Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-PCDL-PES |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.5
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty dla 6 semestru pracy socjalnej Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | praca socjalna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1.Przekazanie wiedzy dotyczącej pedagogiki specjalnej jako nauki 2.Poznanie aparatu terminologicznego występującego w pedagogice specjalnej 3.Poznanie specyfiki otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji; 4. Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów radzenia sobie osoby z jej niepełnosprawnością; 5 Poznanie specyfiki psychospolecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością oraz skierowanej do tej grupy osób oferty edukacyjno-terapeutycznej. 6. Popoznanie problemów rodziców i rodzeństwa osób z niepełnosprawnością oraz rozwinięcie umiejętności analizowania ich sytuacji psychospołecznej z uwzględnieniem temporalnym 6. Kształtowanie umiejętności stosowania narracji pozytywnej dotyczącej osób z niepełnosprawnościami 7. Zapoznanie z nowymi nurtami pojawiającymi się w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością (krytyczne studia nad niepełnosprawnością, nurt emancypacyjny). 8. Zapoznanie z treścią dokumnetów stauujących prawa osób z niepełnosrawnością (Kowencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami, Ustawa o rehabilitacji społlecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych) 9.Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia prezentacji w małych grupach |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza z zakresu: psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Zakład Pedagogiki Specjalnej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład, - konwersatorium, - zajęcia warsztatowe, - wyjścia studyjne, - projekty reazliowane przez grupę studnetów. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1. Wykład: 30 godz., 2. Konwersatorium: 30 godz. 3. Lektura zalecanych pozycji bibliograficznych: 30 godz. 4. Przygotowanie do pisemnego kolokwium: 15 godz. 5. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Razem: 120 godz., 4 punktów ECTS |
Skrócony opis: |
Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (uszkodzenie, modele niepełnosprawności, stopnie niepełnosprawności, upośledzenie, rehabilitacja, rewalidacja, integracja, inkluzja, empowerment).Charakterystyka instytucji zajmujących się rehabilitacją osób z niepełnosprawnością. Pozytywne i negatywne cechy otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji.Nurt normalizacyjny w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Specyfika procesu rehabilitacji i oferta edukacyjno-rehabilitacyjna dla osób z: a) uszkodzonym narządem wzroku, b) uszkodzonym narządem słuchu, c) uszkodzonym narządem ruchu, e) niepełnosprawnością intelektualną, f) cechami autystycznymi, g) chorobą przewlekłą. Percepcja niepełnosprawności z perspektywy: a) osoby nią dotkniętej, b) członków rodziny osoby z niepełnosprawnością (rodziców, rodzeństwa), c) społeczeństwa. Praktyki marginalizacyjne i dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym. |
Pełny opis: |
Przedmiot współczesnej teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; systematyka, działy i dziedziny pedagogiki specjalnej, kierunki badań naukowych. Teoria i praktyka opieki, terapii, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością podstawowe etapy i ogniwa, metody i zasady. Problemy adaptacji i edukacji osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie - mity i fakty, możliwości, integracja i normalizacja. Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka. Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością sensoryczną (uszkodzonym wzrokiem, słuchem), z niepełnosprawnością ruchową, chorych przewlekle, z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Oddziaływanie pedagogiczne i rehabilitacyjne jako proces interpersonalny. Metody opieki, pomocy, terapii, indywidualnego kształcenia i wychowania oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Świat ludziom niepełnosprawnym - zagadnienia międzynarodowej i europejskiej polityki społecznej i edukacyjnej. Dokumnety krajowe i międzynardowe statuujące prawa osób z niepełnosprawnościami (Konwencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami). Dis/ability sudies w pedagogice specjlanej - przejawy, egzemplifkiacja. |
Literatura: |
Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! Dykcik, W. (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Gustavsson, A., Tøssebro, J., Zakrzewska-Manterys, E. (2003). Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie umysłowe w społecznym w zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo "Żak". Kowalik, S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa: Interart. Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza"Impuls". Obuchowska, I. (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. Smith D.D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS. Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP |
Efekty uczenia się: |
Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: a) pedagogiki specjalnej jako teorii i praktyki oraz jej aparatu pojęciowego, b) instytucji rehabilitacyjnych i specyfiki ich funkcjonowania, c) problemów etycznych pojawiających się w procesie rehabilitacji, d) psychospołecznego funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sensoryczną, ruchową, intelektualną, cechami autystycznymi, choroba przewlekłą, e) funkcjonowania rodziny osoby z niepełnosprawnością, f) stosunku społeczeństwa do osoby z niepełnosprawnością. Student rozumie: a) istotę procesu rehabilitacji, który jest realizowany w ramach otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) mechanizmy funkcjonowania w sferze poznawczej, społecznej, motorycznej osób: niewidomych, niesłyszących, niepełnosprawnych ruchowo, niepełnosprawnych intelektualnie, osób z cechami autystycznymi i przewlekle chorych, c) istotę procesu godzenia się osoby z jej niepełnosprawnością, d) istotę godzenia się rodziców z niepełnosprawnością dziecka. Student potrafi: a) zaprojektować eliminację negatywnych cech otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) przewidzieć problemy mogące pojawić się w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i skonstruować program ich zapobiegania, c) skonstruować program wspierania osoby z niepełnosprawnością w trakcie przebiegu procesu godzenia się z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, d) skonstruować program wspierania rodziny osoby z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, e) wyróżnić praktyki dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym i zawodowym oraz strategie ich przeciwdziałania. |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacje mulitmedialne, projekty grupowe, pisemne kolokwium, pisemny egzamin 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Celina Czech-Włodarczyk, Danuta Kopeć, Łukasz Rogowski, Aldona Żurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pawelczak | |
Prowadzący grup: | Celina Czech-Włodarczyk, Katarzyna Pawelczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pawelczak | |
Prowadzący grup: | Celina Czech-Włodarczyk, Danuta Kopeć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Kopeć | |
Prowadzący grup: | Martyna Bączyk, Danuta Kopeć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.