Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Nowy irracjonalizm. Współczesny świat i wytwarzanie ignorancji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 31-SW19L01 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowy irracjonalizm. Współczesny świat i wytwarzanie ignorancji
Jednostka: Pracownia Pytań Granicznych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.graniczne.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Pełny opis:

Celem cyklu będzie przedstawienie współczesnego zjawiska polegającego na rosnącej popularności poglądów, które opierają się na negowaniu ustaleń naukowych, danych faktograficznych i reguł wnioskowania. Przedmiotem analiz będą m.in. takie jego przejawy jak ruchy antyszczepionkowe, teorie spiskowe (Reptilianie, chemitrialsy, tajny rząd światowy), mnożące się koncepcje „alternatywnej przeszłości” (np. koncepcja Wielkiej Lechii), wytwarzanie „fake news-ów” (m. in. na temat uchodźców i mniejszości społecznych), kampanie w rodzaju „wojny z gender” czy też akcje dezinformacyjne dotyczące problemu globalnego ocieplenia oraz szkodliwości tytoniu. W trakcie zajęć zastanowimy się nad społecznym, kulturowym, politycznym i ekonomicznym kontekstem tego zjawiska i postawimy pytanie o jego genezę, rozwój i konsekwencje. Przeanalizujemy także rolę, jaką wspomniane przykłady pełnią w polityce wzniecania strachu i zastanowimy się nad znaczeniem autorytetu nauki w demokratycznych społeczeństwach. Poszukując źródeł nowego irracjonalizmu, sproblematyzujemy wpływ dominujących form komunikacji, związanych z rozwojem Internetu oraz charakterem współczesnych mediów. Podejmiemy również kwestię tego, jak dalece neoliberalny porządek ekonomiczny przyczynia się do erozji dawnych sposobów racjonalizacji życia publicznego i produkcji wiedzy. W tym kontekście zwrócimy uwagę na paradoks polegający na tym, że krytyczne strategie intelektualne takie jak sceptycyzm czy „hermeneutyka podejrzeń”, które tradycyjnie były ważnym elementem budowania wiedzy, służą obecnie napędzaniu kultury irracjonalizmu, czego przejawem jest zjawisko tzw. handlarzy wątpliwości i siewców strachu. Podczas zajęć podkreślimy ważność krytycznych podejść wskazujących na ambiwalencje i ciemne strony naukowej racjonalności, a jednocześnie postaramy się odpowiedzieć na pytanie o to, jak chronić współczesne społeczeństwa przed niszczącymi skutkami nowego irracjonalizmu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-22 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 200 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bobako, Beata Anna Polak, Tomasz Polak
Prowadzący grup: Monika Bobako
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.