Arcydzieła literatury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-ALA-12LPDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arcydzieła literatury antycznej |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
. Informacje ogólne 1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Arcydzieła literatury antycznej 2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-ALA-12LPDM-E 3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy 4. Kierunek studiów: studia śródziemnomorskie 5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II 6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki 7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): I 8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 30 K 9. Liczba punktów ECTS: 5 10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: dr hab. Radosław Piętka platon@amu.edu.pl 11. Język wykładowy: polski 12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie Informacje szczegółowe Cele zajęć/przedmiotu: - pozyskanie wiedzy o sposobach funkcjonowania w kulturze europejskiej wybranych arcydzieł literatury antycznej, - pozyskanie wiedzy o treści wybranych arcydzieł literatury antycznej oraz sposobów ich interpretowania, - kształtowanie umiejętności rozpoznawania roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej. Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu Pojęcie i status literackiego „arcydzieła”; problematyka kanonu, klasyczności itp. 01-06 Eposy Homeryckie jako teksty modelowe 01-06 Agamemnon Ajschylosa – antyczna fabuła grozy 01-06 Tragedie Sofoklesa (Król Edyp, Antygona) i ich współczesne interpretacje 01-06 Platon, Uczta i „miłość platoniczna” 01-06 Pieśń 64 Katullusa jako tekst „labiryntowy” 01-06 Marek Aureliusz i współczesny stoicyzm 01-06 Apulejusz (Metamorfozy, czyli Złoty Osioł) i powieść skarnawalizowana 01-06 Informacje dodatkowe Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU Metody i formy prowadzenia zajęć Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Uczenie problemowe (Problem-based learning) … 2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU Egzamin ustny … 3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40 … SUMA GODZIN 130 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 5 |
Literatura: |
Wybór lektur należy do wykładowcy; przykładowe opracowania: J.K. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: idem, Absolutna teraźniejszość. Warszawa 2003 E. Fromm, Mit o Edypie. W: idem, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów. Warszawa 1994 K.A. Gajda, Medea dzisiaj. Rozważania nad kategorią innego. Kraków 2008 (rozdz. II) J. Kott, Bachantki albo zjadanie boga. W: idem, Zjadanie bogów. Szkice o tragedii greckiej. Kraków 1986 O. Śmiechowicz, Arystofanes. Warszawa 2015 (rozdz. „Chmury” i „Żaby”) I. Chvatik, Ah, ta laska nebeska! Sofizmat nieśmiertelności w Uczcie Platona. W: Platon, Uczta, przeł. Andrzej Serafin. Warszawa 2012 C.S. Lewis, Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Kraków 1995 (rozdz. „Materiały wybrane: okres klasyczny” – Somnium Scipionis; „Materiały wybrane: okres zarodkowy” – Makrobiusz) D. Feeney, Caesar’s Calendar: Ancient Time and the Beginnings of History. Berkeley 2007, s. 123-127 (rozdz. „Catullus’s Chronological Anomie”) S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans. Warszawa 2012 (rozdz. „W poszukiwaniu Lukrecjusza”). P. Zanker, August i potęga obrazów. Poznań 1999 (rozdz. „Mityczna gloryfikacja nowego państwa”) T. Zieliński, Religia Rzeczypospolitej Rzymskiej. Warszawa 2000 (rozdz. „Kiedy wypełnił się czas”) P. Hadot, Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do „Rozmyślań” Marka Aureliusza. Kęty 2004 (rozdz. „Stoicyzm Rozmyślań. Dyscyplina pragnienia, czyli amor fati”) |
Efekty uczenia się: |
. Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów: Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów 01 określić, na czym polega istota zjawisk związanych z pojęciem „arcydzieła” literackiego, K_W01, K_W02, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06 02 wyjaśnić, na czym polega funkcjonowanie wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06 03 powiązać zjawiska występujące we współczesnej kulturze z zagadnieniami obecnymi w interpretacjach wybranych arcydzieł literatury antycznej, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06 04 scharakteryzować sposoby wykorzystywania elementów zaczerpniętych z wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06 05 dostrzegać rolę wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu współczesnej kultury literackiej. K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; Bardzo dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Bardzo dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; Bardzo dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Bardzo wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej. dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami. dobry (db; 4,0): Dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; Dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; Dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej. dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; Zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Zadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; Zadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Zadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej. dostateczny (dst; 3,0): Niewielki poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; Słaba znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Niewielka umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; Niewielka umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Niewielka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej. niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; Niezadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Niezadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; Niezadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; Niezadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Berger | |
Prowadzący grup: | Łukasz Berger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.