Statystyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODL-STS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka społeczna |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na semestrze III socjologii I stopnia Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Socjologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych. Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych. Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych. Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań. Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład Konwersatorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, estymacja, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane). 2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna; 3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle). 4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny. 5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego. 6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby. 7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej. 8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala. |
Literatura: |
• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008; • Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002; • Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia. • Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001; • Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999; • Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 • bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/ |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończeniu kursu: zna podstawowe pojęcia statystyczne; posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania i właściwości miar statystyki opisowej; posiada wiedzę z zakresu wnioskowania statystycznego – rozkładów zmiennych losowych i pobierania próby; zna zasady testowania hipotez i właściwości miar współzależności; rozumie i wyjaśnia różnicę między poziomami pomiaru w statystyce; rozumie zasady funkcjonowania i zastosowania miar statystycznych; potrafi zaplanować i przeprowadzić analizę statystyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT WYK
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Marciszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Cichocki, Piotr Jabkowski, Elżbieta Marciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Marciszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Jabkowski, Elżbieta Marciszewska, Paweł Nowak, Andrzej Siatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych. Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych. Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych. Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań. Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane). 2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna; 3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle). 4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny. 5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego. 6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby. 7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej. 8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala. |
|
Literatura: |
• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008; • Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002; • Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia. • Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001; • Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999; • Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 • bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Marciszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Jabkowski, Elżbieta Marciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych. Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych. Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych. Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań. Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane). 2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna; 3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle). 4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny. 5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego. 6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby. 7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej. 8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala. |
|
Literatura: |
• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008; • Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002; • Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia. • Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001; • Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999; • Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 • bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kubacka | |
Prowadzący grup: | Piotr Jabkowski, Małgorzata Kubacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych. Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych. Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych. Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań. Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane). 2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna; 3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle). 4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny. 5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego. 6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby. 7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej. 8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników. 10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala. |
|
Literatura: |
• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008; • Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002; • Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia. • Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001; • Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999; • Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 • bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.