Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka studiowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODL-MES
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka studiowania
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na semestrze I socjologii I stopnia
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Kurs porusza problematykę związaną z szeroko rozumianymi studiami w Instytucie Socjologii UAM. Tematyka zajęć koncentruje się przede wszystkim wokół następujących zagadnień: (1) formalne aspekty studiów (struktura uczelni, regulamin studiów, prawa i obowiązku studenta), (2) filozofia programu studiów socjologicznych oraz (3) skuteczne sposoby studiowania.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przybliżenie studentom organizacji studiów socjologicznych w Instytucie Socjologii UAM oraz przygotowanie ich do możliwie najbardziej efektywnego zdobywania wiedzy. Poprzez przedstawienie studentom formalnych aspektów studiowania oraz możliwości stypendialnych zdobędą oni informacje potrzebne do funkcjonowania w ramach struktury uniwersyteckiej. Natomiast dzięki zajęciom poruszającym zagadnienia związane z prawami autorskimi, źródłami informacji o charakterze naukowym oraz formami twórczości naukowej (m.in. przygotowanie i redagowanie prac pisemnych, sposoby cytowania, najbardziej rozpowszechnione standardy bibliograficzne) studenci nabędą umiejętności przydatne w trakcie innych zajęć oraz przy pisaniu prac (zwłaszcza zaliczeniowych i magisterskich).

Praca własna studentów polegać będzie na przedstawieniu w czasie zajęć wybranych tematów związanych m.in. ze skutecznym uczeniem się oraz przygotowywaniem notatek i prezentacji. Z jednej strony umożliwi to studentom wybór metod im odpowiadających, z drugiej strony natomiast pozwoli na przećwiczenie pracy w grupach oraz publicznej prezentacji efektów własnej pracy. Późniejsza dyskusja na forum grupy będzie miała na celu krytyczną analizę tak wspomnianych metod, jak i samego sposobu ich prezentacji.

Literatura:

Cieciura, Marek (2007), Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa: Grafmar.

Kwiek, Marek (2004), Narodziny uniwersytetu z ducha nowoczesności. Uwagi o transformacjach instytucji w epoce globalnej, "Principia. Pisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej", tom xxxvii-xxxviii, ss. 45-60, Kraków.

Mills, Charles Wright (2007), Wyobraźnia socjologiczna, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN: O rzemiośle intelektualnym (ss. 301-342).

Morison, Muray, Pey, Jim (1999), Pisanie esejów z socjologii. Poradnik dla studentów, Poznań: Zysk i S-ka.

Nęcka, Edward (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.

Schopenhauer, Artur (2008), Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa: Skrypt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jeran
Prowadzący grup: Agnieszka Jeran
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jeran
Prowadzący grup: Agnieszka Jeran
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jeran
Prowadzący grup: Agnieszka Jeran
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)