Kognitywna analiza dyskursu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-KAD-JIK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kognitywna analiza dyskursu |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska Specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 przekazanie wiedzy z zakresu językoznawstwa kognitywnego i jego zastosowania do analizy dyskursu C2 rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstu C3 rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania języka i dyskursu C4 rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytykowania poglądów własnych i cudzych C5 rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie C6 wykształcenie umiejętności pisania krótkich tekstów ustrukturyzowanych przez metaforę C7 pogłębienie umiejętności pisania tekstów analizujących użycie metafor w mediach i polityce |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursu |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne są w Bibliotece Novum oraz na platformie Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | krytyczna analiza tekstów naukowych, prezentacja treści wybranych artykułów przez studentów, dyskusja, ćwiczenia w analizie przykładów językowych |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS 30 godz. zajęć 30 godz. pracy własnej 30 godz. czytania wyznaczonej literatury |
Skrócony opis: |
Zaawansowany kurs z zastosowania założeń językoznawstwa kognitywnego do krytycznej analizy dyskursu |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Metaphor is an important cognitive skill that facilitates drawing analogies and making connections between ideas. In this course we explore not only metaphor, but also other cognitive phenomena, such as frames, image schemata, mental spaces and metonymy. We are going to ask if they are important for discourse and, if so, how they are used to construct meaning. Discourse analysis is based on the assumption that context is fundamental for our understanding of text. The social context (such as education or politics), the thing accomplished by the text (e.g., legislation, teaching), the participants and their various communicative, social and professional roles, the relations between them, the setting (time, location) and other social or interactional properties of the communicative event are all relevant to understanding the discourse behind it. Similarly, the thoughts, aims, knowledge and personal beliefs of the participants influence discourse. They form the so-called cognitive context. We cannot begin to understand why people write and speak the way they do without taking the cognitive context into account. Cognitive analysis of discourse focuses on the processes already identified by cognitive linguistics and applies that knowledge to discourse analysis. During this class we will learn about cognitive processes and phenomena and apply this knowledge in practice. We will analyse speeches, articles and books as well as conversations and debates in the framework of cognitive discourse analysis. |
Literatura: |
Charteris-Black, Jonathan. 2004. Corpus Approaches to Critical Metaphor Analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Dancygier, B., & Sweetser, E. 2014. Figurative language. Cambridge University Press. Fabiszak, Małgorzata. 2007. A Conceptual Metaphor approach to war discourse and its implications. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Forceville, Charles. 2004. “The identification of target and source in pictorial metaphors”, Journal of Pragmatics 34/1: 1-14. Goatly, Andrew. 2007. Washing the brain. Metaphor and hidden ideology. Amsterdam: John Benjamins. Hart, Christopher. 2010. Critical Discourse Analysis and Cognitive Science. New perspectives on immigration discourse. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Kövecses, Zoltán. 2002. Metaphor. A practical introduction. Oxford: Oxford University Press. Lakoff, George. 1996. Moral Politics. How Liberals and Conservatives think. Chicago: Chicago University Press. Lakoff, George and Paul Chilton. 1989. “Foreign policy by metaphor”, CRL Newsletter 3/5: 5-19. Musolff, Andreas. 2004. Metaphor and political discourse. Analogical reasoning in debates about Europe. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Nerlich, Brigitte – Craig A. Hamilton – Victoria Rowe. 2002. “Conceptualising Foot and Mouth Disease: The socio-cultural role of metaphors, frames and narratives”, metaphorik.de 02. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu student lub studentka: 1. Posiada szeroką wiedzę z zakresu językoznawstwa kognitywnego (poznawczego) oraz analizy kognitywnej w dyskursie 2. Potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska językoznawstwa kognitywnego w dyskursie medialnym 3. Potrafi dokonać analizy kognitywnej tekstu i wskazać które wyrażenia językowe odpowiedzialne są za tworzenie konkretnych implikacji 4. Potrafi przewidzieć jakie skojarzenia wzbudzi dana metafora, rama poznawcza, amalgamat lub schemat wyobrażeniowy 5. Potrafi ocenić użycie metafor, ram poznawczych, amalgamatów i schematów wyobrażeniowych w różnych typach tekstów 6. Potrafi przekształcić tekst tak, aby uzyskać zakładane cele retoryczne 7. Potrafi napisać krótki tekst publicystyczny z wykorzystaniem zjawisk opisywanych przez językoznawstwo kognitywne jako elementów strukturyzujących tekst 8. Potrafi krytycznie czytać i porównywać teksty naukowe z zakresu językoznawstwa kognitywnego 9. Potrafi wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań w czytanych artykułach naukowych 10. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu kognitywnej analizy dyskursu 11. Potrafi napisać krótka analizę metafor w tekście prasowym 12. Potrafi współpracować w grupie w celu określenia celu, pytania i hipotezy badawczej oraz metodyki badań w danym artykule 13. Potrafi podjąć merytoryczną dyskusję, skrytykować wystąpienia innych, odpowiedzieć na krytykę własnych argumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: (P): Pisemna analiza wybranego tekstu, (F): prezentacje na ocenę, ocena uczestnictwa w zajęciach, debaty, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja Kryteria oceniania: 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wykładanego przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jelec | |
Prowadzący grup: | Anna Jelec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.