Filozofia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-FK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cel (cele) modułu kształcenia C1 - zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami filozofii kultury C2 - zapoznanie z najważniejszymi historycznymi koncepcjami filozoficznego namysłu nad kulturą C3 - wprowadzenie podstawowych pojęć współczesnej filozofii kultury takich jak modernizm i postmodernizm, nowoczesność i ponowoczesność i związanych z nimi zagadnień problemowych C4 - wykształcenie umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych i krytycznego namysłu nad nimi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu filozofii, historii kultury, teorii kultury i wiedzy o kulturze |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | biblioteka IKE UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład połaczony z dyskusją, |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Praca własna studenta# 20 Czytanie wskazanej literatury Praca własna studenta# 20 Przygotowanie do zajęć SUMA GODZIN 55 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2 |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Wprowadzenie podstawowej terminologii i źródeł filozoficznej refleksji nad kulturą; przedstawienie specyfiki filozoficznej refleksji nad kulturą. Przedstawienie najważniejszych koncepcji filozoficznych definiujących kulturę w porządku historycznym Wprowadzenie podstawowych opozycji wobec kultury (cywilizacja, natura, etc.) w ujęciu filozoficznym Przedstawienie najważniejszych koncepcji filozoficznych definiujących i interpretujących kulturę współczesną, w szczególności nowoczesność i ponowoczesność jako formacje kulturowe Krytyka kultury współczesnej z perspektywy filozoficznego namysłu nad kulturą. Omówienie procesów w obszarze kultury najnowszej (globalizacja, macdonaldyzacja) |
Literatura: |
Welsch W., Nasza postmodernistyczna moderna, Warszawa 1998 R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa 2009 H. Schnadelbach, Kultura, w: Martens Schnadelbach, Filozofia, Podstawowe pytania, Warszawa 1995 Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, Warszawa 1991 G. Simmel, Filozofia kultury, Kraków 2006 W. Benjamin, Anioł historii, Poznań 1996 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Zastosować we właściwym kontekście terminologię i pojęcia używane w obszarze filozofii kultury Wskazać w porządku historycznym rozwój podstawowych pojęć i zagadnień filozoficznego namysłu nad kulturą Rozumieć i właściwie interpretować zjawiska zachodzące w sferze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej i jej filozoficznych interpretacji Zinterpretować we właściwym kontekście zjawiska kulturowe współkształtujące nowoczesność i ponowoczesność jako formacje kulturowe Wykorzystywać teorie oraz terminologię z zakresu filozofii kultury do analiz procesów zachodzących w sferze kultury Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.