Dziedzictwo kulturowe Ziemi Gnieźnieńskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-DKZG-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe Ziemi Gnieźnieńskiej |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | PROJEKTOWANIE KULTURY |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celami podstawowymi są: - zapoznanie słuchaczy z dziedzictwem kulturowym Ziemi Gnieźnieńskiej, - zaznajomienie uczestników zajęć z dziejami i historią kultury na Ziemi Gnieźnieńskiej na przestrzeni ostatnich jedenastu wieków - zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w historii Gniezna, z postaciami historycznymi związanymi z tym ośrodkiem oraz z jego najważniejszymi zabytkami architektury i sztuki. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstaw historii Polski i dziejów jej kultury od X do końca XX wieku oraz umiejętność bezbłędnego porozumiewania się w mowie i piśmie w języku polskim. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - Biblioteka Instytutu Kultury Europejskiej UAM - Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu - Biblioteka Instytutu Historii UAM w Poznaniu - Biblioteka Instytutu Historii Sztuki w Poznaniu - w zależności od potrzeb - pozostałe biblioteki w Poznaniu oraz zasoby wirtualne - literatura w formie PDF udostępniona przez prowadzącego wykład |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | metoda podające: wykład połączony z prezentacją multimedialną. metoda aktywizująca: dyskusja Z powodu pandemii i związanych z nią obostrzeń sanitarnych, niemożliwe jest przeprowadzenie wykładów w terenie (katedra gnieźnieńska, Muzeum Archidiecezjalne, Muzeum Początków Państwa Polskiego, Archiwum Państwowe i Archiwum Archidiecezjalne) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 15 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć: 15 - czytanie wskazanej literatury: 25 Punkty ECTS: 2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gniezno. Pierwsza stolica Polski, miasto świętego Wojciecha. Katalog wystawy, Gniezno1995; Gniezno Mater Ecclesiarum Poloniae. Katalog wystawy, Gniezno 2000 Dzieje Gniezna. Pierwszej stolicy Polski, red. J. Dobosz, Gniezno 2016 Przemysław Mrozowski, Poczet Arcybiskupów Gnieźnieńskich i Prymasów Polski, Warszawa 2003 w razie potrzeby - literatura uzupełniająca: - Dzieje Gniezna, red. J. Topolski, Warszawa 1965. - Dzieje Wielkopolski, t. 1-2, red. J. Topolski, W. Jakóbczyk, Poznań 1965-1969. - Encyklopedia Gniezna i Ziemi Gnieźnieński, red. A.W. Mikołajczak, Gniezno 2011. - Gniezno na europejskim szlaku Milenijnym 1997 i 2000. Studia i materiały, red. A.W. Mikołajczak, Gniezno 2002. - Michałowski M.W., Gniezno i Powiat Gnieźnieński. Widoki dawne i współczesne, Gniezno 2003. - Sztuka polska czasów średniowiecza, red. G. Chmarzyński, Warszawa 1953. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU Studentka/Student: - opierając się na źródłach pisanych, archeologicznych oraz artystycznych, potrafi uzasadnić wyjątkowe polityczne, ideowe i religijne znaczenie Gniezna dla wczesnopiastowskiego władztwa. - zna historię życia biskupa praskiego Wojciecha oraz jego znaczenie dla Gniezna i państwa Bolesława Chrobrego i dziejów Polski - potrafi nakreślić historyczne okoliczności powstania Drzwi Gnieźnieńskich oraz wskazać artystyczne inspiracje ich twórców, a także przeprowadzić gruntowną analizę ikonograficzną dzieła sztuki - ma świadomość znaczenia średniowiecznego Gniezna jako ośrodka kultury pisma oraz zna najwybitniejsze jej zabytki - zna historię przemian stylistycznych i kolejnych faz przebudowy katedry gnieźnieńskiej począwszy od X wieku do czasów współczesnych - zna najważniejsze wydarzenia i postaci z historii arcybiskupstwa gnieźnieńskiego oraz potrafi na przykładzie konkretnych zabytków sztuki przedstawić problematykę mecenatu artystycznego gnieźnieńskich metropolitów i kanoników |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach, - aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, - przygotowanie studenta i umiejętność korzystania z wiedzy odnoszącej się do prezentowanych treści, - znajomość literatury przedmiotu, - zdanie końcowego egzaminu bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu EGZAMIN ODBĘDZIE SIĘ W FORMIE ZDALNEJ, W DNIU 16 LUTEGO 2021 ROKU - POCZĄTEK O GODZINIE 9.00. Problematyka do egzaminu: 1. Chronologia i etapy powstawania grodu w Gnieźnie oraz funkcje poszczególnych jego części. 2. Gród gnieźnieński jako centrum życia politycznego, religijnego oraz centrum ideowo-symboliczne dla dynastii Piastów (miejsce spotkań politycznych, miejsce deponowania relikwii świętych, centrum życia religijnego, miejsce koronacji królewskich. 3. Zjazd Gnieźnieński w 1000 roku. 4. Gnieźnieńska katedra do schyłku XII wieku – chronologia i fazy jej budowy. 5. Mieszko III Stary i renowacja gnieźnieńskiej katedry na przełomie XII i XIII wieku. 6. Drzwi Gnieźnieńskie – okoliczności ich powstania i funkcja ideowa. 7. Proces powstawania opowieści o św. Wojciechu na Drzwiach Gnieźnieńskich 8. Poziomy narracji na Drzwiach Gnieźnieńskich (literalna i symboliczna). 9. Gotycka katedra w Gnieźnie (fazy jej budowy i źródła artystyczne jej formy) i jej budowniczy abp. Jarosław Bogoria-Skotnicki 10. Konfesja św. Wojciecha – jej historia od 997 roku do II wojny światowej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Wasilkiewicz, Leszek Wetesko | |
Prowadzący grup: | Kamil Wasilkiewicz, Leszek Wetesko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.