Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziedzictwo kulturowe Ziemi Gnieźnieńskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-DKZG-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziedzictwo kulturowe Ziemi Gnieźnieńskiej
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

PROJEKTOWANIE KULTURY

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celami podstawowymi są:

- zapoznanie słuchaczy z dziedzictwem kulturowym Ziemi Gnieźnieńskiej,


- zaznajomienie uczestników zajęć z dziejami i historią kultury na Ziemi Gnieźnieńskiej na przestrzeni ostatnich jedenastu wieków

- zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w historii Gniezna, z postaciami historycznymi związanymi z tym ośrodkiem oraz z jego najważniejszymi zabytkami architektury i sztuki.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość podstaw historii Polski i dziejów jej kultury od X do końca XX wieku oraz umiejętność bezbłędnego porozumiewania się w mowie i piśmie w języku polskim.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

- Biblioteka Instytutu Kultury Europejskiej UAM


- Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu


- Biblioteka Instytutu Historii UAM w Poznaniu


- Biblioteka Instytutu Historii Sztuki w Poznaniu


- w zależności od potrzeb - pozostałe biblioteki w Poznaniu oraz zasoby wirtualne


- literatura w formie PDF udostępniona przez prowadzącego wykład

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

metoda podające: wykład połączony z prezentacją multimedialną.


metoda aktywizująca: dyskusja


Z powodu pandemii i związanych z nią obostrzeń sanitarnych, niemożliwe jest przeprowadzenie wykładów w terenie (katedra gnieźnieńska, Muzeum Archidiecezjalne, Muzeum Początków Państwa Polskiego, Archiwum Państwowe i Archiwum Archidiecezjalne)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 15 godz.


Praca własna studenta:

- przygotowanie do zajęć: 15

- czytanie wskazanej literatury: 25


Punkty ECTS: 2

Literatura:

Literatura podstawowa:

Gniezno. Pierwsza stolica Polski, miasto świętego Wojciecha. Katalog wystawy, Gniezno1995;

Gniezno Mater Ecclesiarum Poloniae. Katalog wystawy, Gniezno 2000

Dzieje Gniezna. Pierwszej stolicy Polski, red. J. Dobosz, Gniezno 2016

Przemysław Mrozowski, Poczet Arcybiskupów Gnieźnieńskich i Prymasów Polski, Warszawa 2003

w razie potrzeby - literatura uzupełniająca:

- Dzieje Gniezna, red. J. Topolski, Warszawa 1965.

- Dzieje Wielkopolski, t. 1-2, red. J. Topolski, W. Jakóbczyk, Poznań 1965-1969.

- Encyklopedia Gniezna i Ziemi Gnieźnieński, red. A.W. Mikołajczak, Gniezno 2011.

- Gniezno na europejskim szlaku Milenijnym 1997 i 2000. Studia i materiały, red. A.W. Mikołajczak, Gniezno 2002.

- Michałowski M.W., Gniezno i Powiat Gnieźnieński. Widoki dawne i współczesne, Gniezno 2003.

- Sztuka polska czasów średniowiecza, red. G. Chmarzyński, Warszawa 1953.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

Studentka/Student:

- opierając się na źródłach pisanych, archeologicznych oraz artystycznych, potrafi uzasadnić wyjątkowe polityczne, ideowe i religijne znaczenie Gniezna dla wczesnopiastowskiego władztwa.

- zna historię życia biskupa praskiego Wojciecha oraz jego znaczenie dla Gniezna i państwa Bolesława Chrobrego i dziejów Polski

- potrafi nakreślić historyczne okoliczności powstania Drzwi Gnieźnieńskich oraz wskazać artystyczne inspiracje ich twórców, a także przeprowadzić gruntowną analizę ikonograficzną dzieła sztuki

- ma świadomość znaczenia średniowiecznego Gniezna jako ośrodka kultury pisma oraz zna najwybitniejsze jej zabytki

- zna historię przemian stylistycznych i kolejnych faz przebudowy katedry gnieźnieńskiej począwszy od X wieku do czasów współczesnych

- zna najważniejsze wydarzenia i postaci z historii arcybiskupstwa gnieźnieńskiego oraz potrafi na przykładzie konkretnych zabytków sztuki przedstawić problematykę mecenatu artystycznego gnieźnieńskich metropolitów i kanoników

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach,

- aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć,

- przygotowanie studenta i umiejętność korzystania z wiedzy odnoszącej się do prezentowanych treści,

- znajomość literatury przedmiotu,

- zdanie końcowego egzaminu

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

EGZAMIN ODBĘDZIE SIĘ W FORMIE ZDALNEJ, W DNIU 16 LUTEGO 2021 ROKU - POCZĄTEK O GODZINIE 9.00.

Problematyka do egzaminu:

1. Chronologia i etapy powstawania grodu w Gnieźnie oraz funkcje poszczególnych jego części.

2. Gród gnieźnieński jako centrum życia politycznego, religijnego oraz centrum ideowo-symboliczne dla dynastii Piastów (miejsce spotkań politycznych, miejsce deponowania relikwii świętych, centrum życia religijnego, miejsce koronacji królewskich.

3. Zjazd Gnieźnieński w 1000 roku.

4. Gnieźnieńska katedra do schyłku XII wieku – chronologia i fazy jej budowy.

5. Mieszko III Stary i renowacja gnieźnieńskiej katedry na przełomie XII i XIII wieku.

6. Drzwi Gnieźnieńskie – okoliczności ich powstania i funkcja ideowa.

7. Proces powstawania opowieści o św. Wojciechu na Drzwiach Gnieźnieńskich

8. Poziomy narracji na Drzwiach Gnieźnieńskich (literalna i symboliczna).

9. Gotycka katedra w Gnieźnie (fazy jej budowy i źródła artystyczne jej formy) i jej budowniczy abp. Jarosław Bogoria-Skotnicki

10. Konfesja św. Wojciecha – jej historia od 997 roku do II wojny światowej.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Wasilkiewicz, Leszek Wetesko
Prowadzący grup: Kamil Wasilkiewicz, Leszek Wetesko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)