Metodyka studiowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODL-MES |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka studiowania |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na semestrze I socjologii I stopnia Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Kurs porusza problematykę związaną z szeroko rozumianymi studiami w Instytucie Socjologii UAM. Tematyka zajęć koncentruje się przede wszystkim wokół następujących zagadnień: (1) formalne aspekty studiów (struktura uczelni, regulamin studiów, prawa i obowiązku studenta), (2) filozofia programu studiów socjologicznych oraz (3) skuteczne sposoby studiowania. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom organizacji studiów socjologicznych w Instytucie Socjologii UAM oraz przygotowanie ich do możliwie najbardziej efektywnego zdobywania wiedzy. Poprzez przedstawienie studentom formalnych aspektów studiowania oraz możliwości stypendialnych zdobędą oni informacje potrzebne do funkcjonowania w ramach struktury uniwersyteckiej. Natomiast dzięki zajęciom poruszającym zagadnienia związane z prawami autorskimi, źródłami informacji o charakterze naukowym oraz formami twórczości naukowej (m.in. przygotowanie i redagowanie prac pisemnych, sposoby cytowania, najbardziej rozpowszechnione standardy bibliograficzne) studenci nabędą umiejętności przydatne w trakcie innych zajęć oraz przy pisaniu prac (zwłaszcza zaliczeniowych i magisterskich). Praca własna studentów polegać będzie na przedstawieniu w czasie zajęć wybranych tematów związanych m.in. ze skutecznym uczeniem się oraz przygotowywaniem notatek i prezentacji. Z jednej strony umożliwi to studentom wybór metod im odpowiadających, z drugiej strony natomiast pozwoli na przećwiczenie pracy w grupach oraz publicznej prezentacji efektów własnej pracy. Późniejsza dyskusja na forum grupy będzie miała na celu krytyczną analizę tak wspomnianych metod, jak i samego sposobu ich prezentacji. |
Literatura: |
Cieciura, Marek (2007), Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa: Grafmar. Kwiek, Marek (2004), Narodziny uniwersytetu z ducha nowoczesności. Uwagi o transformacjach instytucji w epoce globalnej, "Principia. Pisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej", tom xxxvii-xxxviii, ss. 45-60, Kraków. Mills, Charles Wright (2007), Wyobraźnia socjologiczna, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN: O rzemiośle intelektualnym (ss. 301-342). Morison, Muray, Pey, Jim (1999), Pisanie esejów z socjologii. Poradnik dla studentów, Poznań: Zysk i S-ka. Nęcka, Edward (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne. Schopenhauer, Artur (2008), Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa: Skrypt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jeran | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jeran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jeran | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jeran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jeran | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jeran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.