Praktyczna nauka języka niderlandzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-PNJN-NID-36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niderlandzkiego |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niderlandzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Po zaliczeniu wszystkich komponentów niniejszego kursu PNJN student potrafi płynnie komunikować się ustnie i pisemne w sytuacjach dnia codziennego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Cele poszczególnych komponentów obejmują: Słownictwo (kurs podręcznikowy) (60h) -Budowanie zasobu słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie średnio-zaawansowanym. -Nauka i rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji w wybranych sytuacjach. -Nauka i rozwijanie umiejętności czytania dłuższych tekstów niderlandzkojęzycznych o tematyce ogólnej. Pisanie i słuchanie (60h) -Wyrobienie umiejętności pisanie kompleksowych i szczegółowych tekstów na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego: błędy w tych tekstach nie mogą utrudniać czytelnikowi ich zrozumienia, sam tekst jest napisany przyjemnym do czytania stylem, a między poszczególnymi zdaniami widać logiczny związek. -Wyrobienie umiejętności wychwycenia i rozumienia ogólnych i szczegółowych informacji z programów radiowych i telewizyjnych (po dwukrotnym wysłuchaniu), o ile używana w nich odmiana języka niderlandzkiego to język standardowy (a nie np. dialekt). Fonetyka (60h) -Doskonalenia poprawnego wymawiania dźwięków w języku niderlandzkim (samogłoski długie i krótkie, spółgłoski, dwugłoski). Konwersacje (60h) -Rozwijanie zasobu słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie średnio-zaawansowanym. -Nauka i rozwijanie umiejętności skutecznej komunikacji (pisemnej i ustnej) w sytuacjach dnia codziennego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Gramatyka (60h) -Utrwalenie praktycznej wiedzy na temat podstawowych aspektów gramatyki języka niderlandzkiego (części mowy, budowa zdania). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niderlandzkiego na poziomie A2 potwierdzona pozytywną oceną z egzaminu PNJN na pierwszym roku studiów. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie komponenty tego kursu PNJN dostępne są na platformie Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia obejmują m.in.: -Ćwiczenia sprawdzające rozumienie treści tekstów z wybranych zakresów tematycznych -Ćwiczenia ustne polegające na odgrywaniu wybranych sytuacji komunikacyjnych -Ćwiczeń leksykalne w wybranych zakresach tematycznych -Ćwiczenia pisemne, których tematyka związana jest z sytuacjami dnia codziennego -Intensywne ćwiczenia fonetyczne rozwijające i sprawdzające umiejętność rozróżnienia samogłosek długich i krótkich, dwugłosek i spółgłosek oraz ich prawidłowego zapisu, a także prawidłowego akcentowania w języku niderlandzkim. -Ćwiczenia w słuchaniu z wykorzystaniem autentycznego materiału audio-wizualnego. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Za cały kurs PNJN student uzyskuje w sumie 14 ECTS, co przekłada się na 420h pracy. 300h z tego to godziny zajęć z nauczycielem. Pracę własną studenta szacuje na przygotowanie do zajęć i egzaminów szacuje się na 120h. |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJN-NID-46.) PNJN w semestrze zimowym składa się z pięciu bloków: słownictwo (kurs podręcznikowy), pisanie i słuchanie, fonetyka, konwersacje oraz gramatyka. Celem kursu jest wyrobnienie umiejętności komunikacyjnych (pisemnych i ustnych) na poziomie średnio zaawansowanym. |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJN-NID-46.). PNJN w semestrze zimowym składa się z pięciu bloków: słownictwo (kurs podręcznikowy), pisanie i słuchanie, fonetyka, gramatyka oraz mówienie. Celem kursu jest wyrobienie umiejętności komunikacyjnych (ustnych i pisemnych) na poziomie średnio zaawansowanym. Kurs obejmuje intensywne ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej gramatyki języka niderlandzkiego oraz słownictwo związane z wybranymi blokami tematycznymi (jak np. charakter i osobowość, komunikacja, polityka, turystyka, zdrowie, praca, technologia, stereotypy narodowe czy sport). |
Literatura: |
Fontein A., A. Pescher-ter Meer. 2004. Nederlandse Grammatica voor Anderstaligen. Utrecht: NCB. Van Loo, Helga, Peter Schoenaerts. 2003. Niet Vanzelfsprekend. Leuven: Acco. Wuyts, An. 2009. Nederlands voor gevorderde anderstaligen. Tekstboek 1. Leuven: Acco Materiały multimedialne dostępne na stronach www.deredactie.be, www.nrc.nl (dzienniki telewizyjne) |
Efekty uczenia się: |
Indywidualne efekty kształcenia dla poszczególnych modułów: Słownictwo (kurs podręcznikowy) - student potrafi prawidłowo posługiwać się słownictwem z wybranych zakresów tematycznych na poziomie średnio-zaawansowanym - student potrafi formułować przejrzyste, poprawne językowo i płynne wypowiedzi ustne na tematy ogólne. -student czyta ze zrozumieniem krótkie teksty o tematyce odpowiadającej wybranym zakresom tematycznym Pisanie i słuchanie -student potrafi napisać spójny, zrozumiały i poprawny stylistycznie tekst (300-400 słów). -student jest w stanie zrozumieć i podać najważniejsze informacje z wysłuchanych programów radiowych i telewizyjnych, o ile używana jest w nich standardowa odmiana języka niderlandzkiego. Fonetyka -student potrafi bezbłędnie wymówić większość dźwięków w języku niderlandzkim i położyć akcent wyrazowy i zdaniowy. -student potrafi systematycznie i samodzielnie pracować nad doskonaleniem swojej wymowy Konwersacje -student potrafi prawidłowo posługiwać się zasobem słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie średnio-zaawansowanym -student potrafi płynnie komunikować się pisemnie i ustnie w sytuacjach codziennych oraz związanych z pracą i studiami na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Gramatyka -student umiejętnie rozpoznaje i stosuje struktury gramatyczne w języku niderlandzkim. -student potrafi samodzielnie pracować nad poszerzaniem własnej gramatyki w aspekcie teoretycznym i praktycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Testy gramatyczno-leksykalne i testy ustne, monitorowanie pracy studenta na zajęciach, egzamin składający się z części pisemnej i ustnej po semestrze letnim. Aby móc podejść do egzaminu z PNJN na koniec roku akademickiego, student musi zaliczyć wszystkie komponenty PNJN w semestrze zimowym i letnim. Egzamin z praktycznej znajomości języka niderlandzkiego po dwóch semestrach nauki składa się z części pisemnej oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Egzamin uważa się za zdany, jeśli student uzyska przynajmniej 61% z obu części. Ocena końcową jest średnią wyników z egzaminu pisemnego i ustnego. Kryteria oceniania: 85% - 100%: bardzo dobry (bdb; 5,0) 80% - 84%: dobry plus (+db; 4,5) 75% - 79%: dobry (db; 4,0) 70% - 74%: dostateczny plus (+dst; 3,5) 61% - 69%: dostateczny (dst; 3,0) mniej niż 61%: niedostateczny (ndst; 2,0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.