Historia literatury amerykańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HLA-CH-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury amerykańskiej |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia specjalność angielsko-chińska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od 1620 do czasów współczesnych C2 Przekazanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach, przedstawicielach, gatunkach, trendach formalnych i innowacjach w literaturze amerykańskiej C3 Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich i kulturowych C4 Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich C5 Wyrobienie umiejętności czytania i rozumienia krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich C6 Rozwinięcie umiejętności samodzielnego myślenia i formułowania wniosków C7 Umiejętność prowadzenia dyskusji o literaturze C8 Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie C9 Zdolność do poszanowania odmiennych poglądów C10 Kształtowanie postaw otwartości, tolerancji i ciekawości studenta wobec inności kulturowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Komunikacja ze studentami, elementy zadań przygotowujących i sprawdzających oraz dyskusje (forum dyskusyjne), np. zadania domowe i dodatkowe pytania do zajęć, odbywają się przy użyciu platformy Moodle |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wymóg podstawowy to znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć przygotowane są w formie wydruku (pytania, zagadnienia, sylabus), większość omawianych tekstów dostępna jest w bibliotece WA (zwłaszcza w antologiach Norton Anthology of American Literature. (Tom 1 i 2) oraz Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Tom 1 i 2); poszczególne teksty źródłowe można znaleźć w publicznie dostępnych zbiorach internetowych (Gutenberg Project, Bartleby.com); część materiałów, zadań, handoutów i zagadnień dostępna będzie także na platformie Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Omawianie przeczytanych tekstów, quizy z treści, prezentacja multimedialna, dyskusja w parach i grupach, debata klasowa, dyskusja na forum e-learningowym |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 godzin ćwiczeniowych Praca własna studenta 1: 30h Praca własna studenta 2: 30h Praca własna studenta n#: 60h SUMA GODZIN: 90h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 3 |
Skrócony opis: |
Historia literatury amerykańskiej to jednosemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów oraz postawy otwartości na inność kulturową. |
Pełny opis: |
Historia literatury amerykańskiej to semestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli i twórców owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów, krytycznego myślenia, formułowania niezależnych opinii i wniosków, szacunku dla innych poglądów i tradycji, oraz postawy otwartości i ciekawości wobec inności kulturowych. Szczegółowy sylabus kursu obejmuje następujące tematy i treści: Historia literatury amerykańskiej: ramy czasowe i przestrzenne, zarys tematyki; fundamenty kultury amerykańskiej Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe Okres Oświecenia i walki o niepodległość (1740-1776); tematyka, tło kulturowe i polityczne; filozofia amerykańskiego Oświecenia na przykładach biografii Benjamina Franklina i Jonathana Edwardsa Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); kształtowanie się tradycji narodowej: początki powieści i opowiadania amerykańskiego (romans przygodowy Jamesa Fenimore Coopera oraz opowiadania Washingtona Irvinga) Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); Amerykański Transcendentalizm: eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego Amerykański gotyk: Edgar Allan Poe Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); “Ciemny Romantyzm”: proza Nathaniela Hawthorne’a i Hermana Melville’a Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana Opowieści zbiegłych niewolników, powieść obyczajowa i proza polityczna okresu przed Wojną Secesyjną Okres powojenny (1865-1900); realizm i naturalism w prozie; twórczość Marka Twaina, Stephena Crane’a oraz Henry’ego Jamesa Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Gertude Stein, Wallace Stevensa i Marianne Moore oraz Langstona Hughesa Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya, S. F. Fitzgeralda i Williama Faulknera Poezja lat 50tych i 60tych (Beat i poezja wyznania): Allen Ginsberg i Sylwia Plath, wiersze wybrane Postmodernizm w prozie: Kurt Vonnegut, Thomas Pynchon and John Barth Powieść współczesna |
Literatura: |
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988. Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982. Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003. Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two) Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two) Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Penguin Books. 1992. Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie. Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia. Blackwell Publishing Ltd. Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków: Universitas. F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference) The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990. Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and 1993. Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993. Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature. Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994. Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge University Press, 1994. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 15-HLAM-CH_01 Student ma podstawową wiedzę na temat historii literatury amerykańskiej i rozpoznaje główne etapy jej historycznego rozwoju w odniesieniu do historii i szerszego kontekstu całej kultury USA K_W02; K_W09; K_U04 15-HLAM-CH_02 Student potrafi analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym i kulturowym K_U06; K_U04 15-HLAM-CH_03 Student czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i potrafi je ocenić K_U09 15-HLAM-CH_04 Student umie wykorzystać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich i kulturowych K_U10 15-HLAM-CH_05 Student proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach K_U05; K_U06 15-HLAM-CH_06 Student umiejętnie i twórczo korzysta ze źródeł literaturowych w języku polskim i angielskim K_U01; K_U02; K_U14; 15-HLAM-CH_07 Student zna gatunki oraz podstawowe pojęcia z zakresu literatury amerykańskiej i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami K_U09, 15-HLAM-CH_08 Student samodzielnie wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji K_U05; K_U08; K_U10; 15-HLAM-CH_09 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa K_U05 15-HLAM-CH_10 Student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji K_K04; K_K05 15-HLAM-CH_11 Student jest tolerancyjny, ciekawy świata i otwarty wobec innych kultur K_K04; K_K05 15-HLAM-CH_12 Student potrafi pracować w grupie K_K04; K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Formujące: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; Podsumowujące: kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (6 pytań z 10 do wyboru z zakresu przerobionego materiału) Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Michał Kapis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Macedulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Macedulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.