Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arcydzieła literatury antycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-ALA-12LPDM-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arcydzieła literatury antycznej
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

. Informacje ogólne

1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Arcydzieła literatury antycznej

2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-ALA-12LPDM-E

3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy

4. Kierunek studiów: studia śródziemnomorskie

5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II

6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki

7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): I

8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 30 K

9. Liczba punktów ECTS: 5

10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: dr hab. Radosław Piętka platon@amu.edu.pl

11. Język wykładowy: polski

12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie

Informacje szczegółowe

Cele zajęć/przedmiotu:

- pozyskanie wiedzy o sposobach funkcjonowania w kulturze europejskiej wybranych arcydzieł literatury antycznej,

- pozyskanie wiedzy o treści wybranych arcydzieł literatury antycznej oraz sposobów ich interpretowania,

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej.

Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu

Pojęcie i status literackiego „arcydzieła”; problematyka kanonu, klasyczności itp. 01-06

Eposy Homeryckie jako teksty modelowe 01-06

Agamemnon Ajschylosa – antyczna fabuła grozy 01-06

Tragedie Sofoklesa (Król Edyp, Antygona) i ich współczesne interpretacje 01-06

Platon, Uczta i „miłość platoniczna” 01-06

Pieśń 64 Katullusa jako tekst „labiryntowy” 01-06

Marek Aureliusz i współczesny stoicyzm 01-06

Apulejusz (Metamorfozy, czyli Złoty Osioł) i powieść skarnawalizowana 01-06

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU

Metody i formy prowadzenia zajęć

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU

Egzamin ustny

3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40

SUMA GODZIN 130

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 5

Literatura:

Wybór lektur należy do wykładowcy; przykładowe opracowania:

 J.K. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: idem, Absolutna teraźniejszość. Warszawa 2003

 E. Fromm, Mit o Edypie. W: idem, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów. Warszawa 1994

 K.A. Gajda, Medea dzisiaj. Rozważania nad kategorią innego. Kraków 2008 (rozdz. II)

 J. Kott, Bachantki albo zjadanie boga. W: idem, Zjadanie bogów. Szkice o tragedii greckiej. Kraków 1986

 O. Śmiechowicz, Arystofanes. Warszawa 2015 (rozdz. „Chmury” i „Żaby”)

 I. Chvatik, Ah, ta laska nebeska! Sofizmat nieśmiertelności w Uczcie Platona. W: Platon, Uczta, przeł. Andrzej Serafin. Warszawa 2012

 C.S. Lewis, Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Kraków 1995 (rozdz. „Materiały wybrane: okres klasyczny” – Somnium Scipionis; „Materiały wybrane: okres zarodkowy” – Makrobiusz)

 D. Feeney, Caesar’s Calendar: Ancient Time and the Beginnings of History. Berkeley 2007, s. 123-127 (rozdz. „Catullus’s Chronological Anomie”)

 S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans. Warszawa 2012 (rozdz. „W poszukiwaniu Lukrecjusza”).

 P. Zanker, August i potęga obrazów. Poznań 1999 (rozdz. „Mityczna gloryfikacja nowego państwa”)

 T. Zieliński, Religia Rzeczypospolitej Rzymskiej. Warszawa 2000 (rozdz. „Kiedy wypełnił się czas”)

 P. Hadot, Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do „Rozmyślań” Marka Aureliusza. Kęty 2004 (rozdz. „Stoicyzm Rozmyślań. Dyscyplina pragnienia, czyli amor fati”)

Efekty uczenia się:

. Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:

Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów

01 określić, na czym polega istota zjawisk związanych z pojęciem „arcydzieła” literackiego, K_W01, K_W02, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06

02 wyjaśnić, na czym polega funkcjonowanie wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12,

K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06

03 powiązać zjawiska występujące we współczesnej kulturze z zagadnieniami obecnymi w interpretacjach wybranych arcydzieł literatury antycznej, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06

04 scharakteryzować sposoby wykorzystywania elementów zaczerpniętych z wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06

05 dostrzegać rolę wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu współczesnej kultury literackiej. K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

Bardzo dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Bardzo dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Bardzo dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;

Bardzo dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Bardzo wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

dobry plus (+db; 4,5):

Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.

dobry (db; 4,0):

Dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;

Dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

Zadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Zadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;

Zadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Zadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

dostateczny (dst; 3,0):

Niewielki poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Słaba znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Niewielka umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;

Niewielka umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Niewielka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

niedostateczny (ndst; 2,0):

Niezadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Niezadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Niezadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej;

Niezadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej;

Niezadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Berger
Prowadzący grup: Łukasz Berger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)