Historia literatury brytyjskiej przed 1900
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HLBP1-OG-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury brytyjskiej przed 1900 |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Anglistyki Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska specjalizacja ogólno-akademicka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury angielskiej od średniowiecza do końca XIX wieku, czyli epoki wiktoriańskiej, Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich, Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich, Doskonalenie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich, Udoskonalenie umiejętności pisania krótkich esejów krytycznoliterackich i korzystania ze źródeł literaturowych, Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż angielska (np. polska) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Umieszczanie na platformie Moodle zagadnień z wykładów, dokładnych streszczeń, oraz powiązanych z każdym wykładem szeregu terminów literackich wprowadzonych na danym wykładzie związanych z analizą tekstów literackich przedstawionych na wykładach. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykłady konwersatoria |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Za oba semestry: Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 90 Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadanych lektur oraz zrobienie notatek) 100 Praca własna studenta: przygotowanie do zaliczeń i egzaminu 60 SUMA GODZIN 250 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 10 ECTS |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Kontynuowany w następnym semestrze jako 15-HLBP1-OG-22. Kurs dla specjalizacji ogólnoakademickiej złożony z cyklu wykładów i zajęć.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Kontynuowany w następnym semestrze jako 15-HLBP1-OG-22. Kurs dla specjalizacji ogólnoakademickiej złożony z cyklu wykładów i zajęć.) Tresci kształcenia: 1. Literatura staroangielska: poezja heroiczna, typy prozy 2. Literatura średnioangielska: romans rycerski, poezja Geoffrey'a Chaucera 3. Dramat i poezja epoki renesansu: kulturowe podstawy renesansu, teatr i dramat, poezja 4. Literatura późnego renesansu i epoki purytańskiej: Johna Bunyan i John Milton 5. Literatura epoki restauracji: John Wilmot, earl of Rochester 6. Literatura okresu Oświecenia, początki powieści 7. Literatura drugiej połowy XVIII wieku, poezja preromantyczna, 8. Literatura romantyzmu angielskiego, gatunki powieści 9. Literatura wiktoriańska: proza i poezja |
Literatura: |
Wybrane artykuły i fragmenty z następujących pozycji: Altick, Richard Daniel. 1973. Victorian people and ideas. A companion for the modern reader of Victorian literature. New York – London: W.W. Norton and Company. Armstrong, Nancy. 1993. Victorian poetry. Poetry, poetics and politics. London and New York: Routledge. Beadle, Richard (ed.). 1994. The Cambridge companion to medieval English theatre. Cambridge: Cambridge University Press. Boitani, Piero and Jill Mann (eds.). 1998. The Cambridge companion to Chaucer. Cambridge: Cambridge University Press. Brantlinger, Patrick – William B. Thesing (eds.). 2005. A companion to the Victorian novel. Malden: Blackwell Publishers. Brewer, Derek. 1983. English Gothic literature. New York: Schoken Books. Bristow, Joseph (ed.). 2000. The Cambridge companion to Victorian poetry. Cambridge: Cambridge University Press. Chandler, James and Maureen N. McLane (eds.). 2008. The Cambridge companion to British Romanticism. Cambridge: Cambridge University Press. Cheney, Patrick (ed.). 2004. The Cambridge companion to Christopher Marlowe. Cambridge: Cambridge University Press. Curran, Stuart (ed.) 1993. The Cambridge companion to British Romanticism. Cambridge: Cambridge University Press. Danielson, Dennis (ed.). 1999. The Cambridge companion to Milton. Cambridge: Cambridge University Press. Darlymple, Roger (ed.). 2004. Middle English literature: A guide to criticism. Malden: Blackwell Publishing. David, Deirdre (ed.). 2001. The Cambridge companion to the Victorian novel. Cambridge: Cambridge University Press. Davis, Lennard. 1983 [1996]. Factual fictions. The origins of the English novel. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. de Grazia, Margreta and Stanley Wells (eds.) 2001. The Cambridge companion to Shakespeare. Cambridge: Cambridge University Press. Donoghue, Daniel. 2004. Old English literature. A short introduction. London: Blackwell Publishing. Fulk, R.D. and Christopher M. Cain. 2003. A history of Old English literature. London: Blackwell Publishing Gardner, Helen (ed.) 1960. Metaphysical poets. Penguin Books. Godden, Malcolm and Michael Lapidge (eds.). 2000. The Cambridge companion to Old English literature. Cambridge: Cambridge University Press. Happé, Peter. 1999. English drama before Shakespeare. London: Longman. Hattaway, Michael (ed.). 2000. A companion to English Renaissance literature and culture. Malden: Blackwell Publishing. Krajewska, Wanda. 1984. English poetry of the nineteenth century. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Krueger, Roberta L. (ed.). 2000. The Cambridge companion to medieval romance .Cambridge: Cambridge University Press. McKeon, Michael. 1988. The origins of the English novel 1600-1740. Baltimore: The John Hopkins University Press. Parfitt, George. 1985. English poetry of the seventeenth century. London and New York: Longman. Pooley, Roger. 1992. English prose of the seventeenth century, 1590-1700. London and New York: Longman. Pulsiano, Phillip and Elaine Treharne (eds.). 2008. A companion to Anglo-Saxon literature. London: Blackwell Publishing. Richetti, John (ed.). The Cambridge companion to the eighteenth-century novel. Cambridge: Cambridge University Press Schlauch, Margaret. 1956. English medieval literature and its social foundations. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Sitter, John (ed.). 2001. The Cambridge companion to eighteenth-century poetry. Cambridge: Cambridge University Press. Tucker Herbert F. (ed.). 1999. A companion to Victorian literature and culture. Malden: Blackwell Publishers. Watson, J.R. 1992. English poetry of the romantic period, 1789-1830. London: Longman. Watt, Ian. 1957 [2009]. The rise of the novel. Studies in Defoe, Richardson and Fielding. Whitefish: Kessinger Publishing. Womack, Peter. 2006. English Renaissance drama. Oxford: Blackwell. Wu, Duncan (ed.). 1998. A companion to Romanticism. Malden: Blackwell Publishing. Zbierski, Henryk. 1988. William Shakespeare. Warszawa: Wiedza Powszechna Sikorska, Liliana. 2007. A short history of English literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An outline history of English literature in texts. Vol. 1-2. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1. rozpoznać główne nurty w rozwoju literatury brytyjskiej do XIX wieku 2. analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym 3. czytać ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich 4. czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i je oceniać 5. wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich 6. przedstawić własną interpretację tekstów i brać aktywny udział w dyskusji na zajęciach 7. korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim 8. zdefiniować i prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa 9. wyciągać wnioski i porządkować efekty dyskusji 10. uporządkować informacje na temat omawianych tekstów literackich, cech gatunkowych utworów i przedstawić je w formie pisemnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ocenianie formujące: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji Ocenianie podsumowujące: ocena kolokwium zaliczeniowego, egzamin pisemny składający się z eseju oraz rozbudowanych odpowiedzi na dwa pytania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
CW
WYK
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Liliana Sikorska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bronk-Bacon, Beniamin Kłaniecki, Jacek Olesiejko, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR KON
KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Liliana Sikorska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bronk-Bacon, Joanna Jarząb-Napierała, Jacek Olesiejko, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Liliana Sikorska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bronk-Bacon, Beniamin Kłaniecki, Jacek Olesiejko, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Liliana Sikorska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bronk-Bacon, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.