Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-PCDL-PES
Kod Erasmus / ISCED: 14.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0921) Opieka nad osobami starszymi i dorosłymi niepełnosprawnymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty dla 6 semestru pracy socjalnej
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

praca socjalna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1.Przekazanie wiedzy dotyczącej pedagogiki specjalnej jako nauki

2.Poznanie aparatu terminologicznego występującego w pedagogice specjalnej

3.Poznanie specyfiki otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji;

4. Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów radzenia sobie osoby z jej niepełnosprawnością;

5 Poznanie specyfiki psychospolecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością oraz skierowanej do tej grupy osób oferty edukacyjno-terapeutycznej.

6. Popoznanie problemów rodziców i rodzeństwa osób z niepełnosprawnością oraz rozwinięcie umiejętności analizowania ich sytuacji

psychospołecznej z uwzględnieniem temporalnym

6. Kształtowanie umiejętności stosowania narracji pozytywnej dotyczącej osób z niepełnosprawnościami

7. Zapoznanie z nowymi nurtami pojawiającymi się w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością (krytyczne studia nad niepełnosprawnością, nurt emancypacyjny).

8. Zapoznanie z treścią dokumnetów stauujących prawa osób z niepełnosrawnością (Kowencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami, Ustawa o rehabilitacji społlecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych)

9.Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia prezentacji w małych grupach


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wiedza z zakresu: psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zakład Pedagogiki Specjalnej

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- wykład,

- konwersatorium,

- zajęcia warsztatowe,

- wyjścia studyjne,

- projekty reazliowane przez grupę studnetów.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1. Wykład: 30 godz.,

2. Konwersatorium: 30 godz.

3. Lektura zalecanych pozycji bibliograficznych: 30 godz.

4. Przygotowanie do pisemnego kolokwium: 15 godz.

5. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.




Razem: 120 godz., 4 punktów ECTS

Skrócony opis:

Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (uszkodzenie, modele niepełnosprawności, stopnie niepełnosprawności, upośledzenie, rehabilitacja, rewalidacja, integracja, inkluzja, empowerment).Charakterystyka instytucji zajmujących się rehabilitacją osób z niepełnosprawnością. Pozytywne i negatywne cechy otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji.Nurt normalizacyjny w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.

Specyfika procesu rehabilitacji i oferta edukacyjno-rehabilitacyjna dla osób z: a) uszkodzonym narządem wzroku, b) uszkodzonym narządem słuchu, c) uszkodzonym narządem ruchu, e) niepełnosprawnością intelektualną, f) cechami autystycznymi, g) chorobą przewlekłą.

Percepcja niepełnosprawności z perspektywy: a) osoby nią dotkniętej, b) członków rodziny osoby z niepełnosprawnością (rodziców, rodzeństwa), c) społeczeństwa. Praktyki marginalizacyjne i dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym.

Pełny opis:

Przedmiot współczesnej teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; systematyka, działy i dziedziny pedagogiki specjalnej, kierunki badań naukowych.

Teoria i praktyka opieki, terapii, edukacji i rehabilitacji osób

z niepełnosprawnością podstawowe etapy i ogniwa, metody i zasady.

Problemy adaptacji i edukacji osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie - mity i fakty, możliwości, integracja i normalizacja.

Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka.

Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością sensoryczną (uszkodzonym wzrokiem, słuchem), z niepełnosprawnością ruchową, chorych przewlekle, z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

Oddziaływanie pedagogiczne i rehabilitacyjne jako proces interpersonalny. Metody opieki, pomocy, terapii, indywidualnego kształcenia i wychowania oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Świat ludziom niepełnosprawnym - zagadnienia międzynarodowej i europejskiej polityki społecznej i edukacyjnej. Dokumnety krajowe i międzynardowe statuujące prawa osób z niepełnosprawnościami (Konwencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami). Dis/ability sudies w pedagogice specjlanej - przejawy, egzemplifkiacja.

Literatura:

Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic!

Dykcik, W. (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gustavsson, A., Tøssebro, J., Zakrzewska-Manterys, E. (2003). Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie umysłowe w społecznym

w zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo "Żak".

Kowalik, S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Warszawa: Interart.

Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków:

Oficyna Wydawnicza"Impuls".

Obuchowska, I. (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.

Smith D.D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP

Efekty uczenia się:

Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: a) pedagogiki specjalnej jako teorii i praktyki oraz jej aparatu pojęciowego, b) instytucji rehabilitacyjnych i specyfiki ich funkcjonowania, c) problemów etycznych pojawiających się w procesie rehabilitacji, d) psychospołecznego funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sensoryczną, ruchową, intelektualną, cechami autystycznymi, choroba przewlekłą, e) funkcjonowania rodziny osoby z niepełnosprawnością, f) stosunku społeczeństwa do osoby z niepełnosprawnością.

Student rozumie: a) istotę procesu rehabilitacji, który jest realizowany w ramach otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) mechanizmy funkcjonowania w sferze poznawczej, społecznej, motorycznej osób: niewidomych, niesłyszących, niepełnosprawnych ruchowo, niepełnosprawnych intelektualnie, osób z cechami autystycznymi i przewlekle chorych, c) istotę procesu godzenia się osoby z jej niepełnosprawnością, d) istotę godzenia się rodziców z niepełnosprawnością dziecka.

Student potrafi: a) zaprojektować eliminację negatywnych cech otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) przewidzieć problemy mogące pojawić się w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i skonstruować program ich zapobiegania, c) skonstruować program wspierania osoby z niepełnosprawnością w trakcie przebiegu procesu godzenia się z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, d) skonstruować program wspierania rodziny osoby z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, e) wyróżnić praktyki dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym i zawodowym oraz strategie ich przeciwdziałania.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacje mulitmedialne, projekty grupowe, pisemne kolokwium, pisemny egzamin

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Celina Czech-Włodarczyk, Danuta Kopeć, Łukasz Rogowski, Aldona Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pawelczak
Prowadzący grup: Celina Czech-Włodarczyk, Katarzyna Pawelczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pawelczak
Prowadzący grup: Celina Czech-Włodarczyk, Danuta Kopeć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kopeć
Prowadzący grup: Martyna Bączyk, Danuta Kopeć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)