Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne badania kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODL-WBK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne badania kultury
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na semestrze II socjologii I stopnia
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

socjologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1) Przekazanie wiedzy na temat konceptualizowania i badania kultury w socjologii i innych naukach

2) Dostarczenie konceptualnych i analitycznych narzędzi pozwalających badać i rozumieć praktyki kulturowe

3) Wytworzenie umiejętności krytycznej analizy praktyk kulturowych, ich historycznej zmienności, wielości form, w jakich one występują

4) Stworzenie kontekstu dla grupowych dyskusji oraz samodzielnej pracy nad wybranymi aspektami współczesnej kultury

5) Zapoznanie studentów z przykładami pomysłowych współczesnych badań kultury

6) Doskonalenie umiejętności samodzielnego formułowania myśli

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały udostępniane są przez jedną z platform internetowych na pierwszych zajęciach

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- Wykład konwersatoryjny

- Dyskusja

- Metoda analizy przypadków

- Metoda ćwiczeniowa

- Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

- Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Zajęcia obowiązkowe dla specjalizacji "Kultura i media", wprowadzające w sposób posługiwania się pojęciem kultury i jego konceptualizowania w badaniach

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

• Rozróżnia sposoby rozumienia kultury i potrafi przyporządkować do nich różne rodzaje projektów badawczych, na które natrafi

• Dostrzega historyczny charakter praktyk kulturowych i podstawowe kierunki przemian kultury

• Potrafi w podstawowym zakresie analizować struktury władzy w obszarze kultury oraz relację między kulturą a tożsamością i potrzebą jej manifestowania

• Łączy perspektywę badań przyrodniczych z perspektywą badań społecznych w odniesieniu do kultury

• Dyskutuje na temat istniejących badań w obszarze kultury, analizuje je i w podstawowym zakresie formułuje propozycje i wytyczne dla dalszych badań

Metody i kryteria oceniania:

- Wendy Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013, rozdział 1

- GUS, Uczestnictwo ludności w kulturze w 2014 r., oprac. Piotr Łysoń et al., Warszawa 2016, s. 11-12, 15-17, 57-64

- Wojciech Kowalik et al., Nowa sprawozdawczość instytucji kultury, Kraków 2015, s. 12-14, 18-21, 25-28

- Marek Krajewski, Barbara Fatyga et al., Praktyki Kulturalne Polaków, Toruń 2014, s. 14-23 (Marek Krajewski, Uczestnictwo w kulturze oraz początek fragmentu autorstwa Barbary Fatygi pt. Praktyki kulturalne)

- Mirosław Filiciak, Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski, Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści, Warszawa 2012, s. 7-14, 28-30, 33-45 i 56-54

- http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl/

- Tajni kulturalni. Obiegi kultury z perspektywy twórców sieciowych węzłów wymiany treści, s. 3-5, 15-24, 20-47 (tekst główny, bez ramek z komentarzami)

- Marek Krajewski, Kopiści naszych czasów, w: Tajni kulturalni…, s. 55-63

- Spacerowicze, łowcy, nomadzi i sieciowi łowcy okazji, red. Anna Nacher, Kraków 2013, s. 15-67 i 195-204

- Piotr Cichocki, Tradycyjni i medialni. Czyli o lokalnych hierarchiach w kontekście mediów, technologii i materialności, w: Nowe kłopoty z kulturą, red. S. Sikora i K. J. Dudek, Warszawa 2016, s. 15-19 i 21-29

- Fragmenty wywiadów w pracy Oddolne tworzenie kultury. Perspektywa antropologiczna, red. K. J. Dudek, Warszawa 2015: (1) Oddolność i rzeczy, Z Piotrem Cichockim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 8-11;

(2) Kultura lokalnie. Co robi badacz w terenie? Z Katarzyną Waszczyńską, Małgorzatą Kowalską i Ewą Nizińską o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 30-32;

(3) O oddolności instytucji i wspólnym działaniu. Z Tomaszem Rakowskim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 45-50.

- DWA wybrane przez siebie internetowe relacje z case studies spośród następujących:

(1) http://kulturaoddolna.pl/medialne-rewolucje-w-kurpiowskich-ogrodach/;

(2) http://kulturaoddolna.pl/swietlica-szkolna-w-nowogrodzie/;

(3) http://kulturaoddolna.pl/tani-armani-case-study/;

(4) http://kulturaoddolna.pl/hip-hop-case-study/

- Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 19-52 i 63-74

- Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 83-4, 99-109 i 111-129.

- Marek Krajewski, Filip Schmidt, Natalia Hipsz, Wizualne niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Raport z III etapu badań, cz. 1: sondaż ogólnopolski, Warszawa 2016, s. 52-56 i 62-84

- Richard Florida, Narodziny klasy kreatywnej (oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, Warszawa 2010, s. 9-19, 229-240, 247-250 i Aneks A (s 337-345)

- Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 41-48

- Tomasz Rakowski, Etnografia/animacja/sztuka. Wprowadzenie, w: Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, pod red. Tegoż, Warszawa 2013, s. 6-23

- Łukasz Skąpski, O urządzeniach z Broniowa i Ostałówka, w: Etnografia/animacja/sztuka…, s. 220-237

- Marek Krajewski, Metropolizacja, http://www.kongreskultury2016.pl/wp-content/uploads/2016/10/Metropolizacja.pdf [20.11.2016]

- Maria Popczyk, Wstęp, w: Muzeum sztuki. Antologia, pod red. Tejże, s. 5-11

- Brian O'Doherty, Uwagi o przestrzeni galerii, w: Muzeum sztuki…, s. 451-4

- James Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000, s. 238-244

- Monika Maciejewska, Longin Graczyk, Muzea prywatne / kolekcje lokalne, Warszawa 2013, s. 13-31, 36-38, 42-5, 57-63, 74-9, 113-115, 126-9

- Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 75-79

- Sławomir Czarnecki et al., Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku, Gdańsk 2012, s. 47-52 i 90-93

- Marta Białek-Graczyk et al., ZOOM na domy kultury. Diagnoza domów kultury w województwie mazowieckim, s. 6-10, 16-20, 27-34, 90-95, Warszawa 2009

- Ciemna materia świata sztuki, Wywiad Kuby Szredera z Gregorym Sholette, http://www.beczmiana.pl/856,ciemna_materia_swiata_sztuki.html [15 II 2017]

- Marek Krajewski, Filip Schmidt, Wizualne Niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Najważniejsze ustalenia badawcze, Warszawa 2016, s. 4-6 i 24-42 (Podstawowe informacje o projekcie badawczym oraz tezy 6 i 7)

- http://wizualneniewidzialne.pl/ciekawostki/

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Rogowski, Filip Schmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Schmidt
Prowadzący grup: Filip Schmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Schmidt
Prowadzący grup: Marek Krajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)