Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia bioanalityczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-CBAL
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chemia bioanalityczna
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Ścisłych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Treści zawarte w tym przedmiocie dotyczą zagadnień analitycznych związanych z oznaczaniem podstawowych bioanalitów, którymi interesuje się biochemia kliniczna. Omawiane są analityczne podstawy diagnostyki laboratoryjnej i oznaczanie klasycznych bioanalitów w płynach ustrojowych (elektrolity i niebiałkowe związki azotowe, białka osocza krwi, diagnostycznie ważne enzymy i izoenzymy, cholesterol, glukoza, hemoglobina i inne). Poruszana jest także problematyka analizy biopolimerów: kwasów nukleinowych i białek. Zwrócono uwagę na relacje pomiędzy wynikami analizy a diagnostyką medyczną i zdrowiem pacjenta. Równolegle są omawiane i charakteryzowane podstawowe techniki analityczne wykorzystywane w aplikacjach bioanalitycznych i aparatura analityczna. Dyskutowane są też podstawowe techniki separacji biopolimerów, takie jak elektroforeza żelowa, ultrawirowanie, metody chromatograficzne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poznanie metod oznaczania bioanalitów przydatnych i wykorzystywanych w diagnostyce i monitorowaniu terapii, zrozumienie podstaw teoretycznych metod chemii bioanalitycznej, zrozumienie zasady działania poszczególnych przyrządów analitycznych oraz poznanie ich ograniczeń i skuteczności w określonych typach analizy.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Po ukończeniu przedmiotu,

(A) student zdobędzie wiedzę w zakresie:

• właściwości i znaczenia diagnostycznego wybranych grup bioanalitów,

• metod analitycznych wykorzystywanych w diagnostyc biomedycznej,

• zasad działania i budowy aparatury bioanalitycznej,

• możliwości zastosowania poszczególnych metod analitycznych do oznaczeń poszczególnych bioanalitów,

• ograniczeń stosowania aparatury analitycznej związanych z czułością, precyzją i granicą detekcji przyrządów.

(B) Student będzie posiadał umiejętności:

• rysowania schematów aparatury stosowanej w metodach bioanalitycznych,

• zidentyfikować i nazwać poszczególne elementy składowe aparatury analitycznej,

• pisemnej prezentacji zasady działania i opisu poznanej aparatury,

• obsługi i wykorzystania omawianej aparatury analitycznej,

• wykonywania obliczeń analitycznych i opracowania wyników końcowych,

• właściwego stosowania terminologii z zakresu chemii biochemii,

• wykonywania oznaczeń analitycznych zgodnie z protokołem.

(C) Student będzie:

• świadomy wagi wyników analizy i konsekwencji terapeutycznych z nimi związanych,

• rzetelnie i wiarygodnie wykonywał oznaczenia bioanalitu zgodnie z protokołem analitycznym,

• przestrzegał przepisów BHP i właściwie stosował sprzęt ochronny.

Kryteria oceny: protokoły i kolokwia laboratoryjne, egzamin końcowy.

Literatura:

1) A. Manz i inni, Bioanalytical Chemistry, ICP, London 2004.

2) A. Dembińska-Kieć, J. W. Naskalski, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Głuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Głuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)