Współczesne badania kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODL-WBK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne badania kultury |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na semestrze II socjologii I stopnia Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | socjologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1) Przekazanie wiedzy na temat konceptualizowania i badania kultury w socjologii i innych naukach 2) Dostarczenie konceptualnych i analitycznych narzędzi pozwalających badać i rozumieć praktyki kulturowe 3) Wytworzenie umiejętności krytycznej analizy praktyk kulturowych, ich historycznej zmienności, wielości form, w jakich one występują 4) Stworzenie kontekstu dla grupowych dyskusji oraz samodzielnej pracy nad wybranymi aspektami współczesnej kultury 5) Zapoznanie studentów z przykładami pomysłowych współczesnych badań kultury 6) Doskonalenie umiejętności samodzielnego formułowania myśli |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały udostępniane są przez jedną z platform internetowych na pierwszych zajęciach |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - Wykład konwersatoryjny - Dyskusja - Metoda analizy przypadków - Metoda ćwiczeniowa - Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) - Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe dla specjalizacji "Kultura i media", wprowadzające w sposób posługiwania się pojęciem kultury i jego konceptualizowania w badaniach |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: • Rozróżnia sposoby rozumienia kultury i potrafi przyporządkować do nich różne rodzaje projektów badawczych, na które natrafi • Dostrzega historyczny charakter praktyk kulturowych i podstawowe kierunki przemian kultury • Potrafi w podstawowym zakresie analizować struktury władzy w obszarze kultury oraz relację między kulturą a tożsamością i potrzebą jej manifestowania • Łączy perspektywę badań przyrodniczych z perspektywą badań społecznych w odniesieniu do kultury • Dyskutuje na temat istniejących badań w obszarze kultury, analizuje je i w podstawowym zakresie formułuje propozycje i wytyczne dla dalszych badań |
Metody i kryteria oceniania: |
- Wendy Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013, rozdział 1 - GUS, Uczestnictwo ludności w kulturze w 2014 r., oprac. Piotr Łysoń et al., Warszawa 2016, s. 11-12, 15-17, 57-64 - Wojciech Kowalik et al., Nowa sprawozdawczość instytucji kultury, Kraków 2015, s. 12-14, 18-21, 25-28 - Marek Krajewski, Barbara Fatyga et al., Praktyki Kulturalne Polaków, Toruń 2014, s. 14-23 (Marek Krajewski, Uczestnictwo w kulturze oraz początek fragmentu autorstwa Barbary Fatygi pt. Praktyki kulturalne) - Mirosław Filiciak, Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski, Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści, Warszawa 2012, s. 7-14, 28-30, 33-45 i 56-54 - http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl/ - Tajni kulturalni. Obiegi kultury z perspektywy twórców sieciowych węzłów wymiany treści, s. 3-5, 15-24, 20-47 (tekst główny, bez ramek z komentarzami) - Marek Krajewski, Kopiści naszych czasów, w: Tajni kulturalni…, s. 55-63 - Spacerowicze, łowcy, nomadzi i sieciowi łowcy okazji, red. Anna Nacher, Kraków 2013, s. 15-67 i 195-204 - Piotr Cichocki, Tradycyjni i medialni. Czyli o lokalnych hierarchiach w kontekście mediów, technologii i materialności, w: Nowe kłopoty z kulturą, red. S. Sikora i K. J. Dudek, Warszawa 2016, s. 15-19 i 21-29 - Fragmenty wywiadów w pracy Oddolne tworzenie kultury. Perspektywa antropologiczna, red. K. J. Dudek, Warszawa 2015: (1) Oddolność i rzeczy, Z Piotrem Cichockim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 8-11; (2) Kultura lokalnie. Co robi badacz w terenie? Z Katarzyną Waszczyńską, Małgorzatą Kowalską i Ewą Nizińską o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 30-32; (3) O oddolności instytucji i wspólnym działaniu. Z Tomaszem Rakowskim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 45-50. - DWA wybrane przez siebie internetowe relacje z case studies spośród następujących: (1) http://kulturaoddolna.pl/medialne-rewolucje-w-kurpiowskich-ogrodach/; (2) http://kulturaoddolna.pl/swietlica-szkolna-w-nowogrodzie/; (3) http://kulturaoddolna.pl/tani-armani-case-study/; (4) http://kulturaoddolna.pl/hip-hop-case-study/ - Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 19-52 i 63-74 - Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 83-4, 99-109 i 111-129. - Marek Krajewski, Filip Schmidt, Natalia Hipsz, Wizualne niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Raport z III etapu badań, cz. 1: sondaż ogólnopolski, Warszawa 2016, s. 52-56 i 62-84 - Richard Florida, Narodziny klasy kreatywnej (oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, Warszawa 2010, s. 9-19, 229-240, 247-250 i Aneks A (s 337-345) - Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 41-48 - Tomasz Rakowski, Etnografia/animacja/sztuka. Wprowadzenie, w: Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, pod red. Tegoż, Warszawa 2013, s. 6-23 - Łukasz Skąpski, O urządzeniach z Broniowa i Ostałówka, w: Etnografia/animacja/sztuka…, s. 220-237 - Marek Krajewski, Metropolizacja, http://www.kongreskultury2016.pl/wp-content/uploads/2016/10/Metropolizacja.pdf [20.11.2016] - Maria Popczyk, Wstęp, w: Muzeum sztuki. Antologia, pod red. Tejże, s. 5-11 - Brian O'Doherty, Uwagi o przestrzeni galerii, w: Muzeum sztuki…, s. 451-4 - James Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000, s. 238-244 - Monika Maciejewska, Longin Graczyk, Muzea prywatne / kolekcje lokalne, Warszawa 2013, s. 13-31, 36-38, 42-5, 57-63, 74-9, 113-115, 126-9 - Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 75-79 - Sławomir Czarnecki et al., Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku, Gdańsk 2012, s. 47-52 i 90-93 - Marta Białek-Graczyk et al., ZOOM na domy kultury. Diagnoza domów kultury w województwie mazowieckim, s. 6-10, 16-20, 27-34, 90-95, Warszawa 2009 - Ciemna materia świata sztuki, Wywiad Kuby Szredera z Gregorym Sholette, http://www.beczmiana.pl/856,ciemna_materia_swiata_sztuki.html [15 II 2017] - Marek Krajewski, Filip Schmidt, Wizualne Niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Najważniejsze ustalenia badawcze, Warszawa 2016, s. 4-6 i 24-42 (Podstawowe informacje o projekcie badawczym oraz tezy 6 i 7) - http://wizualneniewidzialne.pl/ciekawostki/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Rogowski, Filip Schmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Schmidt | |
Prowadzący grup: | Filip Schmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Schmidt | |
Prowadzący grup: | Marek Krajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.