Przemiany sfery publicznej w cywilizacji zachodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODL-S-PSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Przemiany sfery publicznej w cywilizacji zachodniej |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na semestrze VI socjologii I stopnia Przedmioty na Wydziale Socjologii Socjologie szczegółowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | socjologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1) Wykształcenie kompetencji w zakresie komputerowego wsparcia dla wykonywania ilościowej i częściowo jakościowej analizy danych 2) Nauczenie od podstaw posługiwania się dwoma popularnymi programami analitycznymi – Microsoft Excel oraz Tableau: wprowadzania, eksplorowania, analizowania i wizualizowania danych. 3) Zapoznanie z przykładami zastosowań obu programów w badaniach społecznych i analizie danych zastanych, z naciskiem na dane ilościowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawy obsługi komputera, znajomość systemu Windows, mile widziana podstawowa znajomość pakietu Microsoft Office i programu Excel |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały są udostępniane uczestnikom za pomocą Microsoft Teams na pierwszych zajęciach |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - Wykład konwersatoryjny - Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) i ćwiczenia - Pokaz i obserwacja - Indywidualne konsultacje i pomoc w trakcie zajęć |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzające do używania programów Excel i Tableau w analizach prowadzonych na potrzeby badań społecznych, wyposażające w podstawowe kompetencje wykonywania samodzielnej eksploracji, analizy i wizualizacji danych |
Pełny opis: |
• Podstawy programu Excel: Interfejs, widok, menu, kolumny/wiesze/arkusze, wprowadzanie i importowane danych, komórki i rodzaje odwołań, formatowanie komórek • Podstawy programu Excel: używanie formuł (funkcji), najważniejsze formuły służące do eksploracji danych i analizy statystycznej • Podstawy programu Excel: tabele, autowypełnianie, sortowanie, filtrowanie, podsumowywanie, formatowanie, transpozycja danych • Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: statystyki opisowe • Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: formatowanie warunkowe oraz wykresy jako formy wizualnej eksploracji danych • Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: tabele przestawne • Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: testy statystyczne, korelacje, analiza regresji • Wizualizacja i prezentacja danych w programie Excel: wykresy • Wizualizacja i prezentacja danych w programie Excel: dashboard oraz interaktywne tablice i wykresy • Tworzenie bazy danych jakościowych, kodowanie i wyszukiwanie danych tekstowych w Excelu • Podstawy obsługi programu Tableau: interfejs, widok, menu, importowanie danych, łączenie ze sobą różnych źródeł danych • Eksploracja i przygotowywanie danych w programie Tableau, sortowanie, grupowanie, filtrowanie • Analiza i wizualizacja w programie Tableau: wykresy, diagramy, mapy • Analiza i wizualizacja w programie Tableau: tworzenie i udostępnianie zawartości, budowa interaktywnego dashboardu |
Literatura: |
Carlberg Conrad (2018), Analiza statystyczna: Microsoft Excel 2016 PL, Gliwice: Helion. Walkenbach John (2016), Microsoft Excel 2016 PL, Gliwice: Helion. Masłowski Krzysztof (2016), Excel 2016 PL: ćwiczenia praktyczne, Gliwice: Helion. Quirk Thomas J. (2018), Excel 2016 in Applied Statistics for High School: A Guide to Solving Practical Problems, Springer. Quirk Thomas J. (2018), Excel 2016 in Applied Statistics for High School Students: A Guide to Solving Practical Problems, Springer. Parsons June et al. (2017), New Perspectives: Microsoft® Office 365TM & Excel 2016, Comprehensive, Cengage Learning. Guerrero Hector (2019), Excel Data Analysis: Modelling and Simulation, Springer. Ryan Lindy (2018), Visual Data Storytelling with Tableau, Pearson-Addison-Wesley. Loth Alexander (2019), Visual Analytics with Tableau, Wiley. Guillevin Tristan (2019), Getting Started with Tableau 2019.2, Second edition, Packt. https://support.office.com/pl-pl/excel https://www.tableau.com/learn/training/20201 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: • Potrafi sprawnie posługiwać się interfejsem programów Excel i Tableau, zaimportować do nich dane, skorzystać z ich najważniejszych funkcji • Potrafi przygotować dane do analizy w programach Excel i Tableau i unikać częstych błędów polegających na błędnym zdefiniowaniu zmiennych lub ich wartości • Potrafi wykonać wstępną eksplorację danych przy pomocy programów Excel i Tableau, wydobywając najważniejsze wnioski na temat zjawisk, których te dane dotyczą • Potrafi wykonać analizę relacji między zmiennymi przy pomocy programów Excel i Tableau, wydobywając najważniejsze wnioski na temat relacji między analizowanymi zjawiskami • Potrafi zilustrować wykonane przez siebie analizy przy pomocy statycznych i interaktywnych tabel, wykresów i wizualizacji • Potrafi wskazać przykładowe zastosowania programów Excel i Tableau w praktyce badawczej • Potrafi wykorzystać programy Excel i Tableau przy projektowaniu i realizacji własnego przedsięwzięcia badawczego opartego na eksploracji, analizie i wizualizacji danych • Potrafi samodzielnie rozwijać swoje umiejętności z zakresu komputerowej analizy danych, korzystając z ogólnodostępnych zasobów i tutoriali |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Zadania domowe, polegające na przesłaniu przeanalizowanych przez siebie przykładów lub efektów samodzielnego wykonania ćwiczenia 2) a. Kolokwium końcowe: wykonanie przy użyciu komputera zadań polegających na eksploracji, analizie i wizualizacji danych przy użyciu wskazanych technik i narzędzi poznanych w trakcie zajęć LUB b. Przygotowanie i realizacja własnej analizy danych wspieranej programami Excel oraz Tableau i przesłanie wyników w formie pliku tekstowego lub prezentacji multimedialnej, wraz z opisem założeń, wykonanych czynności i interpretacją wyników oraz załączonymi plikami Excel i Tableau. Następnie rozmowa na temat wykonanej pracy w trakcie ostatnich zajęć, pokazanie umiejętności Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% punktów z kolokwium / z pracy zaliczeniowej. Kolokwium i praca zaliczeniowa oceniane są przez pryzmat: - poprawności merytorycznej – zgodności z wiedzą z lektur i zajęć - włożonego wysiłku – zakresu przeanalizowanego materiału oraz liczby wykorzystanych funkcji programu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Kamil Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Kamil Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.