Psychometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSZ5-PMK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychometria |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na VI semestrze psychologii niestacjonarnej Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Psychologia - studia niestacjonarne |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | W ramach tego przedmiotu studenci poznają klasyczne psychometryczne kryteria dobroci testów psychologicznych - tych stosowanych w praktyce badawczej jak i tych stosowanych w praktyce diagnostycznej. Wiedza ta obejmuje zarówno problematykę konstrukcji jak i problematykę stosowania testów psychologicznych. Zajęcia nie są przeglądem dostępnych technik i metod, lecz zorganizowane są wokół ogólniejszych zagadnień dotyczących natury pomiaru testowego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ukończony przedmiot: Metodologia z elementami statystyki (1 część) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | W zakładce Materiały od prowadzących na stronie WPiK |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład i konwersatorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychometrią, czyli teorią pomiaru w psychologii oraz zasadami stosowania i konstruowania testów psychologicznych. |
Pełny opis: |
Test psychometryczny jako narzędzie pomiaru Procedura standaryzacji Wprowadzenie do teorii rzetelności testów psychologicznych Trafność testu Normalizacja Adaptacja kulturowa i psychometryczna Konstruowanie testu – podstawowe procedury konstrukcji Konstruowanie testu – podstawowe procedury analizy Etyczne i społeczne aspekty badań testowych |
Literatura: |
American Psychological Association, APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Anastasi A., Urbina, S (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Brzezinski J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, część V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych - wybrane zagadnienia). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. Ciechanowicz A. (red.) (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa: PTP, LTD. Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN. Ricks, J. Jr. (1993). Normy lokalne - kiedy i dlaczego? W: J. Brzeziński, E. Hornowska (Eds.), Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej (s. 49 - 58). Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: SCHOLAR (rozdział 2 i fragmenty rozdziału 3). |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI (K_U04) Umiejętność posługiwania się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu psychometrii (K_U14) Umiejętność interpretowania wyników testowych i trafnego oraz refleksyjnego formułowania wniosków diagnostycznych na ich podstawie KOMPETENCJE (K_K05 Korzystanie ze zdobytej wiedzy o standardach prawidłowego doboru i stosowania testowych form narzędzi badawczych (K_ )7) Umiejętność prowadzenia badań testowych WIEDZA (K_W09) Dysponowanie wiedzą dotyczącą natury pomiaru testowego (K_W011) Dysponowanie wiedzą obejmującą klasyczne kryteria dobroci testów psychologicznych, umiejętność odróżniania testu psychologicznego od pseudo-testu |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny: 60% możliwych do uzyskania punktów - ocena dostateczna Konwersatorium: obecność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.