Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł fakultatywny I "Korzenie" (2) - Antyczne dziedzictwo Europy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-ADE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł fakultatywny I "Korzenie" (2) - Antyczne dziedzictwo Europy
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Komunikacja europejska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z dorobkiem cywilizacyjnym świata antycznego (Grecja, Rzym), z wykazaniem ciągłości kulturowej Europy po czasy współczesne. Student powinien zdobyć umiejętność wykazania dziedzictwa antyku we współczesnej kulturze europejskiej i jego znaczenia w formowaniu tożsamości Europejczyka.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (Podstawowa wiedza z historii powszechnej wyniesiona ze szkoły ponadgimnazjalnej. Umiejętność pracy w grupie, wyszukiwania informacji oraz pisania prac).

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W bibliotece IKE UAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2 punkty ects: Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zajęć.

Skrócony opis:

Antyczne dziedzictwo Europy ma przygotować studentów do szanowania i rozumienia dorobku cywilizacyjnego świata antycznego (Grecja, Rzym), z wykazaniem ciągłości kulturowej Europy po czasy współczesne. Student powinien zdobyć umiejętność wykazania dziedzictwa antyku we współczesnej kulturze europejskiej i jego znaczenia w formowaniu tożsamości Europejczyka.

Pełny opis:

Nakreślenie panoramy historycznej Starożytnego Bliskiego Wschodu w kontekście jej znaczenia dla rozwoju cywilizacji europejskiej. Wprowadzenie pojęcia rewolucji neolitycznej. Omówienie najstarszych cywilizacji, Sumeru i Egiptu oraz wskazanie ich dokonań kulturowych (np. epos o Gilgameszu) i wpływ na cywilizację grecko-rzymską.

Scharakteryzowanie teorii o pomoście między cywilizacjami Wschodu i Zachodu – najstarsze cywilizacje Morza Egejskiego, kultura Grecji archaicznej.

Zjawisko wojen Greckich jako przykład kształtowania się świadomości „narodowej”.

Omówienie różnic pomiędzy kulturą klasyczną a hellenistyczną. Powstanie uniwersalizmu greckiego. Narodziny i znaczenie mitologii.

Osiągnięcia kultury etruskiej a powstanie Rzymu. Paralela pomiędzy ustanowieniem Republiki Rzymskiej a Rewolucją Francuską.

Rzym w okresie podboju Italii. Początki konfliktów między warstwami społecznymi.

Zjawisko ustanowienia prawa rzymskiego i jego znaczenie dla współczesnej Europy. Ustrój polityczny Republiki Rzymskiej.

Cesarstwo Rzymskie. Przesłanki jedności świata rzymskiego a przyczyny jego upadku.

Omówienie dalekosiężnego oddziaływania Cesarstwa Rzymskiego – renesans karoliński, powrót do idei zjednoczonej Europy, Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego.

Literatura:

Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, tłum. A. Gierlińska, Poznań 2003.

Bravo B., Wipszycka E., Starożytność. T. 3. Okres hellenistyczny, Warszawa 1992.

Cary M., Scullard H.H., Dzieje Rzymu. T1, T2, tłum. J. Schwakopf, Warszawa 2001.

Crawford M., Rzym w okresie republiki, tłum. J. Rohoziński, Warszawa 2004.

Davies J.K., Demokracja w Grecji klasycznej, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003.

Heather P., Upadek Cesarstwa Rzymskiego, tłum. J. Szczepański, Poznań 2006.

Murray O., Narodziny Grecji, tłum. A. Twardecki, Warszawa 2004.

Syme R., Rewolucja rzymska, tłum. A. Baziór, Poznań 2009.

Walbank F.W., Świat hellenistyczny, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003.

Wells C., Cesarstwo rzymskie, tłum. T. Duliński, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu

i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

wszechstronnie i dogłębnie rozumieć wpływ antycznego dziedzictwa Europy na jej współczesną kulturę

posługiwać się wybranymi koncepcjami historycznymi i kulturowymi w odniesieniu do czasów antycznych

wykorzystywać poznaną terminologię z zakresu badań nad kulturą

wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych

czytać samodzielnie teksty źródłowe stanowiące dziedzictwo kulturowe Europy

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny na ocenę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)