Adiustacja tekstu - spec. wydawnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-AD-21PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Adiustacja tekstu - spec. wydawnicza |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. wydawniczej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poznanie podstawowych pojęć z zakresu edytorstwa, - opanowanie umiejętności opracowywania różnego typu tekstów (naukowych, popularnonaukowych, użytkowych) i przygotowania maszynopisu do druku, - zdobycie umiejętności tworzenia warsztatu korektora i redaktora, korzystania z odpowiednich źródeł poprawnościowych, - rozwinięcie umiejętności pracy w zespole. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zaliczony przedmiot Nauki pomocnicze na I roku filologii polskiej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu, analiza źródeł poprawnościowych (wydawnictwa normatywne, słowniki, poradnie językowe), dyskusja, zajęcia warsztatowe z elementami wykładu, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - podstawowe pojęcia dotyczące adiustacji, redakcji, korekty, - zasady opracowywania tekstu pod względem merytorycznym, edytorskim, językowym, - warsztat pracy korektora i redaktora (źródła poprawnościowe i encyklopedyczne; instrukcja książki), - znaki korektorskie i ich zastosowanie, - adiustacja językowo-stylistyczna maszynopisu (z elementami adiustacji technicznej), - forma typograficzna książki (wyróżnienia, teksty poboczne), - korekta składu i II korekta, - adiustacja przypisów (rodzaje, zasady formatowania), - opracowanie tekstu naukowego, popularnonaukowego, użytkowego. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001. Górski Konrad, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. Grzenia Jan, Słownik nazw własnych, Warszawa 2003. Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009. Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego: wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005. Podracki Jerzy, Gałązka Alina, Słownik interpunkcyjny, Warszawa 2002. Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2006. Trzaska Filip, Poradnik redaktora, Warszawa 1976. Trzynadlowski Jan, Edytorstwo, tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. Trzynadlowski Jan, Autor, dzieło, wydawca, Warszawa 1989. Uniwersalny słownik języka polskiego, red. Stanisław Dubisz, Warszawa 2006. Wielki słownik ortograficzny. Wydanie nowe, red. Edward Polański, Warszawa 2010. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 2006. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - posługiwać się podstawową terminologią z zakresu edytorstwa, - opisać trzy poziomy opracowania tekstu (edytorski, merytoryczny i językowy), - korzystać z odpowiednich źródeł poprawnościowych, - wykonać adiustację językowo-stylistyczną i techniczną, stosując znaki korektorskie, - określić granice ingerencji korektora i redaktora w tekst, współpracować z autorem, - wykonać korektę złożonego tekstu, stosując znaki korektorskie i korzystając z zasad dobrego składu i łamania, - opracować aparat krytyczny, przygotować do druku materiały pomocnicze i uzupełniające (przypisy, bibliografia, spis treści). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, bardzo dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, doskonałe posługiwanie się znakami korektorskimi, bardzo dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dobry plus (+db; 4,5): umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, bardzo dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, doskonałe posługiwanie się znakami korektorskimi, dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dobry (db; 4,0): umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich (dopuszczalne niewielkie przeoczenia), dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, bardzo dobre posługiwanie się znakami korektorskimi, dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dostateczny plus (+dst; 3,5): umiejętność wskazania w tekście błędów edytorskich, dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, dobre posługiwanie się znakami korektorskimi, zadowalająca znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dostateczny (dst; 3,0): umiejętność wskazania w tekście błędów edytorskich, zadowalająca znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, dostateczne posługiwanie się znakami korektorskimi, podstawowa znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. niedostateczny (ndst; 2,0): brak umiejętności wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, niewystarczająca znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, nieumiejętność posługiwania się znakami korektorskimi, niezadowalająca znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. Kryteria oceniania: - test ze znajomości podstawowych terminów związanych z opracowaniem tekstu – pytania jednokrotnego wyboru, pytania wielokrotnego wyboru, pytania opisowe – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej, - adiustacja tekstu wykonywana na zajęciach – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej, - adiustacja przypisów bibliograficznych – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej, - ocena aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach zadań – ocena formująca, - obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marlena Roszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Osiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.