Praca empiryczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSDM-EMP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praca empiryczna |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na psychologii na semestrze 6 Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Psychologia i kognitywistyka |
Cele kształcenia: | - nabywanie umiejętności pisania tekstów naukowych oraz przejrzystego prezentowania wyników przeprowadzonych badań zgodnie z przyjętymi standardami w psychologii - przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia badań empirycznych - próba praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas na studiach wiedzy deklaratywnej z zakresu poszczególnych przedmiotów obligatoryjnych ( z bloku podstawowego) - praca w zespole badawczym - poszerzenie warsztatu psychologa o wybrane techniki badawcze i analizy statystyczne - zwrócenie uwagi na aspekt etyczny działalności psychologa-badacza - samodzielna praca z tekstem naukowym |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Pozytywna ocena z konwersatorium, z przedmiotu: Metodologia z elementami statystyki. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Strony www prowadzących zajęcia w poszczególnych grupach lub materiały udostępniane przez nich indywidualnie |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. Dyskusja Praca z tekstem Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 30h pracy z nauczycielem + 65h pracy własnej (3 pkt) |
Skrócony opis: |
Zaprojektowanie, przeprowadzenie i opisanie przeprowadzonego badania empirycznego. |
Pełny opis: |
Zaprojektowanie pod kierunkiem osoby prowadzącej zajęcia badania empirycznego. Prowadzący pomaga opracować plan badawczy i dba o poprawność i etykę badania oraz sugeruje tematykę badań. Przeprowadzenie badania empirycznego na ludziach dorosłych z użyciem standardowych lub opracowanych przez siebie narzędzi badawczych. Napisanie raportu z badań spełniającego wymogi formalne standardu APA. |
Literatura: |
Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. (Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki, 25 maj 2004) http://www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf Eco, U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową : poradnik dla humanistów. Warszawa:WUW Murray, M . (2004). Jak pisać prace pisemne i prace badawcze oraz jak zdać egzamin z psychologii. Poznań: Zysk i S-ka. Nęcka, E., Stocki, R. (2006). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Universitas. Wawrzyniak, M., Cypryańska, M., Dąbrowska-Piber, K. (2008). Vademecum. Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Akademica SWPS. Wojciszke, B. (2004). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Poradniki statystyczne: SPSS Bedyńska, S., Brzezicka A. (2007). Statystyczny drogowskaz: praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica". Kwiatkowska, G. E., Stasiuk, K. (red.). (2008). SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin: Wyd. UMCS. Darmowy odpowiednik SPSS - JAMOVI (http://jamovi.org) Navarro, D.J., Foxcroft, D.R. (2019). Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70, free PDF). DOI: 10.24384/hgc3-7p15 JASP - darmowy program z zaimplementowaną statystyką bayesowską (http://jasp-stat.org) Goss-Sampson, M. A. (2019). Statistical Analysis in JASP 0.10.2: A Guide for Students (free PDF). |
Efekty uczenia się: |
Jest przygotowany merytorycznie do samodzielnego prowadzenia badań empirycznych Podejmuje próby praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas na studiach wiedzy deklaratywnej z zakresu poszczególnych przedmiotów obligatoryjnych (z bloku podstawowego) Nabywa umiejętności pisania tekstów naukowych oraz przejrzystego prezentowania wyników przeprowadzonych badań zgodnie z przyjętymi standardami w psychologii Podejmuje pracę w zespole badawczym i bierze odpowiedzialność za swoj wklad w pracę zespołu Dysponuje szerokim wachlarzem technik badawczych i analiz statystycznych Przestrzega zasad etycznych w badaniach naukowych, jako psycholog-badacz Podejmuje samodzielną pracę z tekstem naukowym Potrafi sceptycznie czytać doniesienia naukowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie pozytywnej oceny raportu z badań empirycznych, przygotowanego wg określonego i jednolitego wzorca: objętość raportu: od 10 do 20 stron znormalizowanego tekstu; termin oddania raportu i szczegółowe kryteria oceny zostaną podane na zajęciach; przyjęcie raportu wymaga dostarczenia pełnej dokumentacji z przeprowadzonych badań (zgody na badanie, materiały zastosowane w badaniach, baza danych w wersji elektronicznej); surowy materiał z badań należy przedstawić do akceptacji osoby prowadzącej; akceptacja surowego materiału z badań umożliwia ewentualną poprawę raportu, natomiast brak akceptacji – uniemożliwia poprawianie pracy zaliczeniowej; nie mam możliwości ponownego przeprowadzenia badań empirycznych w danym cyklu; osobami badanymi mogą zostać wyłącznie osoby dorosłe; badania nie mogą zostać przeprowadzone anonimowo za pośrednictwem Internetu; brak zaliczenia raportu z badań empirycznych skutkuje koniecznością powtarzania przedmiotu w kolejnym cyklu (w tym przejścia przez cały proces projektowania i realizacji pracy empirycznej); wszyscy członkowie danego zespołu otrzymują tę samą ocenę końcową (na podstawie oceny raportu z badań). Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): raport spełniający wszystkie normy naukowe, sformatowany wg standardu APA dobry plus (+db; 4,5): brak zastrzeżeń do formatu, pojedyncze braki w obszarze analizy i/lub interpretacji dobry (db; 4,0): poprawne wykonany projekt, jednak poszczególne elementy nie potwierdzają zaangażowania, mało wnikliwa interpretacja, niestandardowy format raportu dostateczny plus (+dst; 3,5): kompletny projekt z niewielkimi brakami merytorycznymi i/lub technicznymi dostateczny (dst; 3,0): kompletny projekt, ale z dużymi niedociągnięciami merytorycznymi i/lub technicznymi niedostateczny (ndst; 2,0): brak istotnych elementów projektu |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
KON
WT ŚR KON
KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kleka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Maciej Hanczakowski, Monika Jańczak, Paweł Kleka, Konrad Kośnik, Maciej Raś, Maja Stańko-Kaczmarek, Mariusz Urbański, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
KON
WT ŚR KON
KON
KON
CZ KON
KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kleka | |
Prowadzący grup: | Dominika Bartoszak, Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Maciej Hanczakowski, Natalia Nowaczyk, Maja Stańko-Kaczmarek, Filip Szumski, Katarzyna Zawadzka, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
KON
KON
KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kleka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Łukasz Kaczmarek, Konrad Kośnik, Maja Stańko-Kaczmarek, Filip Szumski, Katarzyna Zawadzka, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
KON
KON
KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kleka | |
Prowadzący grup: | Jarosław Grobelny, Marcin Jukiewicz, Paweł Kleka, Konrad Kośnik, Krzysztof Piątkowski, Maja Stańko-Kaczmarek, Filip Szumski, Małgorzata Wrzosek, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.