Składnia i morfologia języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-SIMJAN-NA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Składnia i morfologia języka angielskiego |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska Specjalizacje: nauczycielska i tłumaczeniowa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 przekazanie wiedzy z zakresu składni języka angielskiego w zakresie budowy frazy i zdania angielskiego z uwzględnieniem reguł i procesów derywacji gramatycznej oraz roli informacji leksykalnej w tworzeniu struktur składniowych, opisanej w ujęciu gramatyki generatywnej. C2 przekazanie podstawowych informacji z zakresu morfologii języka angielskiego z uwzględnieniem derywacji morfologicznej C3 rozwinięcie zdolności analitycznej i syntetycznej w opisie struktur składniowych oraz nabycie podstawowej terminologii dla takiego opisu C4 wyrobienie umiejętności deskryptywnego podejścia do systemu gramatyki oraz przekazanie podstawowych informacji z zakresu metodologii językoznawczej C5 rozwinięcie umiejętności stosowania weryfikacji empirycznej proponowanych rozwiązań teoretycznych, w tym umiejętności z zakresu opisu komparatywnego C6 rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ogólna wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki opisowej innej niż angielska (np. polska), w tym elementy wiedzy na temat rozbioru logicznego zdania |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na stronie domowej WA UAM, na platformie Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Ćwiczenia z użyciem materiałów drukowanych, prezentacji wizualnych oraz konwersatorium. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Obciążenie pracą studenta (punkty ECTS) Forma aktywności - Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60h Praca własna studenta: Przygotowanie do ćwiczeń: 20 stron tekstu, 0.5h x 60 zajęć = 30h Rozwiązywanie zdań i ćwiczeń: 0,5h x 60 = 30h Praca własna studenta: Przygotowanie do egzaminu: 30h SUMA GODZIN 150 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU): 5 (po obu semestrach) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego; następny semestr: 15-SIMJAN-NA-22.) |
Pełny opis: |
Główne cele kursu to (i) przekazać studentom wiedzę z zakresu składni języka angielskiego, w tym odnośnie budowy struktury frazowej, zasad tworzenia zdań, procesów derywacyjnych oraz roli informacji leksykalnej w budowie struktur; przy zastosowaniu opisu opartego o współczesne modele gramatyki generatywnej, (ii) rozwinąć u studentów zdolności analityczne i syntetyczne potrzebne do opisu struktur składniowych oraz zapoznać ich z podstawową terminologią służącą takiemu opisowi, (iii) przekazać studentom podstawowe informacje na temat morfologii języka angielskiego i derywacji morfologicznej. |
Literatura: |
Carnie, Andrew. 2002. Syntax: A generative Introduction. Malden: Blackwell Publishing. Koopman Hilda, Sportiche Dominique & Stabler, Edward 2006. Introduction to Syntactic. Analysis and Theory. Malden: John Wiley and Sons Ltd. Koeneman, Olaf & Zeijlstra, Hedde 2017. Introducing Syntax. Cambridge: Cambridge University Press. Morenberg, Max. 1997, 2002. Doing Grammar. OUP. Newson, Mark (ed.). 2004. Basic English Syntax with Exercises. (http://primus.arts.u-szeged.hu/bese/bese.pdf) O’Grady, W – M. Dobrovolsky – M. Aronoff. 1989, 1993. Contemporary Linguistics: An introduction. New York: St. Martin's Press. Radford, Andrew. 2004. Minimalist Syntax: Exploring the Structure of English. CUP. Wardhaugh, Roland. 1995. Understanding English Grammar: A Linguistic Approach. Cambridge: Blackwell. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi 1. przedstawić i opisać formalne schematy budowy różnych typów fraz i zdań angielskich 2. określić składniowe procesy derywacyjne, w tym podstawowe reguły tworzenia różnych typów struktur zdaniowych 3. opisać budowę morfologiczną wyrazów a także omówić podstawowe reguły derywacji morfologicznej 4. opisać budowę fraz i zdań angielskich przy użyciu prawidłowej terminologii i metod obrazowania struktury (zapis przy pomocy diagramów i nawiasów) 5. wyprowadzić budowę fraz i zdań z podstawowych schematów derywacyjnych oraz z leksykalnych wymagań selekcyjnych wyrazów 6. zastosować kryteria opisowe i lingwistyczne do faktów z zakresu składni języka angielskiego rozróżniając podejście deskryptywne od preskryptywnego 7. uzasadniać empirycznie proponowane rozwiązania teoretyczne i zna podstawy metodologii językoznawczej 8. zastosować elementy językoznawczego opisu komparatywnego, odnosząc fakty z zakresu składni języka angielskiego do innych języków, np. polskiego 9 prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu gramatyki opisowej i językoznawstwa 10 wspólnie z innymi w drodze wymiany informacji wyodrębnić i rozwiązać praktyczne zadania z zakresu składni języka angielskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Typy oceniania: (D- ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące; P - ocenianie podsumowujące) P – egzamin pisemny: napisanie testu. Pytania zamknięte polegają na dokonaniu wyboru właściwej odpowiedzi, dokończenia definicji, dostosowania terminologii, przyporządkowaniu elementów, określenie prawdziwości twierdzeń. Pytania otwarte polegają na udzieleniu odpowiedzi opisowej i rozwiązaniu zadań w zakresie analizy strukturalnej zdań i fraz. D - krótki test pisemny przeprowadzony na początku zajęć, sprawdzający przeczytanie zadanego tekstu i zrozumienie bieżącego materiału F – wspólne rozwiązywanie ćwiczeń i zadań związanych z omawianym tematem |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Cegłowski, Paulina Łęska-Bayraktar, Jacek Witkoś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Tajsner | |
Prowadzący grup: | Piotr Cegłowski, Paulina Łęska-Bayraktar, Bartosz Wiland, Sylwiusz Żychliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Tajsner | |
Prowadzący grup: | Piotr Cegłowski, Paulina Łęska-Bayraktar, Hanna Twardowska, Bartosz Wiland | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Cegłowski, Paulina Łęska-Bayraktar, Przemysław Tajsner, Sylwiusz Żychliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.