Metodologia komunikacji i badań interdyscyplinarnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-MKB-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia komunikacji i badań interdyscyplinarnych |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie z terminologią interdyscyplinarności nauki; - zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami interdyscyplinarności nauki; - zapoznanie z koncepcją działania jako teorią integrującą różne dyscypliny nauki. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | ---- |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student uczestniczący w ćwiczeniach powinien znać podstawy z zakresu wiedzy epistemologicznej, znać najważniejsze koncepcje metodologiczne. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w Bibliotece IKE UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, dyskusja |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z problematyką metodologiczną w aspekcie interdyscyplinarności badań naukowych. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia. Wprowadzenie w terminologię i problematykę interdyscyplinarności. Przybliżenie problematyki płaszczyzn badań interdyscyplinarnych. Scharakteryzowanie sposobów klasyfikacji nauk. Przybliżenie problemów metodologicznych i teoretycznych badań interdyscyplinarnych. Omówienie ewentualnych zastosowań perspektywy interdyscyplinarnej we własnych działaniach poznawczych. |
Literatura: |
S. Wierzchosławski, Wielodyscyplinarność i interdyscyplinarność statystycznych badań zjawisk społecznych, w: Studia Demograficzne 1(155), 2009 E. Geblewicz, T. Kotarbiński, Z. Kowalewski, W. Osińska (red.), Problemy epistemologii pragmatycznej, Wrocław 1972. W. Krajewski, W. Strawiński (red.), O uniwersalności i jedności nauki, Warszawa 1993. L. Nowak, O skrytej jedności nauk społecznych i przyrodniczych, w: Nauka, nr 1, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wyjaśnić podstawowe terminy i pojęcia związane z interdyscyplinarnością nauki - omówić różne płaszczyzny interdyscyplinarności - zrozumieć podstawowe problemy klasyfikacji nauk - zrozumieć warunki metodologiczne i teoretyczne badań interdyscyplinarnych - zastosować poznaną wiedzę do ujmowania własnych działań poznawczych w sposób interdyscyplinarny |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Praktyki zawodowe: |
------ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.