Południowoafrykańska literatura anglojęzyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-PALITANG-PA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Południowoafrykańska literatura anglojęzyczna |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | przekazanie wiedzy z zakresu historii południowoafrykańskiej literatury anglojęzycznej, od literatury oralnej okresu pre-kolonialnego, poprzez epokę kolonialną, do literatury współczesnej umieszczenie wiedzy z zakresu południowoafrykańskiej literatury anglojęzycznej w kontekście innych literatur południowoafrykańskich umieszczenie wiedzy z zakresu południowoafrykańskiej literatury anglojęzycznej w kontekście historycznym, politycznym i społecznym rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich rozwinięcie umiejętności dyskusji w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PALITANG-PA-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PALITANG-PA-22.) Literatura anglojęzyczna na tle innych literatur południowoafrykańskich Literatura oralna Wczesne pisarstwo europejskie – okres holenderski (1652-1820) Poezja okresu kolonialnego (1820-1880) Proza okresu kolonialnego (1820-1880) Literatura okresu segregacji (1910-1948) Literatura okresu apartheidu: krótka proza (1950-1960) Poezja protestacyjna (1960-1970) Teatr w okresie apartheidu (1970) Proza w okresie apartheidu (1970-1980) Literatura w okresie politycznej transformacji Literatura po apartheidzie (2000) |
Literatura: |
Chapman, Michael, Southern African Literatures. London: Longman, 1996 Artykuły naukowe polecone przez prowadzących ćwiczenia, dotyczące analizowanych zjawisk literackich |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczy kurs: przywołuje i rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju południowoafrykańskiej literatury anglojęzycznej analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym, politycznym, społecznym i kulturowym czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je czyta ze wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji cechuje się tolerancją wobec innych kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena przygotowania studentów i ich udziału w dyskusji na zajęciach; krótkie testy sprawdzające znajomość lektury; EGZAMIN pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.