Ramy, kody, systemy. Problemy sterowania odbiorcami w komunikacji społecznej i politycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 31-WK19L16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ramy, kody, systemy. Problemy sterowania odbiorcami w komunikacji społecznej i politycznej |
Jednostka: | [Pracownia Pytań Granicznych] |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.graniczne.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Pełny opis: |
Proponujemy zajęcia poświęcone sposobom wykorzystania języka przez publiczne / uniwersalne, ale także osobiste i prywatne systemy przejmujące i sterujące komunikacją jednostek. Akt komunikacji jest wprawdzie zawsze aktem przekazu (rozumianego intuicyjnie jako pozytywne komunikowanie określonych treści) – ale wielokrotnie mamy też do czynienia z czymś daleko odbiegającym od tej podstawowej intuicji. Po pierwsze: nie zawsze jest to przekaz treści, która ma poszerzyć bazę informacyjną odbiorcy; bardzo często jest przeciwnie: chodzi o zmylenie odbiorcy, stworzenie mu złudzenia wiedzy, korzystnego dla nadawcy komunikatu. Po drugie: nie zawsze jest to przekaz pozytywny – jego zamierzeniem może też być i wielokrotnie jest odebranie odbiorcy możliwości, które wiążą się z posiadaniem wiedzy / informacji. Problemy do podjęcia w ramach zajęć: 1. Kwestia teoretycznych i praktycznych możliwości uruchamiania języka / komunikowania przedreferencyjnego i niedualistycznego. 2. „Ramowanie” przekazu (G. Lakoff) – rola doboru i uruchamiania zróżnicowanych ram i metafor w komunikacji społecznej – zwłaszcza w projektach politycznych. 3. Język jako narzędzie przemocy systemowej. 4. Traktowanie przez systemy komunikacyjne języka nie tyle jako medium komunikowania rozumianego jako odsłanianie przekazywanych treści, ale przeciwnie: jako medium ich ukrywania czy też maskowania – w taki sposób, by komunikat lepiej spełniał zamierzenia nadawcy – aż po świadome manipulowanie odbiorcami. 5. Strategiczno-manipulacyjne rozumienie języka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.