, nieuniemożliwiające jednak praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzącego. dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, podstawowy poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, niska samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i słaba praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Wyraźne braki w zakresie wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań interpretacyjnych, ale ich nie uniemożliwiające. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, niedopuszczalnie niski poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, brak samodzielności w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Winiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariusz Pisarski, Elżbieta Winiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariusz Pisarski, Elżbieta Winiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.