Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemiany sfery publicznej w cywilizacji zachodniej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODL-S-PSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przemiany sfery publicznej w cywilizacji zachodniej
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na semestrze VI socjologii I stopnia
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Socjologie szczegółowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

socjologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1) Wykształcenie kompetencji w zakresie komputerowego wsparcia dla wykonywania ilościowej i częściowo jakościowej analizy danych

2) Nauczenie od podstaw posługiwania się dwoma popularnymi programami analitycznymi – Microsoft Excel oraz Tableau: wprowadzania, eksplorowania, analizowania i wizualizowania danych.

3) Zapoznanie z przykładami zastosowań obu programów w badaniach społecznych i analizie danych zastanych, z naciskiem na dane ilościowe

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawy obsługi komputera, znajomość systemu Windows, mile widziana podstawowa znajomość pakietu Microsoft Office i programu Excel

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały są udostępniane uczestnikom za pomocą Microsoft Teams na pierwszych zajęciach

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- Wykład konwersatoryjny

- Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) i ćwiczenia

- Pokaz i obserwacja

- Indywidualne konsultacje i pomoc w trakcie zajęć

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzające do używania programów Excel i Tableau w analizach prowadzonych na potrzeby badań społecznych, wyposażające w podstawowe kompetencje wykonywania samodzielnej eksploracji, analizy i wizualizacji danych

Pełny opis:

• Podstawy programu Excel: Interfejs, widok, menu, kolumny/wiesze/arkusze, wprowadzanie i importowane danych, komórki i rodzaje odwołań, formatowanie komórek

• Podstawy programu Excel: używanie formuł (funkcji), najważniejsze formuły służące do eksploracji danych i analizy statystycznej

• Podstawy programu Excel: tabele, autowypełnianie, sortowanie, filtrowanie, podsumowywanie, formatowanie, transpozycja danych

• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: statystyki opisowe

• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: formatowanie warunkowe oraz wykresy jako formy wizualnej eksploracji danych

• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: tabele przestawne

• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: testy statystyczne, korelacje, analiza regresji

• Wizualizacja i prezentacja danych w programie Excel: wykresy

• Wizualizacja i prezentacja danych w programie Excel: dashboard oraz interaktywne tablice i wykresy

• Tworzenie bazy danych jakościowych, kodowanie i wyszukiwanie danych tekstowych w Excelu

• Podstawy obsługi programu Tableau: interfejs, widok, menu, importowanie danych, łączenie ze sobą różnych źródeł danych

• Eksploracja i przygotowywanie danych w programie Tableau, sortowanie, grupowanie, filtrowanie

• Analiza i wizualizacja w programie Tableau: wykresy, diagramy, mapy

• Analiza i wizualizacja w programie Tableau: tworzenie i udostępnianie zawartości, budowa interaktywnego dashboardu

Literatura:

Carlberg Conrad (2018), Analiza statystyczna: Microsoft Excel 2016 PL, Gliwice: Helion.

Walkenbach John (2016), Microsoft Excel 2016 PL, Gliwice: Helion.

Masłowski Krzysztof (2016), Excel 2016 PL: ćwiczenia praktyczne, Gliwice: Helion.

Quirk Thomas J. (2018), Excel 2016 in Applied Statistics for High School: A Guide to Solving Practical Problems, Springer.

Quirk Thomas J. (2018), Excel 2016 in Applied Statistics for High School Students: A Guide to Solving Practical Problems, Springer.

Parsons June et al. (2017), New Perspectives: Microsoft® Office 365TM & Excel 2016, Comprehensive, Cengage Learning.

Guerrero Hector (2019), Excel Data Analysis: Modelling and Simulation, Springer.

Ryan Lindy (2018), Visual Data Storytelling with Tableau, Pearson-Addison-Wesley.

Loth Alexander (2019), Visual Analytics with Tableau, Wiley.

Guillevin Tristan (2019), Getting Started with Tableau 2019.2, Second edition, Packt.

https://support.office.com/pl-pl/excel

https://www.tableau.com/learn/training/20201

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

• Potrafi sprawnie posługiwać się interfejsem programów Excel i Tableau, zaimportować do nich dane, skorzystać z ich najważniejszych funkcji

• Potrafi przygotować dane do analizy w programach Excel i Tableau i unikać częstych błędów polegających na błędnym zdefiniowaniu zmiennych lub ich wartości

• Potrafi wykonać wstępną eksplorację danych przy pomocy programów Excel i Tableau, wydobywając najważniejsze wnioski na temat zjawisk, których te dane dotyczą

• Potrafi wykonać analizę relacji między zmiennymi przy pomocy programów Excel i Tableau, wydobywając najważniejsze wnioski na temat relacji między analizowanymi zjawiskami

• Potrafi zilustrować wykonane przez siebie analizy przy pomocy statycznych i interaktywnych tabel, wykresów i wizualizacji

• Potrafi wskazać przykładowe zastosowania programów Excel i Tableau w praktyce badawczej

• Potrafi wykorzystać programy Excel i Tableau przy projektowaniu i realizacji własnego przedsięwzięcia badawczego opartego na eksploracji, analizie i wizualizacji danych

• Potrafi samodzielnie rozwijać swoje umiejętności z zakresu komputerowej analizy danych, korzystając z ogólnodostępnych zasobów i tutoriali

Metody i kryteria oceniania:

1) Zadania domowe, polegające na przesłaniu przeanalizowanych przez siebie przykładów lub efektów samodzielnego wykonania ćwiczenia

2)

a. Kolokwium końcowe: wykonanie przy użyciu komputera zadań polegających na eksploracji, analizie i wizualizacji danych przy użyciu wskazanych technik i narzędzi poznanych w trakcie zajęć

LUB

b. Przygotowanie i realizacja własnej analizy danych wspieranej programami Excel oraz Tableau i przesłanie wyników w formie pliku tekstowego lub prezentacji multimedialnej, wraz z opisem założeń, wykonanych czynności i interpretacją wyników oraz załączonymi plikami Excel i Tableau. Następnie rozmowa na temat wykonanej pracy w trakcie ostatnich zajęć, pokazanie umiejętności

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% punktów z kolokwium / z pracy zaliczeniowej. Kolokwium i praca zaliczeniowa oceniane są przez pryzmat:

- poprawności merytorycznej – zgodności z wiedzą z lektur i zajęć

- włożonego wysiłku – zakresu przeanalizowanego materiału oraz liczby wykorzystanych funkcji programu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kaczmarek
Prowadzący grup: Kamil Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kaczmarek
Prowadzący grup: Kamil Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)