Moduł fakultatywny I "Korzenie" (2) - Antyczne dziedzictwo Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-ADE-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł fakultatywny I "Korzenie" (2) - Antyczne dziedzictwo Europy |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z dorobkiem cywilizacyjnym świata antycznego (Grecja, Rzym), z wykazaniem ciągłości kulturowej Europy po czasy współczesne. Student powinien zdobyć umiejętność wykazania dziedzictwa antyku we współczesnej kulturze europejskiej i jego znaczenia w formowaniu tożsamości Europejczyka. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (Podstawowa wiedza z historii powszechnej wyniesiona ze szkoły ponadgimnazjalnej. Umiejętność pracy w grupie, wyszukiwania informacji oraz pisania prac). |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | W bibliotece IKE UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład połączony z prezentacją multimedialną. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 punkty ects: Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zajęć. |
Skrócony opis: |
Antyczne dziedzictwo Europy ma przygotować studentów do szanowania i rozumienia dorobku cywilizacyjnego świata antycznego (Grecja, Rzym), z wykazaniem ciągłości kulturowej Europy po czasy współczesne. Student powinien zdobyć umiejętność wykazania dziedzictwa antyku we współczesnej kulturze europejskiej i jego znaczenia w formowaniu tożsamości Europejczyka. |
Pełny opis: |
Nakreślenie panoramy historycznej Starożytnego Bliskiego Wschodu w kontekście jej znaczenia dla rozwoju cywilizacji europejskiej. Wprowadzenie pojęcia rewolucji neolitycznej. Omówienie najstarszych cywilizacji, Sumeru i Egiptu oraz wskazanie ich dokonań kulturowych (np. epos o Gilgameszu) i wpływ na cywilizację grecko-rzymską. Scharakteryzowanie teorii o pomoście między cywilizacjami Wschodu i Zachodu – najstarsze cywilizacje Morza Egejskiego, kultura Grecji archaicznej. Zjawisko wojen Greckich jako przykład kształtowania się świadomości „narodowej”. Omówienie różnic pomiędzy kulturą klasyczną a hellenistyczną. Powstanie uniwersalizmu greckiego. Narodziny i znaczenie mitologii. Osiągnięcia kultury etruskiej a powstanie Rzymu. Paralela pomiędzy ustanowieniem Republiki Rzymskiej a Rewolucją Francuską. Rzym w okresie podboju Italii. Początki konfliktów między warstwami społecznymi. Zjawisko ustanowienia prawa rzymskiego i jego znaczenie dla współczesnej Europy. Ustrój polityczny Republiki Rzymskiej. Cesarstwo Rzymskie. Przesłanki jedności świata rzymskiego a przyczyny jego upadku. Omówienie dalekosiężnego oddziaływania Cesarstwa Rzymskiego – renesans karoliński, powrót do idei zjednoczonej Europy, Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego. |
Literatura: |
Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, tłum. A. Gierlińska, Poznań 2003. Bravo B., Wipszycka E., Starożytność. T. 3. Okres hellenistyczny, Warszawa 1992. Cary M., Scullard H.H., Dzieje Rzymu. T1, T2, tłum. J. Schwakopf, Warszawa 2001. Crawford M., Rzym w okresie republiki, tłum. J. Rohoziński, Warszawa 2004. Davies J.K., Demokracja w Grecji klasycznej, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003. Heather P., Upadek Cesarstwa Rzymskiego, tłum. J. Szczepański, Poznań 2006. Murray O., Narodziny Grecji, tłum. A. Twardecki, Warszawa 2004. Syme R., Rewolucja rzymska, tłum. A. Baziór, Poznań 2009. Walbank F.W., Świat hellenistyczny, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003. Wells C., Cesarstwo rzymskie, tłum. T. Duliński, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: wszechstronnie i dogłębnie rozumieć wpływ antycznego dziedzictwa Europy na jej współczesną kulturę posługiwać się wybranymi koncepcjami historycznymi i kulturowymi w odniesieniu do czasów antycznych wykorzystywać poznaną terminologię z zakresu badań nad kulturą wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych czytać samodzielnie teksty źródłowe stanowiące dziedzictwo kulturowe Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.