Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia komunikacji i badań interdyscyplinarnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-MKB-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia komunikacji i badań interdyscyplinarnych
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- zapoznanie z terminologią interdyscyplinarności nauki;

- zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami interdyscyplinarności nauki;

- zapoznanie z koncepcją działania jako teorią integrującą różne dyscypliny nauki.


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

----

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student uczestniczący w ćwiczeniach powinien znać podstawy z zakresu wiedzy epistemologicznej, znać najważniejsze koncepcje metodologiczne.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały dostępne w Bibliotece IKE UAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, dyskusja

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z problematyką metodologiczną w aspekcie interdyscyplinarności badań naukowych.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia.

Wprowadzenie w terminologię i problematykę interdyscyplinarności.

Przybliżenie problematyki płaszczyzn badań interdyscyplinarnych.

Scharakteryzowanie sposobów klasyfikacji nauk.

Przybliżenie problemów metodologicznych i teoretycznych badań interdyscyplinarnych.

Omówienie ewentualnych zastosowań perspektywy interdyscyplinarnej we własnych działaniach poznawczych.

Literatura:

S. Wierzchosławski, Wielodyscyplinarność i interdyscyplinarność statystycznych badań zjawisk społecznych, w: Studia Demograficzne 1(155), 2009

E. Geblewicz, T. Kotarbiński, Z. Kowalewski, W. Osińska (red.), Problemy epistemologii pragmatycznej, Wrocław 1972.

W. Krajewski, W. Strawiński (red.), O uniwersalności i jedności nauki, Warszawa 1993.

L. Nowak, O skrytej jedności nauk społecznych i przyrodniczych, w: Nauka, nr 1, 1998.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- wyjaśnić podstawowe terminy i pojęcia związane z interdyscyplinarnością nauki

- omówić różne płaszczyzny interdyscyplinarności

- zrozumieć podstawowe problemy klasyfikacji nauk

- zrozumieć warunki metodologiczne i teoretyczne badań interdyscyplinarnych

- zastosować poznaną wiedzę do ujmowania własnych działań poznawczych w sposób interdyscyplinarny

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Praktyki zawodowe:

------

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)