Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychometria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSZ5-PMK
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychometria
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na VI semestrze psychologii niestacjonarnej
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Psychologia - studia niestacjonarne

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

W ramach tego przedmiotu studenci poznają klasyczne psychometryczne kryteria dobroci testów psychologicznych - tych stosowanych w praktyce badawczej jak i tych stosowanych w praktyce diagnostycznej. Wiedza ta obejmuje zarówno problematykę konstrukcji jak i problematykę stosowania testów psychologicznych. Zajęcia nie są przeglądem dostępnych technik i metod, lecz zorganizowane są wokół ogólniejszych zagadnień dotyczących natury pomiaru testowego.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Ukończony przedmiot: Metodologia z elementami statystyki (1 część)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W zakładce Materiały od prowadzących na stronie WPiK

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład i konwersatorium

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychometrią, czyli teorią pomiaru w psychologii oraz zasadami stosowania i konstruowania testów psychologicznych.

Pełny opis:

Test psychometryczny jako narzędzie pomiaru

Procedura standaryzacji

Wprowadzenie do teorii rzetelności testów psychologicznych

Trafność testu

Normalizacja

Adaptacja kulturowa i psychometryczna

Konstruowanie testu – podstawowe procedury konstrukcji

Konstruowanie testu – podstawowe procedury analizy

Etyczne i społeczne aspekty badań testowych

Literatura:

American Psychological Association, APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Anastasi A., Urbina, S (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Brzezinski J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, część V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych - wybrane zagadnienia). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Ciechanowicz A. (red.) (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa: PTP, LTD.

Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN.

Ricks, J. Jr. (1993). Normy lokalne - kiedy i dlaczego? W: J. Brzeziński, E. Hornowska (Eds.), Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej (s. 49 - 58). Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: SCHOLAR (rozdział 2 i fragmenty rozdziału 3).

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI

(K_U04) Umiejętność posługiwania się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu psychometrii

(K_U14) Umiejętność interpretowania wyników testowych i trafnego oraz refleksyjnego formułowania wniosków diagnostycznych na ich podstawie

KOMPETENCJE

(K_K05 Korzystanie ze zdobytej wiedzy o standardach prawidłowego doboru i stosowania testowych form narzędzi badawczych

(K_ )7) Umiejętność prowadzenia badań testowych

WIEDZA

(K_W09) Dysponowanie wiedzą dotyczącą natury pomiaru testowego

(K_W011) Dysponowanie wiedzą obejmującą klasyczne kryteria dobroci testów psychologicznych, umiejętność odróżniania testu psychologicznego od pseudo-testu

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin pisemny: 60% możliwych do uzyskania punktów - ocena dostateczna

Konwersatorium: obecność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Elżbieta Hornowska, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Joanna Urbańska, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)