Teoria w naukach humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-TWNH-NID-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria w naukach humanistycznych |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia specjalność: filologia niderlandzka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu współczesnych metod analizy zjawisk kulturowych, z naciskiem trendy we współczesnych naukach humanistycznych ostatniej dekady rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk kulturowych wyrobienie umiejętności czytania tekstów kulturowych z różnych perspektyw filozoficznych, socjologicznych i hermeneutycznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Orientacja w zjawiskach współczesnej kultury, wiedza z zakresu literatury polskiej i powszechnej na poziomie szkoły średniej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | platforma moodle strona Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium, z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane problemy związane ze współczesnymi problemami badawczymi w naukach o kulturze. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 60h zajęcia +180h praca własna studenta =240h 8 ECTS (za kurs roczny) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-TWNH-NID-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-TWNH-NID-22.) Treści kształcenia: Aktualny stan badań kulturoznawczych. Miejsce literatury w badaniach nad kulturą Historia powstania nauki o literaturze. Zwroty we współczesnym literaturoznawstwie Interpretacja i wartościowanie dzieł literackich Literatura wobec problemu przedstawienia świata: mimesis, realizm Formy narracyjne, liryczne, problemy dramatu Formalizm rosyjski, New Criticism; strukturalizm Poststrukturalizm i postmodernizm: intertekstualność we współczesnej kulturze Teorie recepcji Psychoanaliza w kulturze Feminizm w literaturoznawstwie. Badania genderowe. Queer i abiekt w kulturze współczesnej Nowy historycyzm, marksizm i problem przedstawienia Współczesne problemy literatury niefikcjonalnej Teorie postkolonialne Teorie postkolonialne a literatura Środkowej i Wschodniej Europy Studia kulturowe |
Literatura: |
Bakuła, Bogusław. 2006. "Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki), Teksty Drugie 6: 11-32. Bork, G.J. 2012. Algemeen Letterkundig Lexicon. Leiden: Stichting Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. (http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/index.php) Burzyńska, A, Markowski, M. P. Teorie literatury XX wieku (podręcznik i antologia). Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006. Cavanagh, Clare. 2003. "Postkolonialna Polska. Biała plama na mapie współczesnej teorii", Teksty Drugie 2/3: 60-71. Geertz, Clifford. 2000. "Być tam", w: Clifford Geertz. Dzieło i życie. Wydawnictwo KR, 9-40. Kaniewska, B., Legeżyńska A. Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskich Studiów Polonistycznych, 2002. Lane, Richard J. 2006. Fifty Key Literary Theorists. New York: Routledge. Said, Edward. 2005. Orientalizm. Tłum. Monika Wyrwas-Wiśniewska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Selden, Raman, Peter Widdowson, Peter Brooker. 2017. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. London, New York: Routledge. Skórczewski, Dariusz. 2006. "Postkolonialna Polska - projekt (nie)możliwy", Teksty Drugie 1/2: 100-112. Verkruijsse, P.J, Bork G. J. van, H Struik, G.J Vis. 2002. Letterkundig Lexicon Voor De Neerlandistiek. Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. (http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/index.php) Warkocki, Błażej. 2006. "Jaśniejszy odcień różu, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o literaturze homoseksualnej, ale boicie się zapytać", https://queer.pl/article/186471 (sprawdzono 10/2017). Wilkoszewska, Krystyna. 2008. Wariacje na postmodernizm. Kraków: Universitas, s. 7-19, 127-155. Zeeman, Peter. 1991. Literatuur en context. Een inleiding in de literatuurwetenschap. Nijmegen: Ou, 24-57. Materiały (handouty) przygotowane przez prowadzącego |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student: Posiada umiejętność czytania tekstów kulturowych z zastosowaniem różnych perspektyw teoretycznych Analizuje i interpretuje tekst kulturowy w kontekście historycznych Potrafi przeprowadzić strukturalną analizę tekstu literackiego Czyta ze zrozumieniem teksty naukowe i ocenia je Zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa Potrafi wskazać mocne i słabe strony argumentacji tekstu naukowego i bierze aktywny udział w dyskusji Korzysta ze źródeł literaturoznawczych w języku polskim i niderlandzkim Wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji Cechuje się tolerancją wobec innych kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena przygotowania studentów i ich udziału w dyskusji na zajęciach; testy pisemne, prace domowe; pisemny egzamin po zakończeniu kursu Kryteria: bardzo dobry (bdb; 5,0): min. 90% punktów z kolokwiów, regularny aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kolokwiów, regularny aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kolokwiów, umiarkowanie aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kolokwiów, sporadyczny udział w dyskusjach podczas zajęć, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kolokwiów niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kolokwiów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.