Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODL-STS
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka społeczna
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na semestrze III socjologii I stopnia
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Socjologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych.

Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych.

Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych.

Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań.

Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład

Konwersatorium

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, estymacja, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej.

Pełny opis:

1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane).

2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna;

3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle).

4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny.

5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego.

6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby.

7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej.

8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala.

Literatura:

• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008;

• Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002;

• Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia.

• Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001;

• Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999;

• Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

• bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/

Efekty uczenia się:

Student po zakończeniu kursu:

zna podstawowe pojęcia statystyczne;

posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania i właściwości miar statystyki opisowej;

posiada wiedzę z zakresu wnioskowania statystycznego – rozkładów zmiennych losowych i pobierania próby;

zna zasady testowania hipotez i właściwości miar współzależności;

rozumie i wyjaśnia różnicę między poziomami pomiaru w statystyce;

rozumie zasady funkcjonowania i zastosowania miar statystycznych;

potrafi zaplanować i przeprowadzić analizę statystyczną.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Marciszewska
Prowadzący grup: Piotr Cichocki, Piotr Jabkowski, Elżbieta Marciszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Marciszewska
Prowadzący grup: Piotr Jabkowski, Elżbieta Marciszewska, Paweł Nowak, Andrzej Siatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

60

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych.

Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych.

Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych.

Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań.

Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej.

Pełny opis:

1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane).

2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna;

3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle).

4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny.

5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego.

6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby.

7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej.

8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala.

Literatura:

• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008;

• Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002;

• Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia.

• Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001;

• Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999;

• Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

• bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Zajęcia laboratoryjne, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Marciszewska
Prowadzący grup: Piotr Jabkowski, Elżbieta Marciszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

60

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych.

Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych.

Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych.

Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań.

Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej.

Pełny opis:

1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane).

2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna;

3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle).

4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny.

5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego.

6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby.

7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej.

8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala.

Literatura:

• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008;

• Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002;

• Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia.

• Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001;

• Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999;

• Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

• bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Zajęcia laboratoryjne, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kubacka
Prowadzący grup: Piotr Jabkowski, Małgorzata Kubacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

60

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć statystycznych, opisowej analizy struktury zjawisk masowych oraz metod statystycznej analizy dwuzmiennowej i ich możliwości wykorzystania w badaniach społecznych.

Rozwinięcie zdolności świadomego doboru właściwych metod analizy statystycznej do posiadanych danych.

Wyrobienie umiejętności samodzielnego przeprowadzania statystycznej analizy danych.

Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań.

Rozwinięcie umiejętności przeprowadzania analizy zgodnie z zasadami etyki

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują omówienie podstawowych metod statystycznych w zakresie analizy dwuzmiennowej. Prezentowany materiał obejmuje: miary tendencji centralnej i zmienności, rozkład dwumianowy i normalny, metody doboru próby, testowanie hipotez: testy parametryczne i nieparametryczne, analiza korelacji: prostoliniowa, krzywoliniowa, rang, współczynnik kontyngencji, Phi i V Cramera, analiza regresji. W trakcie zajęć student nie tylko poznaje właściwości i założenia poszczególnych miar i metod statystycznych, które w podstawowym zakresie można stosować w socjologicznych analizach i interpretacjach rzeczywistości społecznej, ale przede wszystkim nabywa umiejętności zastosowania odpowiednich miar w praktyce badawczej.

Pełny opis:

1. Pojęcie statystyki i jej funkcje (statystyka, metoda statystyczna, zbiorowość statystyczna). Rola statystyki w procesie badawczym, podstawowe zasady postępowania analitycznego. Pojęcie zmiennej i jej rodzaje (ilościowe – jakościowe, ciągłe – skokowe, zależne – niezależne, dychotomiczne – zdychotomizowane).

2. Poziom pomiaru: rodzaje skal. Skala nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa. Przykłady skal. Rozkłady liczebności i ich prezentacja graficzna;

3. Miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, kwantyle (kwartale, decyle, precentyle).

4. Miary dyspersji: rozstęp, odchylenie międzykwartylowe, odchylenia przeciętne, odchylenie standardowe, wariancja, odchylenie względne (współczynniki zmienności). Miary asymetrii: współczynniki asymetrii. Rozkład symetryczny i asymetryczny.

5. Rozkład zmiennych losowych (zero-jedynkowe, skokowe, ciągłe). Rozkład normalny, chi-kwadrat, t-Studenta. Standaryzacja rozkładu normalnego. Powierzchnia pod krzywą normalną – wykorzystanie prawa trzech sigm i tablic rozkładu normalnego.

6. Metoda reprezentacyjna. Przedziały ufności. Pojęcie populacji generalnej i próbnej. Schematy doboru próby do badań. Schematy losowego doboru próby Obliczanie minimalnej wielkości próby.

7. Wnioskowanie statystyczne. Testy parametryczne i nieparametryczne. Zasady doboru testu do badań. Hipoteza zerowa i alternatywna – ćwiczenia w ich formułowaniu. Określenie poziomu istotności. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Rozkład statystyki testu. Tworzenie obszaru odrzuceń dla hipotezy zerowej (jednostronnej i dwustronnej). Podejmowanie decyzji statystycznej.

8. Testowanie hipotez – test chi-kwadrat. Miary zależności oparte na statystyce chi-kwadrat: współczynnik kontyngencji C Pearsona, Phi. Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

9. Współzależność – korelacja dla zmiennych interwałowych i ilorazowych (korelacja liniowa, diagram korelacyjny), regresja (regresja prostoliniowa). Współczynnik korelacji Pearsona (r). Własności i interpretacja poszczególnych współczynników.

10. Korelacja rangowa, miary korelacji rangowej: współczynnik Spearmana, Kendalla, zbieżności Goodmana-Kruskala.

Literatura:

• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wyd. KUL, Lublin 2008;

• Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002;

• Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa 2002 i późniejsze wznowienia.

• Kobus P., Pietrzykowski R., Zieliński W., Statystyka z pakietem STATISTICA; Wydawnictwo "Rozwój SGGW", Warszawa 2001;

• Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, Wydawnictwo StatSoftPolska, Kraków 1999;

• Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

• bazy danych ze stron www.stat.gov.pl; https://www.europeansocialsurvey.org/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)