Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca empiryczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSDM-EMP
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca empiryczna
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na psychologii na semestrze 6
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Psychologia i kognitywistyka

Cele kształcenia:

- nabywanie umiejętności pisania tekstów naukowych oraz przejrzystego prezentowania wyników przeprowadzonych badań zgodnie z przyjętymi standardami w psychologii

- przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia badań empirycznych

- próba praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas na studiach wiedzy deklaratywnej z zakresu poszczególnych przedmiotów obligatoryjnych ( z bloku podstawowego)

- praca w zespole badawczym

- poszerzenie warsztatu psychologa o wybrane techniki badawcze i analizy statystyczne

- zwrócenie uwagi na aspekt etyczny działalności psychologa-badacza

- samodzielna praca z tekstem naukowym


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Pozytywna ocena z konwersatorium, z przedmiotu: Metodologia z elementami statystyki.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Strony www prowadzących zajęcia w poszczególnych grupach lub materiały udostępniane przez nich indywidualnie

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień.

Dyskusja

Praca z tekstem

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

30h pracy z nauczycielem + 65h pracy własnej (3 pkt)

Skrócony opis:

Zaprojektowanie, przeprowadzenie i opisanie przeprowadzonego badania empirycznego.

Pełny opis:

Zaprojektowanie pod kierunkiem osoby prowadzącej zajęcia badania empirycznego. Prowadzący pomaga opracować plan badawczy i dba o poprawność i etykę badania oraz sugeruje tematykę badań.

Przeprowadzenie badania empirycznego na ludziach dorosłych z użyciem standardowych lub opracowanych przez siebie narzędzi badawczych.

Napisanie raportu z badań spełniającego wymogi formalne standardu APA.

Literatura:

Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. (Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki, 25 maj 2004) http://www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf

Eco, U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową : poradnik dla humanistów. Warszawa:WUW

Murray, M . (2004). Jak pisać prace pisemne i prace badawcze oraz jak zdać egzamin z psychologii. Poznań: Zysk i S-ka.

Nęcka, E., Stocki, R. (2006). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Universitas.

Wawrzyniak, M., Cypryańska, M., Dąbrowska-Piber, K. (2008). Vademecum. Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Akademica SWPS.

Wojciszke, B. (2004). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Poradniki statystyczne:

SPSS

Bedyńska, S., Brzezicka A. (2007). Statystyczny drogowskaz: praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica".

Kwiatkowska, G. E., Stasiuk, K. (red.). (2008). SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin: Wyd. UMCS.

Darmowy odpowiednik SPSS - JAMOVI (http://jamovi.org)

Navarro, D.J., Foxcroft, D.R. (2019). Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70, free PDF). DOI: 10.24384/hgc3-7p15

JASP - darmowy program z zaimplementowaną statystyką bayesowską (http://jasp-stat.org)

Goss-Sampson, M. A. (2019). Statistical Analysis in JASP 0.10.2: A Guide for Students (free PDF).

Efekty uczenia się:

Jest przygotowany merytorycznie do samodzielnego prowadzenia badań empirycznych

Podejmuje próby praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas na studiach wiedzy deklaratywnej z zakresu poszczególnych przedmiotów obligatoryjnych (z bloku podstawowego)

Nabywa umiejętności pisania tekstów naukowych oraz przejrzystego prezentowania wyników przeprowadzonych badań zgodnie z przyjętymi standardami w psychologii

Podejmuje pracę w zespole badawczym i bierze odpowiedzialność za swoj wklad w pracę zespołu

Dysponuje szerokim wachlarzem technik badawczych i analiz statystycznych

Przestrzega zasad etycznych w badaniach naukowych, jako psycholog-badacz

Podejmuje samodzielną pracę z tekstem naukowym

Potrafi sceptycznie czytać doniesienia naukowe

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie pozytywnej oceny raportu z badań empirycznych, przygotowanego wg określonego i jednolitego wzorca:

objętość raportu: od 10 do 20 stron znormalizowanego tekstu;

termin oddania raportu i szczegółowe kryteria oceny zostaną podane na zajęciach;

przyjęcie raportu wymaga dostarczenia pełnej dokumentacji z przeprowadzonych badań (zgody na badanie, materiały zastosowane w badaniach, baza danych w wersji elektronicznej);

surowy materiał z badań należy przedstawić do akceptacji osoby prowadzącej; akceptacja surowego materiału z badań umożliwia ewentualną poprawę raportu, natomiast brak akceptacji – uniemożliwia poprawianie pracy zaliczeniowej; nie mam możliwości ponownego przeprowadzenia badań empirycznych w danym cyklu;

osobami badanymi mogą zostać wyłącznie osoby dorosłe; badania nie mogą zostać przeprowadzone anonimowo za pośrednictwem Internetu;

brak zaliczenia raportu z badań empirycznych skutkuje koniecznością powtarzania przedmiotu w kolejnym cyklu (w tym przejścia przez cały proces projektowania i realizacji pracy empirycznej);

wszyscy członkowie danego zespołu otrzymują tę samą ocenę końcową (na podstawie oceny raportu z badań).

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): raport spełniający wszystkie normy naukowe, sformatowany wg standardu APA

dobry plus (+db; 4,5): brak zastrzeżeń do formatu, pojedyncze braki w obszarze analizy i/lub interpretacji

dobry (db; 4,0): poprawne wykonany projekt, jednak poszczególne elementy nie potwierdzają zaangażowania, mało wnikliwa interpretacja, niestandardowy format raportu

dostateczny plus (+dst; 3,5): kompletny projekt z niewielkimi brakami merytorycznymi i/lub technicznymi

dostateczny (dst; 3,0): kompletny projekt, ale z dużymi niedociągnięciami merytorycznymi i/lub technicznymi

niedostateczny (ndst; 2,0): brak istotnych elementów projektu

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kleka
Prowadzący grup: Łukasz Budzicz, Mykola Chumak, Aleksandra Frydrysiak, Marta Glinka, Jerzy Gościniak, Paweł Kleka, Konrad Kośnik, Maja Stańko-Kaczmarek, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kleka
Prowadzący grup: Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Maciej Hanczakowski, Monika Jańczak, Paweł Kleka, Konrad Kośnik, Maciej Raś, Maja Stańko-Kaczmarek, Mariusz Urbański, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kleka
Prowadzący grup: Dominika Bartoszak, Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Maciej Hanczakowski, Natalia Nowaczyk, Maja Stańko-Kaczmarek, Filip Szumski, Katarzyna Zawadzka, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kleka
Prowadzący grup: Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Łukasz Kaczmarek, Konrad Kośnik, Maja Stańko-Kaczmarek, Filip Szumski, Katarzyna Zawadzka, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)